Page 17 - bredas-agsymeon-aggrigorios
P. 17
1,3 10<<Νῦν μέν οὕτω τοῖς ἐν ἀγάπῃ καθαρθεῖσιν ὁ Θεός ὁρᾶται, τότε
δέ, φησί, «πρόσωπον πρός πρόσωπον». Οἱ δέ τῷ μή παθεῖν τά θεῖα μηδ᾿
ἰδεῖν μηδαμῶς πιστεύοντες ὡς φῶς ὑπέρ φῶς ὁρᾶσθαι τόν Θεόν, ἀλλά
λογικῶς μόνον θεωρεῖσθαι, τυφλοῖς ἐοίκασιν, οἵ τῆς τοῦ ἡλίου θέρμης
μόνης ἀντιλαμβανόμενοι τοῖς ὁρῶσιν ἀπιστοῦσιν ὅτι καί φαιδρός
ἐστιν ὁ ἥλιος. Εἰ δέ καί τούς ὁρῶντας οἱ τυφλοί μεταδιδάσκειν
ἐγχειροῦσιν, ὡς οὐ φῶς ἐστιν ὁ ἐν αἰσθητοῖς φανότατος ἁπάντων
ἥλιος, καταγέλαστοι μέν οὗτοι τοῖς αἰσθητῶς ὁρῶσιν ἔσονται. Ἐκεῖνοι
δ᾿ οἱ τά παραπλήσια πάσχοντες περί τόν τοῦ παντός ὑπερανιδρυμένον
τῆς δικαιοσύνης ἥλιον, οὐ παρά τῶν νοερῶς ὡς ἀληθῶς ὁρώντων
μόνον, ἀλλά καί παρά τῶν πιστευόντων τοῖς ὁρῶσι θρηνηθήσονται, μή
μόνον ὅτι τοῦ Θεοῦ δι᾿ ὑπερβολήν τῆς περί ἡμᾶς ἀγαθότητος, ἐκ τοῦ
πάντων ἐξῃρημένου καί ἀλήπτου καί ἀφθέγκτου, πρό τό νῷ μεθεκτόν
τε καί θεωρητόν ἀοράτως συγκαταβαίνοντος καθ᾿ ὑπερούσιον ἑαυτοῦ
δύναμιν ἀνεκφοίτητον, αὐτοί μένουσιν ἀνέραστοι πρός τόν
αὐτοπτικόν καί αὐτονόητον ἐκεῖνον ἔρωτα, ἀλλ᾿ ὅτι καί τοῖς πρός τό
φῶς ἐκεῖνο χειραγωγοῦσι διά τῶν λόγων ὑπό φιλανθρωπίας ἁγίοις οὐκ
ἐθέλοντες ἕπεσθαι, κατά κρημνῶν φέρουσιν ἑαυτούς καί
συγκατασπᾶν ἐπιχειροῦσι τούς πειθομένους>>
Έχοντας παραθέσει ήδη συνοπτικά το θέμα της διάκρισης των οφθαλμών
και της πνευματικής τύφλωσης θα γίνει εν συνεχεία μια αναφορά στην
αληθινή πνευματική γνώση, την ψευδή γνώση, την αγνωσία, τους
υποκριτές και πολέμιους της ορθοδοξίας καθώς και στον ιερό φωτισμό και
το πονηρό φως.
Κατά τον Άγιο Συμεών στον λόγο ΚΔ η πνευματική γνώση παρουσιάζεται
ως κάποια κατοικία κατασκευασμένη ανάμεσα στην κοσμική και ελληνική
γνώση, όπου σαν κιβώτιο ασφαλισμένο βρίσκεται η γνώση των
Θεόπνευστων γραφών και ο μέσα σε αυτήν αποθησαυρισμένος
ανέκφραστος πλούτος τον οποίο δεν θα μπορέσουν ποτέ να δουν όσοι
εισέρχονται μέσα στην οικία εάν δεν τους ανοιχτεί πρώτα το κιβώτιο. Δεν
είναι δυνατόν ποτέ να ανοιχτεί όμως αυτό το κιβώτιο από την ανθρώπινη
σοφία για αυτό και μένει άγνωστο σε όλους τους ανθρώπους του κόσμου ο
ευρισκόμενος σε αυτό Πλούτος του πνεύματος. Κι αν κάποιος άνθρωπος
σηκώσει και φέρει πάνω στους ώμους του το κιβώτιο αγνοεί τον
ευρισκόμενο μέσα σε αυτό θησαυρό έτσι κι αν ακόμη διαβάσει και
αποστηθίσει τις γραφές και τις περιφέρεις σαν ένα ψαλμό αγνοεί την