Ανάλεκτα τ. 28: Ο Λόγος σαρξ εγένετο
29 Δεκεμβρίου 2014Στην θεολογική γλώσσα πολύ λίγες φράσεις μπορούν να είναι τόσο περιεκτικές όσο ο δέκατος τέταρτος στίχος του πρώτου κεφαλαίου του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου: «Και ο Λόγος σαρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ημίν». Το ότι ο ίδιος ο Λόγος «σκηνοί εν ημίν» δείχνει ότι ο Δημιουργός δεν είναι ο θεός των ντεϊστών που αποστασιοποιείται από το δημιούργημά του αφήνοντάς το στην μοίρα του. Κατέρχεται σε αυτό και ενώνεται υποστατικά μαζί του. Αυτή η ένωση των δύο τελείων φύσεων του Χριστού, της Θείας και της Ανθρώπινης, σε μία Υπόσταση αποτελεί για την Εκκλησία το μυστήριο της Θείας Οικονομίας και μέγιστη πηγή Θεολογίας.
Ο λόγος αυτός γραμμένος σχεδόν δύο χιλιάδες χρόνια από σήμερα έγινε ελάχιστα αντιληπτός ως προς το περιεχόμενο και τις ανθρωπολογικές του προεκτάσεις και συνέπειες. Ο Θεός δεν ενώνεται απλά με τον άνθρωπο για να τον σώσει. Λαμβάνει σάρκα, δηλαδή ύλη και με αυτήν του την ενέργεια καταφάσκει και αγκαλιάζει οτιδήποτε υλικό υπάρχει στον κόσμο: τον άνθρωπο, την φύση, τον πολιτισμό. Μπορούμε να πούμε χωρίς μεγάλο κίνδυνο να σφάλλουμε ότι η Σάρκωση του Λόγου σηματοδοτεί την αρχή του Χριστιανικού πολιτισμού. Η κατάφαση στην ύλη και η πρόσληψή της από τον ίδιο τον Δημιουργό της την επαναφέρει στην αρχική της κατάσταση, που είναι η φυσική, αυτή που δεν μολύνεται από την υπερήφανη και ιδιοτελή παράχρηση και κατάχρησή της. Ταυτόχρονα όμως την τοποθετεί στην προοπτική της αιωνιότητας και της αφθαρτοποίησης, την εσχατολογική της προοπτική.
Η ανθρώπινη ιστορία, η καθημερινότητα είναι γεμάτες από αστοχίες και τραγικότητες που συσκοτίζουν την ωραιότητα της ύλης και προ πάντως της ανθρώπινης φύσης και του ανθρώπινου προσώπου. Η Εκκλησία του Χριστού όμως φυλάττει στην πίστη και τη ζωή της απαραχάρακτη την αλήθεια ότι ο «Λόγος εγένετο σαρξ». Έτσι η δυνατότητα της επανόδου στην αληθινή και φυσική ζωή δεν μπορεί να σβήσει εξ αιτίας της αμαρτίας και της ρίζας της, της υπερηφάνειας. Κι αυτό γιατί η δυνατότητα αυτή πηγάζει από μία ταπεινή Φάτνη, η οποία αποκαλύπτεται πρώτα στους απλούς και ταπεινούς και μετά την προσκυνούν οι σπουδαίοι και σοφοί.
Η Πεμπτουσία έχοντας θέσει ως σκοπό της την ανάδειξη του κάλλους που πηγάζει από το ήθος της ταπείνωσης και της αγάπης, το οποίο πρώτος το προβάλλει ο ίδιος ο σαρκωθείς Θεός Λόγος, παραδίδει στο αναγνωστικό της κοινό τα 28α Ανάλεκτά της, αφιερωμένα στο μυστήριο της Σαρκώσεως του Λόγου.
Μέσα από την καρδιά μας ευχόμαστε σε όλους τους φίλους της ιστοσελίδας μας, αλλά και σε κάθε άνθρωπο που ήλθε, έρχεται και θα έρθει στον κόσμο αυτό, την χαρά των Ποιμένων όταν έλαβαν το ειρηνικό αγγελικό άγγελμα και την κατάνυξη των Μάγων όταν προσκύνησαν στην φάτνη τον Βασιλέα του Σύμπαντος.
Νίκος Κόϊος Διευθυντής Σύνταξης Πεμπτουσίας