Άγιος Ισίδωρος Πηλουσιώτης, Η αποστόμωση του δεινού ρήτορα ειδωλολάτρη για την ανάσταση του Χριστού!
14 Μαΐου 2023
Άγιος Ισίδωρος Πηλουσιώτης.
(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)
Αξιάκουστη αντίθεση προς Έλληνα [ειδωλολάτρη], για την ανάσταση του Σωτήρα.
Γνώρισα κάποτε έναν ειδωλολάτρη με φοβερή ικανότητα στο λόγο, που είχε πολύ μεγάλη φήμη για τη δύναμη αυτή τού λόγου του μεταξύ των πολλών, τον όποιο αποστόμωσα με λίγα λόγια.
Όταν δηλαδή εκείνος πρόβαλε τα πάθη και τον σταυρό, προκαλώντας πλατιά γέλια, του απάντησα εγώ με ηρεμία·
«Από πού μπορείς να αποδείξεις ότι σταυρώθηκε»;
Καθώς λοιπόν όλοι οι ακροατές εξεπλάγησαν και σκέφτονταν, τι άραγε ήθελα να επιτύχω λέγοντάς το αυτό, εκείνος απάντησε, σίγουρος ότι θα κερδίσει τη νίκη χωρίς κόπο·
«Είναι γραμμένο στα Ευαγγέλια».
Σ’ αυτόν αμέσως ανταπάντησα·
«Ασφαλώς σ’ αυτά είναι γραμμένο και ότι αναστήθηκε και ανέβηκε στους ουρανούς. εφόσον λοιπόν πιστεύεις στα Ευαγγέλια, τα όποια αναφέρουν και αυτό και εκείνο, πίστεψέ τα και τα δύο. Αν πάλι όχι, τότε κάνεις μεγάλο ατόπημα, εγκρίνοντας το ένα και απορρίπτοντας το άλλο. Μη λοιπόν έχετε ανοιχτά και τεντωμένα τα αυτιά σας για τις ύβρεις, ενώ για τα ολοφάνερα και θεϊκά φραγμένα, και μάλιστα, επειδή αυτοί, που από σένα λέγονται θεοί, νικήθηκαν από τον σταυρωμένο.
Εάν λοιπόν σταυρώθηκε, είναι φανερό ότι και ανέβηκε στους ουρανούς. Και αν παραγράφεις τα ολοφάνερα, τότε να μη αναφέρεις ούτε τα υβριστικά. Γιατί το ένα εξαρτάται από το άλλο, και δεν επιδέχονται χωρισμό».
Όταν λοιπόν ειπώθηκαν αυτά, ξέσπασε τόσος κρότος [από την επιδοκιμασία], ώστε να κοκκινίσουμε και εγώ και εκείνος. Εγώ βέβαια επειδή η επιδοκιμασία ήταν για τη δική μου αξία, εκείνος πάλι, επειδή δέθηκε με τα δικά του λόγια.
Ανακοινώνοντας τα αυτά σε σένα, νομίζω πως απάντησα με σαφήνεια σ’ εκείνα που με ρώτησε η σύνεσή σου.
Από τον τόμο Ισιδώρου Πηλουσιώτου, «Άπαντα τα έργα 4 , Επιστολές, βιβλίον δ’, (Επιστολές Α’-ΣΑ), του εκδοτικού οίκου Ελευθερίου Μερετάκη, «Το Βυζάντιον» Θεσσαλονίκη 2000. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Παναγιώτη Παπαευαγγέλου δρ. Θεολογίας.