Page 59 - Συνθετική Βιολογία: Βιοηθική θεώρηση
P. 59
www.pemptousia.gr Τεύχος 29 / Βιοηθική θεώρηση της Συνθετικής Βιολογίας/ 21 Φεβρουαρίου 2015 ΑΝΑΛΕΚΤΑ
μονική αλογία και δια- άνθρωπος που έχει ως κίνητρα την ιδιοτέλεια και την
ταράσσει την ισορροπία υπερηφάνεια, κατά τους πατέρες της Εκκλησίας, γίνε-
της, θραύοντας την σχέ- ται μιμητής όχι μόνον της παρακοής του Αδάμ, αλλά
ση της με τον Δημιουργό και της εωσφορικής υπερηφάνειας, η οποία προσπά-
Θεό[1]. θησε να σφετερισθεί τον Θείο Θρόνο. Για τον λόγο
αυτό η πατερική διδασκαλία κάνει λόγο ακόμη και για
Ο Θεός σπλαχνιζόμενος δαιμονιώδη πνευματικότητα[3].
το πλάσμα του το κα-
λύπτει με τους δερμάτι- Αντίθετα, η Εκκλησία καλεί τον άνθρωπο να γίνει συν-
νους χιτώνες, οι οποίοι, δημιουργός του Θεού και μιμητής της θείας ταπείνω-
όπως ήδη έχουμε ανα- σης του Χριστού, ο οποίος «εν ευτελεί προσχήματι[4]»
φέρει, συμβολίζουν την θεράπευσε ασθενείς, χόρτασε τα πλήθει και ανάστησε
βιολογική ζωή με όλα νεκρούς. Η συνθετική βιολογία, όπως και κάθε επιστή-
όσα τη συνοδεύουν. μη, μπορεί να γίνει θαυματουργό όργανο επ’ αγαθώ
Έτσι στην κατάσταση της ανθρωπότητας, αλλά ταυτόχρονα και καταστρο-
των δερμάτινων χιτώ- φική συμφορά. Όλα εξαρτώνται από την στάση την
νων ανήκουν όλα εκείνα οποία θα θελήσει να κρατήσει ο άνθρωπος. Η Ορθόδο-
τα μέσα και οι τέχνες ξη Εκκλησία ιδιαίτερα στην περίπτωση της συνθετικής
που επιτρέπουν στον βιολογίας και της βιοηθικής θεώρησής της, πρέπει να
άνθρωπο να επιβιώσει. ενσκήψει με ενδιαφέρον και προσοχή στο περιεχόμε-
νο του ερευνητικού πεδίου. Αυτό θα την προφυλάξει
Παρά το γεγονός ότι η από πιθανές ακραίες και φονταμενταλιστικές τάσεις
κατάσταση των δερ- και τοποθετήσεις οι οποίες παρουσιάστηκαν σε άλ-
μάτινων χιτώνων είναι λες ομολογίες. Η διαπίστωση ότι το φαινόμενο της
πολύ υποδεέστερη της ζωής δεν μπορεί να ερμηνευθεί μονοδιάστατα στην
παραδείσιας, ο Θεός βάση ενός γονιδιακού ντετερμινισμού, αλλά είναι «ένα
την μεταβάλλει σε χώρο πλέγμα σχέσεων και αποτελεί περιεκτικά μια πολύ-
σωτηρίας του ανθρώ- πτυχη σύνθεση βιολογικών, κοινωνικών, περιβαλλοντι-
που και από κατάρα σε κών και άλλων στοιχείων[5]» μπορεί να αποτελέσει
ευλογία[2]. Το γεγονός μία αφετηρία για τη νηφάλια αποτίμηση όχι μόνον των
αυτό επιβεβαιώνεται κινδύνων, αλλά και των ωφελειών της.
από την ορθόδοξη εκ-
κλησιαστική παράδοση Σημειώσεις
όπου τέχνες του ανθρώ-
που, όπως η μουσική, [1] Χρυσοστόμου Διονυσιάτου, Θεός Λόγος και
η ζωγραφική, η αρχι- ανθρώπινος λόγος, Ι.Μ. Αγίου Διονυσίου, Άγιον
τεκτονική κ.ά. λειτουρ- ¨ορος 1998, σ.187.
γούν ως μέσα δοξολογικής αναφοράς και λατρείας
προς τον Θεό. [2] Παν. Νέλλα, Ζώον Θεούμενον, Αθήνα 1995,
σ.66 κ.ε.
Κάνοντας λόγο για την τέχνη και την επιστήμη της
ιατρικής και την θεώρησή της από τον Μέγα Βασίλειο [3] Αρχιμ. Σωφρονίου (Σαχάρωφ), Άγιος Σιλου-
σε προηγούμενη συνάφεια, είπαμε ότι και αυτή ανή- ανός ο Αθωνίτης, Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ
κει στην κατάσταση των δερματίνων χιτώνων. Το ίδιο Αγγλίας 1999, σ.47.
μπορούμε να πούμε και για την συνθετική βιολογία.
Είναι και αυτή απότοκος της δυνατότητας του ανθρώ- [4] Τροπάριο Αναστάσιμου κανόνα, ήχος β΄
που για επιβίωση και της ικανοτητάς του να ανακαλύ-
πτει νέες γνώσεις. [5] Χρ. Τσιρώνη, Η «συνθετική ζωή» ως σύνθεση:
Ηθικές και κοινωνικές προκλήσεις της συνθετι-
Το όλο ζήτημα γύρω από την χρήση της ή την κα- κής βιολογίας, Ιατρικό Δίκαιο και Βιοηθική, τ. 12,
τάχρησή της ανάγεται στο θεμελιώδες για την πνευ- Οκτ.-Νοε.-Δεκ. 2010, σ. 1-2.
ματική ζωή δίπολο ταπείνωσης και υπερηφάνειας. Αν
δηλαδή ο επιστήμων ερευνητής προσεγγίσει την συν-
θετική τεχνολογία με πνεύμα ταπεινώσεως, σεβασμού
προς την κτίση και ανιδιοτελούς προσφοράς στην αν-
θρωπότητα, τότε δεν μπορεί παρά τα οφέλη να είναι
πολλά. Αν αντιθέτως κίνητρό του είναι αποκλειστικά
η ναρκισσιστική ατομική ανάδειξη και το χρηματικό
κέρδος, τότε οι κίνδυνοι μπορεί να είναι μεγάλοι. Ο
Σελίδα 59