Συναγωγή: ο συνεκτικός θεσμός της κοινωνίας των Ιουδαίων
12 Οκτωβρίου 2020Συναγωγή
Ο συνεκτικός και βασικός θεσμός της κοινωνίας των Ιουδαίων ήταν η συναγωγή. Η συναγωγή πήρε τόσο σημαντικό ρόλο στην κοινωνία ώστε με το πέρασμα του χρόνου έγινε το δεύτερο και σημαντικότερο στοιχείο μέσα στην ιουδαϊκή κοινωνία. Η δημιουργία της συναγωγής υπολογίζεται από τους ερευνητές στις μέρες της Βαβυλώνιας αιχμαλωσίας, όπου η έλλειψη του Ναού οδήγησε στην αντικατάσταση των λατρευτικών συνήθειων των Ιουδαίων με συνάξεις και προσευχές μέσα στους οίκους τους[68].
Η συναγωγή εξελίχθηκε σε τέτοιο επίπεδο στην ιουδαϊκή ζωή και κοινωνίας που ακόμη και κατά την περίοδο όπου αποκαταστάθηκε ο Ναός ως λατρευτικό κέντρο η συναγωγή συνέχισε να ακμάζει όπως και πρίν[69]. Ο όρος συναγωγή σημαίνει στα ελληνικά η σύναξη, η συγκέντρωση των ανθρώπων σε δημόσιος ή ιδιωτικό οίκο με σκοπό την ανάγνωση της Τορά ή την λατρεία του Θεού. Μια μετάφραση που παραπέμπει αρκετά στον αντίστοιχο όρο «εκκλησία», όπως αναφέρετε και στο (Α΄ Σαμ. 17:47). Όμως, ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί στην Παλαιά Διαθήκη, τόσο για να περιγράψει το σύνολο της κοινότητας (Εξ. 12:3. Σειρ. 4:7), όσο και για να αναφερθεί στην ομάδα των Χασιδίμ, Ασιδαίων (Α΄ Μακκ. 2:42), αλλά και των γραμματέων (Α΄ Μακκ.. 7:12) που θα αναλύσουμε παρακάτω[70].
Κατά την εποχή της Καινής Διαθήκης υπήρχαν πάρα πολλές συναγωγές στην επικράτεια και ιδιαίτερα στην Ιερουσαλήμ γεγονός που μας το γνωστοποιεί και ο ίδιος ο Παύλος, όπως και τα αρχαιολογικά ευρήματα[71]. Άλλες ενδείξεις για την ύπαρξη μεγάλου αριθμού συναγωγών είναι η αναφορά ότι ο Πέτρος και ο Ανδρέας κατοικούσαν κοντά σε μια[72]. Επίσης, ο Ιησούς διδάσκει και θεραπεύει μέσα σε συναγωγές[73].
Επομένως, η παρουσία των συναγωγών στις πόλεις της Ιουδαίας και στις περιοχές όπου κατοικούσαν οι Ιουδαίοι ήταν μεγάλη. Ο ρόλος και οι λειτουργίες της Συναγωγής ήταν πολύπλευρες και ιδιαίτερες. Μέσα στη συναγωγή γινόταν η μελέτη και η ερμηνεία της Τορά, όπως και επίσης οι συναντήσεις των μελών της κοινότητας για προσευχή αλλά και για τόπο συνάντησης με τον Θεό[74]. Επίσης, ήταν χαρακτηριστικό της Ιουδαίας η οργάνωση εράνων, η φιλοξενία, η περίθαλψη των φτωχών και των αρρώστων, όπως και η θρησκευτική εκπαίδευση των νέων, στοιχείο βασικό για την κοινωνία. Όλες αυτές οι δραστηριότητες είχαν ως κέντρο την Συναγωγή της κάθε περιοχής[75].
Στη συναγωγή εκτός από την Τορά, γινόταν ανάγνωση και των χαφταρόθ που ήταν αναγνώσματα από τους Προφήτες. Ο λαός προσευχόταν στραμμένος προς την Ιερουσαλήμ και κατά τον Φίλωνα, οι Ιουδαίοι διδάσκονταν ευσέβεια, αρετή, γενναιότητα, αλλά και κάθε άλλη ανθρώπινη αξία[76]. Ο αρχισυνάγωγος φρόντιζε για την ευταξία και την σωστή τέλεση των εργασιών της συναγωγής, ενώ ο υπηρέτης βοηθούσε τον αρχισυνάγωγο και έπαιρνε το ειλητάριο της Τορά για να διευκολύνει τον κάθε αναγνώστη[77]. Οι Φαρισαίοι ήταν αυτοί οι οποίοι διηύθυναν την διαδικασία προσευχής και ανάγνωσης, όμως για αυτούς θα μιλήσουμε αργότερα. Αυτοί κάθονταν στην ιδιαίτερη θέση τους μέσα στην συναγωγή που έφερε την ονομασία: «Καθέδρα Μωυσέως»[78]. Ο ίδιος ο Ιησούς αναφέρεται στο συγκεκριμένο εθιμοτυπικό[79], αλλά επιβεβαιώθηκε και από τις αρχαιολογικές ανασκαφές σε συναγωγές, όπως της Δήλου, της Γάμλα και αλλού[80]. Κάθε συναγωγή είχε την κιβωτό όπου φυλασσόταν το ειλητάριο της Τορά, το βήμα της ανάγνωσης και βεβαίως την καθέδρα του Μωυσέως που αναφέραμε. Μετά την καταστροφή του Ναού το 70 μ.Χ. ο ρόλος της συναγωγής για άλλη μια φορά ενισχύεται και παίζει κεντρικό ρόλο[81].