Page 14 - arvanitis-agios-iosif
P. 14
Γράφει χαρακτηριστικά ο γέροντας «Αυτό γίνεται μέχρι να χορτάσει ο νους και γίνει
ενέργεια. Τότε θα λέγεται μέσα σου αδιαλείπτως, χωρίς την βίαν την εδικήν σου. Αυτό
λέγεται αίσθησις - ενέργεια∙ επειδή η χάρις ενεργεί χωρίς την θέλησιν του ανθρώπου.
Τρώγει, περιπατεί, κοιμάται, ξυπνά και μέσα φωνάζει διαρκώς την ευχή. Και έχει
57
ειρήνην, χαράν ».
Κατόπιν, ο νους παραλαμβάνει την ευχή και σε περίπτωση που διασπαστεί και
μετεωριστεί έρχεται και πάλι η προφορική επίκληση της ευχής για να τον τροφοδοτήσει
με τον γλυκασμό και τη χάρη της. Στη συνέχεια, ακολουθεί ο εμπλουτισμός της
καρδιάς και της ψυχής από τον ευχόμενο νου μέσω της αγιαστικής δωρεάς του Θεού.
Η καρδιά είναι για τον άνθρωπο «το κέντρον όλων των κινήσεων, των ψυχικών και των
58
διανοητικών » και εκεί κρατά το ρυθμό της προσευχής ο ασκούμενος στην ευχή. Η
καρδιά κινείται διά μέσω της αναπνοής∙ όταν παύσει ο άνθρωπος να αναπνέει, σιγά –
σιγά σταματάει και η καρδιά.
Ο Γέροντας Ἰωσήφ ονομάζει την καρδιά θρόνο του νου και θεωρεί ότι εκεί βρίσκεται
το κέντρο της σωματικής και της πνευματικής του δύναμης 59 . Ο νους είναι ο
τροφοδότης της ψυχής, γιατί η δουλειά του είναι να κατεβάσει στην καρδιά οτιδήποτε
60
ακούσει ή δει είτε είναι καλό είτε είναι πονηρό . Επίσης, συνεχίζει στη διδασκαλία
του ο Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής, εκτός από τους σωματικούς οφθαλμούς ο άνθρωπος
έχει και τους νοητούς, τους ψυχικούς του οφθαλμούς. Με τον έναν βλέπει τον έσω
άνθρωπο, τα μύχια της ψυχής του (αυτοόραση, ενδοσκόπηση), η οποία είναι
61
προϋπόθεση για την ανύψωση του νου προς τον Θεό ˙ βλέπει τις ψυχές των άλλων,
τους αγγέλους, τους δαίμονες και την Παναγία. Με τον άλλον οφθαλμό βλέπει μόνο
τον Χριστό, τον οποίο δεν βλέπει με τα σωματικά του μάτια, γιατί τυφλώθηκαν από τα
62
πάθη, που έκλεισαν τους ψυχικούς του οφθαλμούς . Με τη διανοητική εργασία όμως
θα ανοίξουν οι οφθαλμοί της ψυχής και θα καθαριστεί η καρδιά.
Λέγοντας την ευχή συνεχώς ανοίγει ο Θεός τον χείμαρρο της αγάπης και ποτίζει τον
64
63
ευχόμενο . Ο θείος ησυχαστής ακολουθώντας την ασκητική γραμματεία αναφέρει
πολλάκις πως η κυκλική νοερά προσευχή είναι δια της πνοής «Κύριε Ἰησοῦ, Χριστέ
57 Γέρων Ιωσήφ, Έκφρασις, Επιστολή Β΄, σ. 40.
58 https://www.pemptousia.gr/2017/02/i-sindesi-tis-kardias-me-ti-noera-prosefchi/
59 Γέρων Ιωσήφ, Ἔκφρασις, Ἐπιστολή Α΄, σ. 36.
60 Γέρων Ιωσήφ, Ἔκφρασις, Ἐπιστολή Α΄, σ. 36.
61 Ισαάκ Σύρος, Ἀσκητικά, Λόγος ΠΒ΄, σ. 390.
62 Γέρων Ιωσήφ, Ἔκφρασις, Ἐπιστολή Β΄, σ. 49.
63 Γέρων Ιωσήφ, Ἔκφρασις, Ἐπιστολή ΜΓ΄, σ. 388.
64 Γέρων Ιωσήφ, Ἔκφρασις, Ἐπιστολή ΞΔ΄, σ. 337.
13