Η κατήχηση ως μέσο διαμόρφωσης της ψυχοσύνθεσης του εφήβου
8 Δεκεμβρίου 2021ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στο παρόν θέμα θα θέλαμε να μελετήσουμε την διαμόρφωση της ψυχοσύνθεσης του εφήβου σε γενικότερα πλαίσια και την προσφερόμενη βοήθεια του κατηχητικού έργου της Εκκλησίας. Όπως θα γνωρίζει άλλωστε ο καθένας μας, η εφηβεία είναι εκείνο το μεταίχμιο στο οποίο ένα παιδί μεταμορφώνεται σταδιακά σε ενήλικο[1]. Κατά την διάρκεια της εφηβικής ηλικίας αρχίζει να διαμορφώνεται η προσωπική ταυτότητα του ατόμου και να αναπτύσσεται η κριτική του σκέψη[2]. Οι επιστημονικές έρευνες των τελευταίων ετών δεν έχουν ασχοληθεί με το παρόν θέμα εκτενώς[3]. Στην εφηβεία ο νέος/ η νέα καλείται ν’ αποτελέσει οργανικό κομμάτι της κοινωνίας και ν΄αναπτύξει την δική του ταυτότητα πάντα υπό την επίδραση των διάφορων παραγόντων (κοινωνικό, πολιτιστικό, θρησκευτικό, εθνικό, οικονομικό κοκ)[4]. Η θέση της εκκλησίας είναι πολύ σημαντική σ’ αυτή την φάση της ζωής των παιδιών και μπορεί να βοηθήσει στην δημιουργία μιας υγιούς ταυτότητας του εφήβου. Τα κατηχητικά μιας ενορίας μπορούν ν’ αποτελέσουν το κύτταρο κοινωνικοποίησης των εφήβων και ένα τόπο συνάντησης των νέων.
Κατά δεύτερον θα μπορούσε να είναι το πνευματικό καταφύγιο των νέων μέσα στο οποίο θα μπορούσαν ν’ αναλύονται όσα απασχολούν τα νέα παιδιά. Είναι εκείνο το ορόσημο με το οποίο ο έφηβος μπορεί ν’ αναπτύξει ένα υγιές πρότυπο θρησκευτικότητας και για κάποια παιδιά να είναι η αφετηρία ν’ εκδηλώσουν την κλίση τους προς την ιεροσύνη[5]. Η κατήχηση είναι η πλέον αρχέγονη μορφή διδασκαλίας και από τις πλέον εύπλαστες παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιούνταν τόσο για εκείνους που ήθελαν ν’ βαπτιστούν χριστιανοί[6], όσο και για εκείνους που ήταν ήδη Χριστιανοί και ήθελαν να έχουν μια ενεργή συμμετοχή στην ζωή της Εκκλησίας. Σε μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση το στοιχείο που θα κοιτάξουμε είναι το εξής: ότι σε δύσκολες περιόδους του Ελληνισμού υπήρξε το σχολείο για τους Έλληνες (π.χ. Τουρκοκρατία)[7].
ΚΑΤΗΧΗΣΗ
Η κατήχηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορική πορεία της Εκκλησίας και αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της. Θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι τα κατηχητικά είναι τα σχολεία της Εκκλησίας. Είναι μια από τις φωνές με τις οποίες ακούεται ο θείος Λόγος στις καρδιές των ανθρώπων[8]. Μετά την Θεία Λειτουργία είναι το δεύτερο σημείο συνάντησης του ποιμνίου της εκάστοτε ενορίας και της εν γένει τοπικής κοινωνίας[9]. Κατήχηση είναι εκείνο το παιδαγωγικό εργαλείο που απευθύνεται σ’ όλες τις ηλικίες. Κύριο μέλημα της είναι η μελέτη των πρωταρχικών πηγών[10]. Η κατήχηση είναι δυναμικό και πολυπράγμων γεγονός, που έχει ως κύριο ενδιαφέρον της έχει την ανάπτυξη των υπαρξιακών γνώσεων του παιδιού και του εφήβου, την συντροφικότητα και την κοινή ζωή, την χάραξη ενός υγιούς προσανατολισμού της ζωής, την υπευθυνότητα ως στάση ζωής και για την δημιουργία ενός καλύτερου αύριο. Έτσι κατά συνέπεια η Κατήχηση είναι ένα οργανωμένο σύνολο που αναπτύσσει δεσμούς και συνεργασίες και με άλλους φορείς για την παροχή ενός καλύτερου έργου, προσομοιάζει η δομή της την δομή της Εκκλησίας μέσα στην ιστορική της πορεία ανά τους αιώνες και συνδέεται άμεσα με την παιδαγωγική φροντίδα που παρέχει στον έφηβο και τον βοηθά ν’ αναπτύξει μια ισορροπημένη προσωπικότητα.
Ο χαρακτήρας της Κατήχησης:
- Ανθρωποκεντρικός: Η αγωγή ως έννοια συνδέεται άμεσα με την ανθρώπινη ύπαρξη και ζωή, τον σκοπό και τον προορισμό της. Κάθε αγωγή είναι και μια φιλοσοφία, η οποία εκφράζει με τον δικό της τρόπο τι εστί άνθρωπος[11]. Αυτός είναι ο πρώιμος χαρακτήρας της κατηχητικής αγωγής.
- Χριστοκεντρικός: Η χριστιανική πίστη και ζωή προσφέρει την δική της σταυρική μαρτυρία και την δική της αιμάτινη πορεία προς τα Έσχατα[12]. Έτσι η αγωγή δεν είναι δυνατόν να μελετηθεί έξω από τα χριστοκεντρικά πλαίσια, που συνδέονται με τον τελικό προορισμό του ανθρώπου στην ζωή την ανακαίνιση εν Χριστώ και την θέωση. Άρα ο ανθρωποκεντρικός με τον χριστοκεντρικό χαρακτήρα μέσα στο κατηχητικό έργο συνδέονται άμεσα.
- Εκκλησιοκεντρικός: Η Εκκλησία είναι ο χώρος μέσα στον οποίο απαντώνται Θεός και άνθρωπος[13]. Είναι το ζωντανό σώμα του Χριστού μέσα στο οποίο εκπληρώνει ο άνθρωπος τον τελικό του σκοπό, που είναι η ανακαίνιση, η μεταμόρφωση του, η τελείωση του και η θέωση του[14]. Εδώ αναδεικνύεται και ο σπουδαίος χαρακτήρας της κατηχητικής αγωγής που είναι η θεία παιδαγωγία. Η θεία παιδαγωγία είναι το κομβικό κλειδί για την επίτευξη του τελικού σκοπού. Ο εκκλησιοκεντρικός χαρακτήρας της αγωγής ενισχύεται και από το γεγονός ότι ο άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό όν. Δηλαδή ζει μέσα σε μια οργανωμένη κοινωνία, συμβάλει στην ανάπτυξη της και την ομαλή λειτουργία της, προστατεύει το περιβάλλον που τον περιβάλλει και παράγει πολιτισμό.
- Σωτηριοκεντρικός: Ο άνθρωπος για να μπορεί ν’ ανακαινισθεί, να τελειωθεί και να θεωθεί πρέπει ν’ απαλλαγεί από την αμαρτία και το κακό[15]. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να σωθεί. Έτσι η κατηχητική αγωγή δεν συνεισφέρει μόνο να βρει το καλό και την αλήθεια, αλλά απαλλάσσει τον άνθρωπο από το κακό και την αμαρτία[16].
Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ