Η κατάσταση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στα Βαλκάνια

17 Μαΐου 2013

Έληξαν με επιτυχία οι εργασίες της Επιστημονικής Ημερίδας που πραγματοποιήθηκε χθες, Πέμπτη 16 Μαΐου 2013, στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, με θέμα: «Η Θρησκευτική Εκπαίδευση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Βαθμίδα των σχολείων στις Βαλκανικές χώρες«. Υπενθυμίζεται ότι η Ημερίδα είχε συνδιοργανωθεί από το Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τη Διαβαλκανική Ομοσπονδία Ορθοδόξων Νεολαιών.

Ο π. Κωνσταντίνος Βλέτσης με τον Επ. Καθ. κ. Η. Ευαγγέλου. Πηγή:blogs.auth.gr/moschosg

Ο π. Κωνσταντίνος Βλέτσης με τον Επ. Καθ. κ. Η. Ευαγγέλου. Πηγή:blogs.auth.gr/moschosg

Η Ημερίδα ξεκίνησε με Θεία Λειτουργία, ακολούθησαν οι εγγραφές των συμμετεχόντων και στη συνέχεια απηύθυναν Χαιρετισμούς ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας κ. Χρυσόστομος Σταμούλης, ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής κ. Ιωάννης Κογκούλης. Κατόπιν, ο  Επίκ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής κ. Ηλίας Ευαγγέλου, στην Εναρκτήρια ομιλία της Ημερίδας, ανέπτυξε το θέμα: «Τα Βαλκάνια κατά την περίοδο των εθνικών ανταγωνισμών: από το 19ο έως τον 20ό αιώνα», εισάγοντας το ακροατήριο στα ιστορικά δεδομένα της περιοχής και τις ιδιαιτερότητες της εκκλησιαστικής ατμόσφαιρας σε κάθε περίπτωση.

Στην πρώτη Συνεδρία της Ημερίδας, ο Εκπρόσωπος της Ρουμανίας π. Γαβριήλ Μαντρίλα, Δρ Θεολογίας του Α.Π.Θ. και εφημέριος της Ιεράς Μονής Βλατάδων, περιέγραψε την κατάσταση στη χώρα του, στην οποία κάθε θρησκευτική κοινότητα έχει την ευθύνη της θρησκευτικής εκπαίδευσης για τα μέλη της.

Στη δεύτερη Συνεδρία οι Εκπρόσωποι της Αλβανίας Μαρίνα Μπάμπα, Θεολόγος, και Ιωάννα Νάκε, Νομικός, αμφότερες μέλη της Επιτροπής για Θέματα Νεότητας της Εκκλησίας της Αλβανίας, περιέγραψαν τις γενικότερες εκπαιδευτικές δράσεις της Αρχιεπισκοπής Τιράνων και πάσης Αλβανίας, καθώς δεν υπάρχει ειδικό μάθημα θρησκευτικής αγωγής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η αναφορά τους στα Προγράμματα δράσης στα σχολεία του Κοσόβου.

Κατά την τρίτη Συνεδρία, οι Εκπρόσωποι της χώρας μας Βασιλική Μητροπούλου, Επίκ. Καθηγήτρια Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. και Αθανάσιος Στογιαννίδης, Λέκτορας Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., παρέθεσαν στοιχεία για τη σύγχρονη κατάσταση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η πρώτη αναφέρθηκε στο περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων και τις δυνατότητες που αναδύονται μέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών, ενώ ο δεύτερος προέβη σε μία εκτενή παρουσίαση των Προγραμμάτων Σπουδών του 2003 και 2011. Στη ίδια ενότητα, ο Λέκτορας Πατρολογίας στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Σόφιας και Φιλόλογος Σβέτοσλαβ Ριμπολώφ, Εκπρόσωπος της Βουλγαρίας, παρουσίασε τα γενικότερα δεδομένα για τη θρησκευτική εκπαίδευση της πατρίδας του, τους λόγους των σχετικών επιφυλάξεων καθώς και τις νέες δυνατότητες υπέρβασής τους.

Στην τελευταία Συνεδρία, ο Εκπρόσωπος της Σερβίας, Καθηγητής Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βελιγραδίου και Υπεύθυνος Θεμάτων Παιδείας του Πατριαρχείου Σερβίας Επίσκοπος Μπρανιτσέβου Ιγνάτιος, έκανε μια μικρή αναδρομή στην αρχική άρνηση και την κατοπινή συναίνεση του σερβικού κράτους σχετικά με την είσοδο της θρησκευτικής αγωγής στην Εκπαίδευση, τη δική του εμπλοκή στη διοργάνωση του μαθήματος, στο πνεύμα που διέπει τα εγχειρίδια που ο ίδιος συνέγραψε για όλες τις τάξεις και γενικότερα στην οπτική του για το θέμα της θρησκευτικής αγωγής.

Κατά το κλείσιμο της Ημερίδας, τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής Μαρία Ράντζου, Λέκτωρ της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και π. Κωνσταντίνος Βλέτσης, Περιφερειακός Γραμματέας Ελλάδας της Διαβαλκανικής Ομοσπονδίας Ορθοδόξων Νεολαιών (Θεολόγος – Ιερέας της Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως) αναφέρθηκαν στα Συμπεράσματα που προέκυψαν από τις Εισηγήσεις και τις συζητήσεις, καθώς και στην ανάγκη να συνεχιστούν η πρωτοβουλία και ο προβληματισμός που προέκυψε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι Εισηγήσεις έγιναν στην ελληνική γλώσσα.

Κάθε εισήγηση ακολουθούνταν από συζήτηση. Ο διάλογος που διεξήχθη κατά τις συζητήσεις είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και διαφώτισε σε μεγάλο βαθμό την προβληματική που συνοδεύει τη διεξαγωγή του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Τις εργασίες παρακολούθησαν πλήθος φοιτητών, εκπαιδευτικών και άλλων ενδιαφερομένων για το θέμα.