Περιβαλλοντική εκπαίδευση: στόχοι και συμπεράσματα
22 Μαρτίου 2017[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=153587]
Το παιχνίδι, που βασίζεται στη φύση και άλλες δραστηριότητες, που ενισχύουν την αγάπη για τον πλανήτη, πρέπει να είναι ο πρόδρομος για την ενδυνάμωση φιλοπεριβαλλοντικών στάσεων. Για να οδηγήσει αυτή η επαφή των παιδιών με τη φύση σε φιλοπεριβαλλοντικές συμπεριφορές, απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι εμπειρίες των παιδιών να είναι θετικές. Είναι γνωστό, πως υπάρχουν παιδιά, τα οποία φοβούνται το φυσικό περιβάλλον (τα μεγάλα δέντρα, τα ξύλα, τα φίδια και τα έντομα), κυρίως αυτά, που έχουν μεγαλώσει σε αστικές περιοχές. Για τα παιδιά αυτά το να απολαύσουν το παιχνίδι στη φύση συνιστά ένα πιο δύσκολο εγχείρημα (Monroe, 2003).
Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Σύµφωνα µε το Ν.1892/90 και τις αντίστοιχες Εγκυκλίους, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί τµήµα των προγραμμάτων των σχολείων της Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης. Σκοπός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι να συνειδητοποιήσουν οι µαθητές τη σχέση του ανθρώπου µε το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του, να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήµατα που συνδέονται µε αυτό και να δραστηριοποιηθούν µε ειδικά προγράµµατα, ώστε να συµβάλουν στη γενικότερη προσπάθεια αντιµετώπισής τους. Ως εκπαιδευτική διαδικασία / δραστηριότητα οδηγεί στη διασαφήνιση εννοιών, την αναγνώριση αξιών, την ανάπτυξη / καλλιέργεια ψυχοκινητικών δεξιοτήτων και στάσεων που είναι απαραίτητες στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στη διαµόρφωση κώδικα συµπεριφοράς γύρω από τα προβλήµατα, που αφορούν στην ποιότητα του περιβάλλοντος σε ατοµικό και στη συνέχεια σε οµαδικό/ κοινωνικό επίπεδο.
Κατά το σχεδιασµό και την υλοποίηση των προγραµµάτων/δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επιδιώκεται:
• Η διεπιστηµονική και διαθεµατική προσέγγιση του θέµατος/προβλήµατος.
• Η έµφαση στην ενεργό συµµετοχή των µαθητών και τη χρήση ενεργητικών µεθόδων: συζήτηση – αντιπαράθεση απόψεων, έρευνα, κριτική επεξεργασία και δράση.
• Ο προσανατολισµός στην πρόληψη ή επίλυση περιβαλλοντικών θεµάτων ή προβληµάτων.
• Η εστίαση στην αειφόρο διαχείριση και ανάπτυξη του περιβάλλοντος.
• Η εστίαση της προσοχής στην παρούσα αλλά και τη µελλοντική κατάσταση του περιβάλλοντος.
• Η άµεση δράση σε τοπικό επίπεδο µε στόχο µακροχρόνια αποτελέσµατα σε εθνικό και παγκόσµιο επίπεδο.
• Η ευαισθητοποίηση στην ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων και την “ορθή χρήση” της Τεχνολογίας.
• Η παροχή ίσων ευκαιριών για την απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που χρειάζονται για την προστασία του Περιβάλλοντος.
• Η ανάδειξη συνεργασίας, καλλιέργειας αξιών και δηµιουργίας νέων προτύπων, στάσεων και συµπεριφορών ατόµων, οµάδων και κοινωνίας απέναντι στο περιβάλλον.
• Το άνοιγµα του σχολείου στην κοινωνία και τη ζωή.
Πιο συγκεκριμένα, μέσω της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης οι μαθητές εμπλέκονται σε ουσιαστικές δραστηριότητες επιλύοντας προβλήματα, σχεδιάζοντας δραστηριότητες με τη βοήθεια των ειδικών και βιώνοντας την επιτυχία. Ακόμη, έχουν τη δυνατότητα να ασχοληθούν με κάτι αληθινό, το οποίο πέραν του ότι τους προσφέρει την αίσθηση συμμετοχής σε κάτι που έχει έναν στόχο, τους αποδεσμεύει από το συνηθισμένο παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Μέσα από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συνδέσουν την πολιτική με το περιβάλλον, την υδρολογία με τη γεωλογία, τη βιοποικιλότητα με την κλιματική αλλαγή και την εκτίμηση της φύσης με την αξιοποίηση των φυσικών πόρων. Τα συστατικά στοιχεία της εκπαίδευσης αυτής, όπως η δυνατότητα επιλογής, η υπευθυνότητα, η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και η σαφήνεια, ενδυναμώνουν τους μαθητές, δεσμεύουν τους συμμετέχοντες, βελτιώνουν την κατάρτιση και δημιουργούν κατάλληλα αναπτυξιακά σχέδια εργασίας (project). Η επιτυχία των project αυτών έγκειται στη μακροπρόθεσμη ισχύ τους, στο κατά πόσο δηλαδή οι μαθητές με την πάροδο των χρόνων θα τα ανακαλούν στη μνήμη τους ως μια αξιόλογη εμπειρία (Monroe, 2003).
Όπως έχει προαναφερθεί, η περιβαλλοντική παιδεία δεν περιορίζεται στην εκπαίδευση των νέων αλλά επεκτείνεται και στην εκπαίδευση των ενηλίκων. Σύμφωνα με ένα μοντέλο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, που βασίζεται στην κοινότητα, τόσο οι νέοι μαθητές όσο και οι ενήλικες μπορούν εύκολα να ενταχθούν σε ένα οργανωμένο σχέδιο, που αφορά στην κοινότητα. Σε αυτήν την περίπτωση, όταν οι άνθρωποι πρέπει από κοινού να αντιμετωπίσουν ένα κοινωνικό ζήτημα, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να τους βοηθήσει να βρουν ένα όραμα, να συλλέξουν δεδομένα, να βρουν λύσεις ή να εφαρμόσουν ένα σχέδιο (McKenzie-Mohr, 2000).
Επίλογος
Όπως εξετάσαμε, τα περιβαλλοντικά προβλήματα κατά τον 20ό και 21ο αιώνα ποικίλουν και η εστίαση γίνεται στα σημαντικότερα αυτών. Η παροχή των υδάτων περιορίζεται σημαντικά και τα ύδατα ρυπαίνονται όπως επίσης και η ατμόσφαιρα. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου και το φαινόμενο της «τρύπας του όζοντος» συνιστούν από τα κρισιμότερα περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας. Τα δάση και τα εδάφη καταστρέφονται λόγω των σύγχρονων δραστηριοτήτων των ανθρώπων και το κλίμα αλλάζει. Τέλος, η βιοποικιλότητα και οι διαθέσιμοι πόροι μειώνονται. Εξαιτίας των προβλημάτων αυτών καθίσταται επιτακτική η οικοδόμηση φιλοπεριβαλλοντικών συμπεριφορών, προκειμένου να βελτιωθεί η ζωή στον πλανήτη και να τεθούν τα ερείσματα για ένα αειφόρο μέλλον.
Ωστόσο, υπάρχουν εμπόδια, τα οποία λειτουργούν ως ανασταλτικοί παράγοντες στην οικοδόμηση φιλοπεριβαλλοντικών συμπεριφορών. Οι παράγοντες, που λειτουργούν ως τροχοπέδη, είναι τόσο ψυχολογικοί όσο και κοινωνικοπολιτισμικοί, άλλοι αναφέρονται στο σύνολο του ανθρώπινου πληθυσμού σε παγκόσμιο επίπεδο και άλλοι είναι πολιτισμικά εξαρτώμενοι. Ακόμη, κάποιοι από αυτούς σχετίζονται με την άμεση αισθητηριακή απόκτηση πληροφοριών, κάποιοι με την έμμεση απόκτηση πληροφοριών, ενώ υπάρχουν και διαδικασίες εκτίμησης των περιβαλλοντικών προβλημάτων, οι οποίες λειτουργούν εξίσου ανασταλτικά.
Όσα κι αν είναι τα εμπόδια, όμως, υπάρχουν πολλοί τρόποι, οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην υπέρβασή τους. Η κοινωνία, η πολιτεία αλλά και κάθε άτομο σε προσωπικό επίπεδο, εάν επιθυμεί τη δημιουργία ενός αειφόρου πλανήτη, θα πρέπει να επιδιώξει την υπέρβαση των δυσκολιών μέσω κινήτρων και πρωτοβουλιών. Εστιάζοντας στην αλλαγή συμπεριφοράς με τη βοήθεια ποικίλων προγραμμάτων και στρατηγικών, που προσφέρει η εκπαίδευση και η κοινωνία, το όραμα για ένα καλό παρόν κι ένα καλύτερο μέλλον δεν θα παραμείνει μια ουτοπία. Η σύνδεση πληροφοριών, στάσεων και αξιών θα οδηγήσει τους ανθρώπους σε υιοθέτηση φιλοπεριβαλλοντικών συμπεριφορών, οι οποίες θα έχουν διάρκεια λόγω της καλλιέργειας περιβαλλοντικής παιδείας και ταυτόχρονα θα καταστήσει τις ζωές τους ουσιαστικές και παραγωγικές.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ