Page 25 - gaitanidis-hthos
P. 25
Από τα παραπάνω μουσικά παραδείγματα, ειδικότερα από την όποια σχέση ποι-
ητικού κειμένου και μουσικού τρόπου, συνάγεται η ελεύθερη και αυθόρμητη διά-
θεση του λαού και συνεπώς η - χωρίς διάκριση - διαχείριση/χρήση, συνολικά, της
μουσικής ως εργαλείο/μέσο ενίσχυσης επικοινωνίας και συγχρωτισμού στο πεδίο
των εθιμοτυπικών και παραδοσιακών δρωμένων.
Από την έρευνα της διαχρονικής μουσικής παράδοσης γίνεται σαφές ότι στο χώ-
ρο της μουσικής των Ελλήνων του Πόντου και όχι μόνο, δεν υπάρχει η έννοια της
επιλογής και προσαρμογής, ως προς το ήθος, ορισμένου μουσικού τρόπου σε ανά-
λογο ποιητικό κείμενο ή στίχο. Στην προφορική μουσική παράδοση προέχουν πά-
ντοτε οι μουσικοί κώδικες και οι παραλλαγές τους· οι κώδικες αυτοί αποτελούν
την ενιαία και κοινή εθιμική και ιστορική «γλώσσα/φορέα» για οποιοδήποτε πε-
ριεχόμενο ποιητικού κειμένου και στίχου. Με άλλα λόγια, είναι το πρωτογενές υ-
λικό της μουσικής τέχνης, το οποίο ο λαός - όπως χρησιμοποιεί την ελληνική
γλώσσα και ιδιαιτέρως τη διάλεκτο των Ελλήνων του Πόντου για κάθε είδος επι-
κοινωνίας - διαχειρίζεται με τον ίδιο τρόπο - χωρίς διάκριση - για κάθε είδος ποιη-
τικού κειμένου και στιχουργίας. Επισημαίνεται ξανά, ότι τους μουσικούς αυτούς
κώδικες ο λαός τους προσαρμόζει κατά την ελεύθερη προσαρμοστική και μελο-
ποιητική του έμπνευση.
Το κύριο ενδιαφέρον του λαού - στο πλαίσιο πάντοτε των εθιμοτυπικών τελε-
τουργικών διαδικασιών - είναι η συλλογική και επικοινωνιακή έκφραση και συνε-
πώς η εξωτερίκευση των συναισθημάτων στα κοινά ιδεώδη ζωής. Ως εκ τούτου, ο
ίδιος ο λαός - στο επίπεδο της προφορικής συλλογικής έκφρασης - ελεύθερα δια-
χειρίζεται και επεξεργάζεται, οποιοδήποτε, από πλευράς ήθους, μουσικό υλικό για
οποιοδήποτε είδος ή περιεχόμενο ποιητικής έκφρασης.
֍
24