Παράδοση: ένας κώδικας που προσδιορίζει την ποιότητα ζωής κάθε εποχής
12 Δεκεμβρίου 2016[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bit.ly/2gixr1K]
Όταν η διαδικασία αυτή του σεβασμού στο ήθος, υπαχθεί στη λογική του τι είναι πιστό αντίγραφο του χτες και τι όχι, τότε μοιραία οδηγούμαστε στην τυπολατρία, η οποία μεριμνά και φροντίζει σε κάθε λεπτομέρειά του το περίβλημα, την ώρα που αδυνατεί να κατανοήσει το περιεχόμενό του· το περιεχόμενό του ως προϊόν κάποιας χρονικής στιγμής και συγκυρίας, παράγωγο πάντοτε της κληρονομιάς του ήθους και του ύφους. Και επειδή βέβαια παραθεωρείται η ουσία, το επικεντρωμένο στον τύπο ενδιαφέρον, τον καθιστά πρωτεύοντα και αποκλειστικό στοιχείο της παράδοσης, της οποίας όμως μετατοπίζεται το φάσμα.
Ας επανέλθουμε στο παράδειγμα της μουσικοχορευτικής παράστασης, το οποίο αναφέρθηκε στην αρχή και που, κατά γενική άποψη, θεωρείται προσοδοφόρος τρόπος προβολής και διάσωσης της παράδοσης. Εξετάζοντάς το υπό το πρίσμα των όσων πιο πάνω αναφέρθηκαν, αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς ότι πρόκειται για μια κατ’ εξοχή πράξη τυπολατρίας, όπου ενώ μεγιστοποιείται η φροντίδα της αρτιότητας για την αναπαραγωγή των παλαιών σχημάτων, δεν λαμβάνεται καμμιά πραγματική μέριμνα για τη μεταβίβαση στην προοδευτική εξέλιξη του ήθους που εγκλείεται στη πυρηνική τους ουσία. Και για γίνω σαφέστερος προβαίνω στην ακόλουθη παρατήρηση: Προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο της αναπαράστασης καταβάλλονται απεριόριστοι κόποι και εξαιρετικές δαπάνες, για τις ενδυματολογικές δαπάνες, την εκμάθηση των χορών και την μουσική συνοδεία. Αντίθετα, δεν καταβάλλεται σχεδόν καμμιά προσπάθεια για την κατανόηση της αγωγής του λόγου, της μουσικής και της όρχησης, που μπορεί να υπάρχουν ανεξάρτητα από την εποχική αμφίεση, η οποία ούτως ή άλλως αποτελεί παρελθόν και μουσειακό είδος. Κι όμως ο λόγος, η μουσική και ο χορός που δεν χρειάζονται την υποστήριξη των ενδυματολογικών συνηθειών καμμιάς εποχής έχουν εξ υπαρχής την δυνατότητα της μετεξέλιξης και προσαρμογής στην εναλλαγή των εποχών.
Ο στίχος, το μουσικό θέμα και η κίνηση εκφράζουν τα λογής συναισθήματα των ανθρώπων ανεξαρτήτως καιρού, μόνο που κάθε φορά σχηματοποιούνται από τις επικρατούσες στο περιβάλλον συνθήκες. Γι’ αυτό και η μουσική μεταβάλλεται με την προσαρμογή του οργανοπαίχτη στην έκφραση του σώματος του χορευτή, όταν χορεύει στη γιορτή και το πανηγύρι εκδηλώνοντας τον έρωτα, τον καημό, τη χαρά και τη θλίψη του, συμπληρώνοντας κάποτε με επιτυχημένους στίχους το παραδεδομένο σώμα του τραγουδιού. Κι αυτό συμβαίνει γιατί μέσα, βαθιά στη συνείδησή του βρίσκεται από αιώνες αποθησαυρισμένη η εμπειρία και χαραγμένος, εγγεγραμμένος, στα κύτταρά τους ο κώδικας του ήθους που διέπει την συμπεριφορά τους μπροστά στα καινούρια δεδομένα, ενδογενή ή εξωγενή.
Κάθε άλλη ενέργεια, που αγνοεί ή αδιαφορεί για τον κώδικα αυτόν, κι αν ακόμα πραγματικά υπολήπτεται την παράδοση, φθείρει τη ζωντανή παρουσία της παράδοσης και τη μεταβάλλει σε μια συντηρητική διαδικασία λατρείας των τύπων, που κρατά ναρθηκωμένη την πεμπτουσία της. Και βέβαια, δεν είναι καθόλου εύκολο να ξεχωρίσει κανείς κάθε φορά, αν η επίκληση της παράδοσης εμπεριέχει την αναφορά στο ήθος που διατρέχει τον τρόπο ερμηνείας και αντιμετώπισης του αισθητού και υπερβατικού κόσμου ή πρόκειται αποκλειστικά για τον θαυμασμό παρελθουσών μορφών, η αναβίωση των οποίων εκτιμάται ότι έχει τη μαγική δύναμη να καταλύει τις αντιδράσεις του παρόντος. Διάκριση καθοριστικής σημασίας για τον προσανατολισμό των κοινωνιών σε σχέση με το ιστορικό παρελθόν τους και των επιλογών του μέλλοντός τους. Γιατί είναι τελείως διαφορετικό πράγμα η αποδοχή ενός ηθικού κώδικα, ο οποίος ασκεί ρυθμιστικό ρόλο στη εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού και τη διϊστορική διαμόρφωση των κοινωνιών και είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα ο εναγκαλισμός με την τυπολατρία και ο ενστερνισμός μιας συντήρησης που τρομάζει μπροστά στη μετάβαση από εποχή σε εποχή.
Εν κατακλείδι η παράδοση δεν είναι ούτε ένα αποστεωμένο λείψανο του παρελθόντος που επικαλούμαστε ως μέτρο του σήμερα, ούτε κάποιος τύπος που μέσα του μπορεί να καλουπωθεί το επερχόμενο για να μπορέσει ν’ αρμοσθεί και να ταιριάσει με το ιστορικό παρελθόν, αλλά ένα σύνολο αρχών που συναπαρτίζουν ένα κώδικα ήθους προορισμένου να προσδιορίζει το ύφος και την ποιότητα του βίου κάθε εποχής. ΄Ετσι παράδοση δεν είναι ό,τι μιμείται το ύφος ή επαναλαμβάνει τους τρόπους του χτες, αλλά η δυνατότητα να ενσωματώνονται στην κληρονομιά οι προκλήσεις του παρόντος ως αποτέλεσμα επενέργειας του ήθους που μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά.