Page 19 - arvanitis-agios-iosif
P. 19

89
                   φωτιστική, χαροποιός και πάσης φαντασίας απηλλαγμένη! ». Ακολουθεί  η νίκη κατά
                   του  πονηρού  και  των  μεθοδειών  του,  καθώς  η  ευχή  «χαλά  και  συντρίβει  τον  κακό
                                                                           90
                   λογισμό και ως φάρμακο πνευματικό, θεραπεύει παν κακόν ». Η δύναμή της είναι τόσο
                   ισχυρή  ώστε,  με  την  παραχώρηση  του  Θεού  να  σώζει  και  ψυχές  ακόμη  από  την
                          91
                   κόλαση ! Η κατάνυξη, η θεία παρηγορία και τα θερμά δάκρυα είναι και αυτά καρποί
                   της νοεράς προσευχής, μαζί με την ευλογημένη ειρήνη και τη θεϊκή χαρά. Όπως γράφει

                   στην ΙΑ΄ Επιστολή του ο γέροντας, ακόμα και το στόμα του προσευχομένου αναδίδει
                                                          92
                   ευωδία λόγω της αδιελείπτου προσευχής ».
                    Και καθώς η πνευματική ανάβαση συνεχίζεται και ο ασκητής γεύεται τη χαρά και την
                   ουράνια, παραδεισένια κατάσταση, οπότε και «η χάρις πλεονάσει, τότε ο νους αρπάζεται

                   «εις θεωρίαν» και η καρδιά φλέγεται ολόκληρη από θείο έρωτα και αγάπη. Είναι η στιγμή

                                                           93
                   που ο νους ενώνεται πλήρως με τον Θεό ». Τότε ο νους ευρύνεται και κατανοεί το
                   βάθος και το νόημα των γραφών και των λειτουργικών κειμένων, αιχμαλωτίζεται και

                                                        94
                   αρπάζεται  στην  αγάπη  του  Χριστού .  Ο  νους,  με  την  επενέργεια  της  Χάριτος,
                   εκτείνεται,  αποκτά  απρόσμενα  μεγάλη  χωρητικότητα  και  γεύεται  μεγάλη  χαρά  και

                   αγαλλίαση, ενώ «παύουν τα μέλη. Μόνο ο νους θεωρεί μέσα εις άπλετο φως. Γίνεται

                   ένωσις  Θεού  και  ανθρώπου    95  ».  Πρόκειται  για  τη  λεγόμενη  «θεωρία»,  τη
                   «Χριστοένωση» του Γέροντος Ιωσήφ, όπου ο αληθινός μοναχός γίνεται όλος φως, όλος

                   νους, όλος διαύγεια. Συνυπάρχουν η έκσταση, η γαλήνη, το φως, η άνοιξη θύρας του
                   ουρανού, η αλλοίωση η απεριόριστη έκταση του νού. Ο αββάς Ισαάκ λέει ότι τότε

                   συμβαίνει  έκπληξη  και  όχι  προσευχή,  διότι  η  προσευχή  σταματά  και  «θεωρία  τις
                       96
                   εστί ». Και ύστερα, «συστέλλεται η νεφέλη της χάριτος.....και έρχεται εις εαυτόν του»
                   σα  να  βγήκε  από  ένα  λουτρό,  «καθαρός,  ελαφρός,  διαυγής,  χαριέστατος,  γλυκύς,

                                                                             97
                   μαλακός ωσάν το βαμβάκι και πλήρης σοφίας και γνώσεως» . Έτσι μέσα από τη χάρη
                   της νοεράς προσευχής ο άνθρωπος μέσω πνευματικών αναβαθμών υψώνει το νου του

                   προς τον Θεό και ενώνεται μαζί Του, μέσα στην απεραντοσύνη της αγάπης Του.




                   89  Ιωσήφ Βατοπεδινός, Ο Γέροντας Ιωσήφ..., ό.π., σ. 398.
                   90  Γέρων Ἐφραίμ Φιλοθεΐτης, Πατρικαί Νουθεσίαι ό.π.,  σ. 395.
                   91  Ν. Σκρέττας, Η Νοερά Προσευχή ..... ο.π, σ. 313.
                   92  Γέρων Ιωσήφ, Έκφρασις, Επιστολή ΙΑ΄,σ. 90.
                   93  Γέρων Ιωσήφ, Έκφρασις, Επιστολή Λς΄,σ. 213.
                   94  Ιωσήφ Βατοπεδινός, Ο Γέροντας Ιωσήφ..., ό.π., σ. 297.
                   95  Γέρων Ιωσήφ, Έκφρασις, Επιστολή ΛΕ΄,σ. 208-209.
                   96  Ν. Σκρέττας, Η Νοερά Προσευχή ..... ο.π, σ. 323.
                   97  Γέρων Ιωσήφ, Έκφρασις, Επιστολή ΚΕ΄,σ. 154.


                                                           18
   14   15   16   17   18   19   20   21