Page 23 - mylonas-ekklisiastikes-prosopikotites
P. 23

συμμετείχε  και  στα  γεγονότα  της  Ελληνικής  Επανάστασης  καταλαμβάνοντας  και

                   αξιώματα στο χώρο της παιδείας. Στα 1778 υπηρετεί ως ιεροδιάκονος στον επίσκοπο
                                                                                            94
                   Σκοπέλου· είναι η περίοδος που μετονομάζεται από Γεώργιος σε Γρηγόριος .
                    Ιδιαίτερα  σημαντική  ήταν  η  συμμετοχή  του  στα  γεγονότα  της  Ελληνικής
                   Επανάστασης.  Μόλις  έλαβε  χώρα  η  εξόρμηση  του  Δράμαλη  και  η  καταστολή  του

                   κινήματος,  κατευθύνθηκε  νότια  για  να  εξασφαλίσει  τρόφιμα  και  βοήθεια  στους
                   πληγέντες.  Πηγαίνει  αρχικά  στα  Κύθηρα,  μετά  μαθαίνει  πως  ο  Υψηλάντης  και  ο

                   Μαυροκορδάτος βρίσκονται στην Πελοπόννησο και αναχωρεί για τη Λακωνία. Στη

                   συνεχεία μεταβαίνει στα Τρίκορφα Τριπόλεως, για να συμμετάσχει σε σύσκεψη, στην
                   οποία  παρευρίσκονται,  εκτός  από  τους  παραπάνω,  και  ο  Θ.  Νέγρης,  ο  επίσκοπος

                   Ταλαντίου Νεόφυτος, ο Ν. Βάμβας, ο Σκανδαλίδης και άλλοι πρόκριτοι. Αποτέλεσμα

                   αυτής της συνάντησης ήταν να γίνουν δύο κυβερνητικές επιτροπές για την ανατολική
                                                       95
                   και  τη  δυτική  Στερεά  αντίστοιχα .  Εκεί  χρίστηκε  ως  ένας  από  τους  τρεις
                   πληρεξουσίους  της  Μαγνησίας  που  στάλθηκαν  στην  Άμφισσα,  ενώ  αργότερα
                   συμμετείχε στην Α΄ και Β΄ Εθνοσυνέλευση εκπροσωπώντας τη γεωγραφική περιοχή

                   της Θεσσαλομαγνησίας.


                    Η κυβέρνηση  που  συγκροτήθηκε  το  1824  τον  διόρισε  Γενικό  Έφορο  παιδείας

                   αναθέτοντάς  του  την  ευθύνη  του  ελέγχου  της  κατάστασης  της  εκπαίδευσης  στον
                                            96
                   ευρύτερο  ελλαδικό  χώρο .  Λίγο  καιρό  πριν  ο  ίδιος  είχε  γράψει  μια  ενημερωτική
                   έκθεση με τίτλο Έκθεσις περί της παιδείας για λογαριασμό του Ιταλού φιλέλληνα Cte
                   Pecchio.  Το  1825  συντάσσει  τον Κανονισμό  των  καθηκόντων  του  Εφόρου -

                   προκειμένου να δώσει στην προσπάθειά του μια συστηματική μορφή- και ξεκινά την
                   περιοδεία  του  στις  Κυκλάδες.  Έτσι,  στα  1827  βρίσκεται  ήδη  στη  Σύρο,  όπου

                   επισκέπτεται και επιθεωρεί τα σχολεία του νησιού, διδάσκει και ιδρύει ένα πρότυπο

                   σχολείο εφαρμόζοντας την αλληλοδιδακτική μέθοδο. Ορίζει δάσκαλο και διευθυντή
                   τον παλιό του μαθητή Γεώργιο Κλεόβουλο και βοηθό του τον Φίλιππο Ιωάννου. Και

                   στην Πάρο εγκαινιάζει αλληλοδιδακτικό σχολείο, ενώ τον ίδιο χρόνο αναφέρεται η

                   παρουσία του και στον Πόρο. Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του θα συντάξει,
                   συνεργαζόμενος με τον Γ. Γεννάδιο, μια αναφορά-πρόταση, όπου θα αναφέρεται η

                   ανάγκη για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών πραγμάτων της επαναστατημένης χώρας.


                   94     «Κωνσταντάς Γρηγόριος», ¨Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, (1986), τ. 5, σ. 127.
                   95    Κ. Βουρβέρης, (1974), ''Γρηγόριος Κωνσταντάς'', Ελληνική Ανθρωπιστική Εταιρεία,, σ. 16.
                   96    «Κωνσταντάς Γρηγόριος», Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τ. 5, σ. 128


                                                           24
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28