Page 6 - aslanidis-diastromatosi
P. 6

τον  εαυτό  του  σε  νομικά  πλαίσια,  το  δεύτερο  ήταν  να  μπορεί  να

                   προστατεύεται  από  παράνομες  κατασχέσεις,  το  τρίτο  ήταν  να  δουλεύει

                                                                                         10
                   όπου επιθυμεί, ενώ το τέταρτο να μπορεί να κινείται ελεύθερα .

                         Βέβαια,  όλα  είχαν  να  κάνουν  από  τον  ίδιοτον  ιδιοκτήτη,  τον  κύριο
                   του  δούλου.  Δηλαδή  υπό  ορισμένες  συνθήκες  εάν  αυτός  που  είχε  τον


                   δούλο ενδιαφερόταν για αυτόν και τον μεταχειριζόταν ανθρώπινα, τότε, ο
                   δούλος  θα  ήταν  σε  καλύτερη  κατάσταση  από  αρκετούς  άλλους


                   ελεύθερους,  ενώ  εάν  ο  δούλος  είχε  κάποιον  ιδιοκτήτη  ο  οποίος  δεν

                   ενδιαφερόταν  ιδιαίτερα  γι’  αυτόν,  η  ζωή  του  δούλου  θα  ήταν  πολύ

                   δύσκολη, διότι πιθανόν επειδή τον θεωρούσε περιουσιακό αντικείμενο θα

                   τον έβλεπε και αναλώσιμο.

                         Πριν  αναφερθούμε  στις  εργασίες  και  τον  ρόλο  του  δούλου  θα

                   αναφερθούμε σε ένα ενδιαφέρον κομμάτι που είχε να κάνει με τον ίδιο

                   τον  δούλο.  Το  κομμάτι  της  ενδυμασίας  έπαιζε  σημαντικό  ρόλο  στην

                   αρχαία  ελληνορωμαϊκή  κοινωνία.  Όλες  οι  κοινωνικές  τάξεις  τόσο  στον

                   ρωμαϊκό  κόσμο,  όσο  και  μέσα  στην  Ιουδαία,  όπως  θα  δούμε,  φορούσαν

                   συγκεκριμένα  ενδύματα  που  πρόδιδαν  την  τάξη  τους  και  την  ιδιότητα

                   τους μέσα στην κοινωνία. Το αξιοπρόσεκτο, όπως μας πληροφορούν και οι

                   ερευνητές είναι ότι σε όσα αρχαιολογικά ευρήματα έχουμε στην διάθεση

                   μας  πουθενά  δεν  υπάρχει  κάποιο  ιδιαίτερο  χαρακτηριστικό  που  να

                   διαχωρίζει τους δούλους .
                                              11
                         Όπως  είναι  γνωστό  τις  πιο  βαριές  εργασίες  αναλάμβαναν  τόσο  οι

                   δούλοι,  όσο  και  οι  ελεύθεροι.  Ο  Schumacherπαρουσιάζει  μια  σειρά

                   αρχαιολογικών  ευρημάτων  που  απεικονίζει  ανθρώπους  να  καλλιεργούν


                   10 Ferguson, Backgrounds of early Christianity.Σελ. 76.
                   11 Schumacher, Sklaverei in der Antike : Alltag und Schicksal der Unfreien (München: C.H.
                   Beck, 2001).Σελ. 306.


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11