Page 11 - karampelias-agioskosmas
P. 11

Οι Ενετοί σχεδιάζουν δολοφονία του


                          Από την παρουσία και το κήρυγμα του Κοσμά θορυβούνται και οι
                   Ενετοί,  τους  οποίους  αποικιακή  εμπειρία  αιώνων  είχε  μάθει  να
                   δυσπιστούν απέναντι σε ένα θρησκευτικό κήρυγμα που αναθέρμαινε τη
                   θρησκευτική  ταυτότητα  των  υπηκόων  τους  και  κατά  συνέπεια  τον
                   εθνισμό  τους.  Γι’  αυτό  τον  παρακολουθούν  συστηματικά  σε  όλη  τη
                   διαδρομή  του  στις  ενετοκρατούμενες  περιοχές,  τόσο  στην  Ήπειρο  –
                   Πρέβεζα, Πάργα κ.λπ.– όσο και στα Επτάνησα, ενώ σχεδιάζουν ακόμα και
                   τη δολοφονία του.


                          Στις 27 Μαΐου 1777, ο Βενετός διοικητής της Πάργας, Benetto Pieri,
                   ενημερώνει  ανήσυχος  τον  γενικό  προβλεπτή  της  Κέρκυρας  Giacomo
                   Nanni  για  την  άφιξη  στην  πόλη  ενός  «άγνωστου  Έλληνα  καλόγερου
                   ακολουθούμενου  από  πλήθος  ενόπλων»  και,  δύο  ημέρες  μετά,  στις  29
                   Μαΐου  1777,  διαπιστώνει  ότι  τον  ακολουθούσε  πλήθος  –  μόνο  οι
                                                                                   21
                   οπλισμένοι άνδρες έφταναν τις 4000 (4000 armati  in circa) .
                          Ο Πατροκοσμάς, το καλοκαίρι του 1777, αποβιβάστηκε στην Άσσο
                   της Κεφαλονιάς και κήρυξε σε όλα τα χωριά του νησιού ακολουθούμενος
                   από  πολυάριθμα  πλήθη  –  έχουν  καταγραφεί  δεκαοκτώ  περιοχές  και

                                                                                22
                   οικισμοί,  μικροί  και  μεγάλοι,  όπου  περιόδευσε ,  ο  δε  Βενετός
                   σημαιοφόρος,  Francesco  Zonza,  μιλάει  για  15.000  άτομα  που  τον
                   ακολουθούσαν.  «Κήρυξε  στο  Αργοστόλι,  στο  Ληξούρι,  στην  Άσσο,  στη
                   Λειβαθώ..., και στα μοναστήρια των Αγριλιών και των Θεμάτων. Και σε
                   όλα αυτά τα χωριά ο κόσμος έτρεχε πίσω του σα σαστισμένος. Ο λόγος
                   του ήταν φραγγέλιο  και η  συμβουλή  του νόμος. Ιδίως οι  γυναίκες όλων
                   των  τάξεων,  και  αυτών  ακόμη  των  αρχόντων  και  των  Βενετών
                   υπαλλήλων,  παρακολουθούσαν  με  κατάνυξη  τη  διδασκαλία  του» .
                                                                                                    23
                   Προφητεύει, κάνει θαύματα και στήνει παντού σταυρούς. «Εις εκείνους,
                   λοιπόν,  τους  τόπους  όπου  ήσαν  στημένοι  οι  σταυροί,  ενήργει  ο  Θεός
                   πολλά θαυμάσια. Διο και εις το μέσον του παζαρίου του Αργοστολιού...,
                   όπου  άφησεν  ο  Άγιος  ένα  τοιούτον  Σταυρόν,  ανέβλησεν  ένα  νερόν


                   21   Άρτεμις  Ξανθοπούλου-Κυριακού,  Ο  Κοσμάς  ο  Αιτωλός  και  οι  Βενετοί,  1777-1779:  τα
                      τελευταία  χρόνια  της  δράσης  του  και  το  πρόβλημα  των  διδαχών,  Πουρναράς,
                      Θεσσαλονίκη 1984, σσ. 77-79.
                   22   Μαρία  Μαμασούλα,  Παιδεία  και  Γλώσσα  στον  Άγιο  Κοσμά  τον  Αιτωλό,  δ.δ.,  Ι.Μ.
                      Κουτλουμουσίου, Άγιον Όρος 2004, σσ. 517-518.
                   23  Ά. Ξανθοπούλου-Κυριακού, Ο Κοσμάς ο Αιτωλός…, ό.π., σσ. 32, 81.


                                                           10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16