Page 57 - Συνθετική Βιολογία: Βιοηθική θεώρηση
P. 57

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 29 /  Βιοηθική θεώρηση της Συνθετικής Βιολογίας/ 21 Φεβρουαρίου 2015     ΑΝΑΛΕΚΤΑ



         Η Προτεσταντική Θεολογία                             κές, κοινωνικές και οικολογικές συνέπειες της εφαρμο-
                                                              γής της συνθετικής βιολογίας[8]. Ο ειδικός καθολικός
         Η σύγχρονη δυτική προτεσταντική θεολογία διά στό-    βιοηθικολόγος StephenNapier εξέφρασε την άποψη ότι
         ματος PeterDabrock καταλήγει ότι η μελέτη των βιβλι-  η έρευνα της συνθετικής βιολογίας πρέπει να διέπεται
         κών κειμένων συνεπικουρούμεη από την συστηματική     από τρεις αρχές:
         θεολογία μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότη η δημι-
         ουργικότητα του Θεού είναι ποιοτικά διάφορη από      1) να υπηρετεί το ανθρώπινο πρόσωπο, μέσα από την
         οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη ενέργεια, η οποία μπο-    ανακάλυψη νέων θεραπειών, με σεβασμό πάντα στην
         ρεί να θεωρηθεί ως παρόμοια. Είναι μία πράξη ριζο-   ανθρώπινη αξιοπρέπεια, καθώς και να προωθεί τις τε-
         σπαστικού και αμετάκλητου χαρακτήρα, η οποία έχει    χνολογίες διάσωσης του φυσικού περιβάλλοντος.
         ως αφετηρία της την θεϊκή αγάπη η οποία δημιουργεί
         και συνητρεί τη ζωή ως ένα συμπαντικό όλον, πράγ-    2) να μην καταστρέφει την εμβρυϊκή ζωή ούτε να εν-
         μα για το οποίο ο άνθρωπος δεν είναι ικανός[5]. Υπό   σωματώνει  ερευνητικές  μεθόδους  που  βασίζονται  σε
         αυτά τα δεδομένα το ερώτημα αν ο άνθρωπος μπορεί     αυτό.
         να παραστήσει τον Θεό δημιουργό και να του πάρει
         την θέση του, είναι στη βάση του λάθος. Ο άνθρωπος   3) να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στους κινδύνους για το
         σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ενεργήσει όπως ο    περιβάλλον και στην πιθανότητα της βιολογικής τρο-
         Θεός. Η παρέμβαση και η μηχανική τροποποίηση δο-     μοκρατίας[9].
         μικών χαρακτηριστικών των ζώντων οργανισμών δεν
         μπορεί να εξισωθεί με την πράξη της θείας δημιουργί-    Φωτ.: National Institute of Health (imagebank.nih.gov)
         ας. Μία τέτοια αντίληψη οδηγεί στην παρανόηση ότι ο
         Θεός εμφανίζεται ως ανταγωνιστής του ανθρώπου στο       Σημειώσεις
         επάγγελμα ενός «υπερμηχανικού»[6].
                                                                 [1] W.B. Drees, “Playing God? Yes!” Religion in the
         Το κυρίαρχο ζήτημα είναι κατά πόσον μία πράξη όπως      light of technology, Zygon τ. 37, 2002, σ. 643–654 .
         κάθε επιμέρους εφαρμογή της συνθετικής βιολογίας
         μπορεί να θεωρηθεί αμαρτία ή όχι; OPeterDabrock πα-     [2] Peter Dabrock,  Playing God? Synthetic biology as
         ραδέχεται ότι για την προτεσταντική θεολογία η δι-      a theological  and ethical challenge,  Systems Synthetic
         άκριση του τι συνιστά αμαρτία και τι όχι είναι πολύ     Biology, December 2009, τ. 3, σ. 47–54.
         δύσκολη, διότι δεν έχει να κάνει μόνο με την πράξη
         καθ’ εαυτή, αλλά και με τα κίνητρα[7].                  [3] J. Boldt, O. Müller, G. Maio, Synthetische Biologie.
                                                                 Eine ethisch-philosophische Analyse στην ιστοσελί-
         Οι θέσεις της Ρωμαιοκαθολικής Θεολογίας                 δα    http://www.geneticresearch.ch/downloads/EKAH_
                                                                 Synthetische_Biologie.pdf.
         Από πλευράς Ρωμαιοκαθολικής θεολογίας με το θέμα
         της συνθετικής βιολογίας ασχολήθηκαν ειδικοί βιοηθι-    [4] Peter Dabrock, ό.π.
         κολόγοι του Εθνικού Καθολικού Κέντρου Βιοηθικής
         των Η.Π.Α. Σχολίασαν ότι παρά το γεγονός ότι ορισμέ-    [5] Ό.π.
         νες αναφορές κάνουν λόγο για «δημιουργία» (εκ του
         μηδενός) ενός «συνθετικού κυττάρου», αυτό το οποίο      [6] D. Evers, Leben machen. Unser Spiel als Schöpfergott
         στην πραγματικότητα έγινε ήταν μια επανεπεξεργασία      στον τόμο των  E. Pernkopf, J. Rauchenberger:
         ενός ήδη υπάρχοντος κυττάρου. Αυτό δηλαδή που πέ-       Wissenschaften—Machenschaften. Gespräche zwischen
         τυχε ο Βέντερ ήταν να τροφοδοτήσει με εντελώς και-      Forschung und Öffentlichkeit, Würzburg 2009, σ. 89–
         νούργιο, συνθετικό DNA ένα ήδη υπάρχον βακτηριακό       103.
         κύτταρο.
                                                                 [7] Peter Dabrock, ό.π.
         Ηθικά, οι τεχνικές της συνθετικής βιολογίας δεν διαφο-
         ροποιούνται βασικά από τις υπόλοιμες της γενετικής      [8] Stephen Napier, “Synthetic Life: Important Technical
         μηχανικής. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι, ενώ η       Achievement  But  Not  Revolutionary”  στην  ιστοσελί-
         γενετική μηχανική καταφέρνει να παρέμβει στο γονι-      δα http://www.ncbcenter.org/page.aspx?pid=482&stor
         δίωμα δημιουργώντας έτσι οργανισμούς με διαφορετι-      yid1277=111&ncs1277=3, επίσημη ιστοσελίδα του
         κά χαρακτηριστικά, η συνθετική βιολογία στοχεύει στο    Εθνικού Καθολικού Κέντρου Βιοηθικής των ΗΠΑ.
         σχεδιασμό εντελώς νέων ζωντανών οργανισμών, με την
         πλήρη αντικατάσταση του γονιδιώματος ζωντανών ορ-       [9]  “Catholic  experts  share  government’s  cautious
         γανισμών με άλλο, συνθετικό.                            optimism on synthetic biology” στην ιστοσε-
                                                                 λίδαhttp://www.ewtnnews.com/catholic-news/
         Την ρωμαιοκαθολική θεολογία φαίνεται ότι δεν την        US.php?id=2340#ixzz1XYTxd3QE.
         απασχόλησε τόσο πολύ το ζήτημα του αν σφετερίζεται
         ο άνθρωπος τον ρόλο του δημιουργού Θεού, όσο οι ηθι-


                                                                                                            Σελίδα 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60