Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς: Μαζί με τον άνθρωπο, ολόκληρος ο κόσμος σώζεται από τη φθορά!

20 Φεβρουαρίου 2025

Άγιος Ιωάννης (Μαξίμοβιτς) Αρχιεπίσκοπος Σαγκάης και Σαν Φρανσίσκο (1896-1966).

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

Η Σοφία ποιεί τον Οίκο Αυτής

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=415828

 

Σε κανέναν δεν ανακοινώθηκε το κατάλληλο φάρμακο για την ανθρώπινη δυστυχία· η απόφαση της Παναγίας Τριάδος έμεινε κρυφή από ολόκληρο τον δημιουργημένο κόσμο.

Έπρεπε στη γη να ετοιμαστεί άξια υποδοχή για τον Υιό του Θεού, ο οποίος έπρεπε να ενσαρκωθεί. Στο μιασμένο ανθρώπινο γένος έπρεπε να βρεθεί καθαρό σκεύος για να κατέλθει ο Λόγος του Θεού, που τα πάντα ποιεί, και το σώμα που θα τον δεχθεί να κατοικήσει ανάμεσα στους ανθρώπους, όντας ο Ίδιος άνθρωπος.

Χρειάστηκαν πολλοί αιώνες για να προετοιμαστεί η εκπλήρωση της Πανσόφου Οικονομίας του Θεού και να εμφανιστεί η αγνή Παρθένος, άξια να γίνει Μητέρα κατά το σώμα Εκείνου μέσω του οποίου δημιουργήθηκαν ο ουρανός και η γη και μέσω του οποίου έπρεπε να εκπληρωθεί η πρόνοια της Πάνσοφης Τριάδος για τη σωτηρία του κόσμου.

«Ὅτε δὲ ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου» για να ενσαρκωθεί στη γη ο Υιός του Θεού, το μυστικό της υπέροχης Παναγίας Τριάδος ο Θεός το αποκάλυψε στον αρχάγγελο Γαβριήλ, κι αυτός στάλθηκε στη Ναζαρέτ για να αναγγείλει στην Παρθένο Μαρία τη χαρμόσυνη είδηση για τη γέννηση του Σωτήρα του κόσμου, που εξ αυτής θα φανερωθεί.

Την απόφαση της προαιώνιου Τριάδος για την τεκνοποίηση ο Γαβριήλ τη φανερώνει στην Αγνή Παρθένο όταν της ανακοινώνει: «Χαῖρε, κεχαριτωμένη· ὁ Κύριος μετὰ σοῦ· εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν. […] συλλήψῃ ἐν γαστρὶ καὶ τέξῃ υἱόν, καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν, οὗτος ἔσται μέγας καὶ υἱὸς ὑψίστου κληθήσεται». Παραξενεύτηκε η ταπεινή παρθένος όταν άκουσε αυτόν τον χαιρετισμό.

Από το τρίτο έτος της είχε βρεθεί στον ναό, όπου την παρέδωσαν οι γονείς της, και εκεί προσευχόταν αδιαλείπτως, γαλουχημένη στη Μονή, όπου άκουγε τους λόγους των ουράνιων κατοίκων. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι θα γίνει Μητέρα του Λυτρωτή, εφόσον είχε υποσχεθεί ότι θα παραμείνει παρθένος.

«Πνεῦμα ἅγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σὲ καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπσκιάσει σοι· διὸ καὶ τὸ γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται υἱὸς Θεοῦ», της είπε ο άγγελος απαντώντας στην ερώτησή της: «πῶς ἔσται μοι τοῦτο, ἐπεὶ ἄνδρα οὐ γινώσκω; Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου· γένοι τὸ μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου», απάντησε υπάκουα η Μαρία στο θέλημα του Θεού.

Τότε ο Λόγος του Θεού, ο Μονογενής Υιός του Θεού, εσκήνωσε στη Μαρία. Εκείνος που δεν Τον χωρεί ο ουρανός και οι ουρανοί των ουρανών. Εκείνος που είπε «ὁ οὐρανός μοι θρόνος, ἡ δὲ γῆ ὑποπόδιον τῶν ποδῶν μου». Για διαμονητήριο επιλέγει την Παρθένο την αγκαλιά της καθιστά θρόνο και τα σπλάχνα της ευρύτερα από τους ουρανούς. «Πλατυτέρα των Ουρανών» έγινε η Παρθένος Μαρία.

Ύστερα από εννέα μήνες γέννησε τον Υιό του Θεού, Θεό που φανερώνεται σε σώμα. «Τὸ ἀπ’ αἰῶνος ἀπόκρυφον, καὶ ἀγγέλοις ἄγνωστον Μυστήριον· διὰ σοῦ Θεοτόκε τοῖς ἐπὶ γῆς πεφανέρωται».

Η παρθενία της Μαρίας και η ενσάρκωση του Υιού του Θεού μέσω αυτής έμεινε όμως κρυφή και από τον διάβολο, μέχρις ότου ο Κύριος να ολοκληρώσει το έργο της σωτηρίας μας. «Σταυρὸν ἑκουσίως ὑπὲρ ἡμῶν καταδεξάμενος τὸν θάνατον ὑπέμεινας καὶ ἀναστὰς ἐκ νεκρῶν, Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ζωὴν χαρισάμενος τῷ γένει τῶν ἀνθρώπων καὶ τὸν κεκλεισμένον Παράδεισον ἤνοιξας».

Μέσω Εκείνου που ενσαρκώθηκε από τη Θεοτόκο Παρθένο «ὁ Ἀδὰμ ἀνακέκληται, ή κατάρα νενέκρωται, ἡ Εὔα ἡλευθέρωται, ὁ θάνατος τεθανάτωται, καὶ ἡμεῖς ἐζωοποιήθημεν».

Μαζί με τον άνθρωπο, ολόκληρος ο κόσμος σώζεται από τη φθορά, ετοιμαζόμενος πια για την ημέρα εκείνη που πυρ θα καθαρίσει την οικουμένη, όταν όλη η κτίση απελευθερωθεί από τη δουλεία της φθοράς και νέος ουρανός και γη φανερωθούν, στο μέγιστο κάλλος και την κομψότητά τους.

Έτσι καταργείται το φθονερό σχέδιο του διαβόλου, και ο Δημιουργός του κόσμου σοφά τα κατευθύνει όλα κατά το θέλημά Του για το καλό ολόκληρης της κτίσης.

Όπως ο Θεός εν αρχή δημιούργησε τον κόσμο διά του Λόγου Του, δηλαδή μέσω του Υιού Του, έτσι μέσω του Υιού του Θεού ο κόσμος αναγεννιέται μετά το προπατορικό αμάρτημα.

Μέσω Αυτού φανερώθηκε η Σοφία του Θεού κατά τη Δημιουργία και μέσω του Ιδίου εμφανίστηκε η Σοφία του Θεού στην ανανέωση του κόσμου, που η αμαρτία τον κατεδάφισε αλλά τώρα επιστρέφει στην εύνοια του Θεού.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο του Αγίου Αρχιεπισκόπου Ιωάννη Μαξίμοβιτς, «Για τη χριστιανική πίστη», των εκδόσεων Ακρίτας. Εισαγωγή π. Σεραφείμ Ρόουζ, μετάφραση Ηλίας Σαραγούδας, επιμέλεια μετάφρασης Σβετλάνα Πέτσιν.