Page 25 - gaitanidis-hthos
P. 25

Από τα παραπάνω μουσικά παραδείγματα, ειδικότερα από την όποια σχέση ποι-

               ητικού κειμένου και μουσικού τρόπου, συνάγεται η ελεύθερη και αυθόρμητη διά-

               θεση του λαού και συνεπώς η - χωρίς διάκριση - διαχείριση/χρήση, συνολικά, της

               μουσικής ως εργαλείο/μέσο ενίσχυσης επικοινωνίας και συγχρωτισμού στο πεδίο

               των εθιμοτυπικών και παραδοσιακών δρωμένων.

                 Από την έρευνα της διαχρονικής μουσικής παράδοσης γίνεται σαφές ότι στο χώ-

               ρο της μουσικής των Ελλήνων του Πόντου και όχι μόνο, δεν υπάρχει η έννοια της

               επιλογής και προσαρμογής, ως προς το ήθος, ορισμένου μουσικού τρόπου σε ανά-

               λογο ποιητικό κείμενο ή στίχο. Στην προφορική μουσική παράδοση προέχουν πά-

               ντοτε οι μουσικοί κώδικες και οι παραλλαγές τους· οι κώδικες αυτοί αποτελούν

               την ενιαία και κοινή εθιμική και ιστορική «γλώσσα/φορέα» για οποιοδήποτε πε-

               ριεχόμενο ποιητικού κειμένου και στίχου. Με άλλα λόγια, είναι το πρωτογενές υ-

               λικό  της  μουσικής  τέχνης,  το  οποίο  ο  λαός  -  όπως  χρησιμοποιεί  την  ελληνική

               γλώσσα και ιδιαιτέρως τη διάλεκτο των Ελλήνων του Πόντου για κάθε είδος επι-

               κοινωνίας - διαχειρίζεται με τον ίδιο τρόπο - χωρίς διάκριση - για κάθε είδος ποιη-

               τικού κειμένου και στιχουργίας. Επισημαίνεται ξανά, ότι τους μουσικούς αυτούς

               κώδικες ο λαός τους προσαρμόζει κατά την ελεύθερη προσαρμοστική και μελο-

               ποιητική του έμπνευση.

                 Το κύριο ενδιαφέρον του λαού - στο πλαίσιο πάντοτε των εθιμοτυπικών τελε-

               τουργικών διαδικασιών - είναι η συλλογική και επικοινωνιακή έκφραση και συνε-

               πώς η εξωτερίκευση των συναισθημάτων στα κοινά ιδεώδη ζωής. Ως εκ τούτου, ο

               ίδιος ο λαός - στο επίπεδο της προφορικής συλλογικής έκφρασης - ελεύθερα δια-


               χειρίζεται και επεξεργάζεται, οποιοδήποτε, από πλευράς ήθους, μουσικό υλικό για
               οποιοδήποτε είδος ή περιεχόμενο ποιητικής έκφρασης.








                                                             ֍







       24
   20   21   22   23   24   25