Page 23 - mylonas-ekklisiastikes-prosopikotites
P. 23
συμμετείχε και στα γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης καταλαμβάνοντας και
αξιώματα στο χώρο της παιδείας. Στα 1778 υπηρετεί ως ιεροδιάκονος στον επίσκοπο
94
Σκοπέλου· είναι η περίοδος που μετονομάζεται από Γεώργιος σε Γρηγόριος .
Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμμετοχή του στα γεγονότα της Ελληνικής
Επανάστασης. Μόλις έλαβε χώρα η εξόρμηση του Δράμαλη και η καταστολή του
κινήματος, κατευθύνθηκε νότια για να εξασφαλίσει τρόφιμα και βοήθεια στους
πληγέντες. Πηγαίνει αρχικά στα Κύθηρα, μετά μαθαίνει πως ο Υψηλάντης και ο
Μαυροκορδάτος βρίσκονται στην Πελοπόννησο και αναχωρεί για τη Λακωνία. Στη
συνεχεία μεταβαίνει στα Τρίκορφα Τριπόλεως, για να συμμετάσχει σε σύσκεψη, στην
οποία παρευρίσκονται, εκτός από τους παραπάνω, και ο Θ. Νέγρης, ο επίσκοπος
Ταλαντίου Νεόφυτος, ο Ν. Βάμβας, ο Σκανδαλίδης και άλλοι πρόκριτοι. Αποτέλεσμα
αυτής της συνάντησης ήταν να γίνουν δύο κυβερνητικές επιτροπές για την ανατολική
95
και τη δυτική Στερεά αντίστοιχα . Εκεί χρίστηκε ως ένας από τους τρεις
πληρεξουσίους της Μαγνησίας που στάλθηκαν στην Άμφισσα, ενώ αργότερα
συμμετείχε στην Α΄ και Β΄ Εθνοσυνέλευση εκπροσωπώντας τη γεωγραφική περιοχή
της Θεσσαλομαγνησίας.
Η κυβέρνηση που συγκροτήθηκε το 1824 τον διόρισε Γενικό Έφορο παιδείας
αναθέτοντάς του την ευθύνη του ελέγχου της κατάστασης της εκπαίδευσης στον
96
ευρύτερο ελλαδικό χώρο . Λίγο καιρό πριν ο ίδιος είχε γράψει μια ενημερωτική
έκθεση με τίτλο Έκθεσις περί της παιδείας για λογαριασμό του Ιταλού φιλέλληνα Cte
Pecchio. Το 1825 συντάσσει τον Κανονισμό των καθηκόντων του Εφόρου -
προκειμένου να δώσει στην προσπάθειά του μια συστηματική μορφή- και ξεκινά την
περιοδεία του στις Κυκλάδες. Έτσι, στα 1827 βρίσκεται ήδη στη Σύρο, όπου
επισκέπτεται και επιθεωρεί τα σχολεία του νησιού, διδάσκει και ιδρύει ένα πρότυπο
σχολείο εφαρμόζοντας την αλληλοδιδακτική μέθοδο. Ορίζει δάσκαλο και διευθυντή
τον παλιό του μαθητή Γεώργιο Κλεόβουλο και βοηθό του τον Φίλιππο Ιωάννου. Και
στην Πάρο εγκαινιάζει αλληλοδιδακτικό σχολείο, ενώ τον ίδιο χρόνο αναφέρεται η
παρουσία του και στον Πόρο. Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του θα συντάξει,
συνεργαζόμενος με τον Γ. Γεννάδιο, μια αναφορά-πρόταση, όπου θα αναφέρεται η
ανάγκη για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών πραγμάτων της επαναστατημένης χώρας.
94 «Κωνσταντάς Γρηγόριος», ¨Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, (1986), τ. 5, σ. 127.
95 Κ. Βουρβέρης, (1974), ''Γρηγόριος Κωνσταντάς'', Ελληνική Ανθρωπιστική Εταιρεία,, σ. 16.
96 «Κωνσταντάς Γρηγόριος», Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τ. 5, σ. 128
24