Page 13 - dellasoudas_paraolympiakoi
P. 13
αγωγικής διαδικασίας. Όμως κοινός για όλους τους ανθρώπους στόχος, με τη χρησιμοποίηση
κοινών-«ίσων» για όλους μέσων, σημαίνει διατήρηση του προβλήματος της διαφοράς, το οποίο
δημιουργεί η ελλειμματική κοινωνία ως προς τη στάση και τη δράση της απέναντι στα ΠμΑ.
Επομένως για την κάλυψη τού ελλείμματος είναι απαραίτητη η τήρηση ορισμένων αρχών όπως η
αρχή τής συμπληρωματικότητας. Λαμβάνοντας λοιπόν αφορμή από την χρησιμότητα του
παραδείγματος τής συνεργατικής άθλησης, είχα την ευκαιρία τότε να καταθέσω, επισήμως, μία
πρόταση για ένα νέο μήνυμα με διαχρονική αξία. Το μήνυμα αυτό είχε γεννηθεί κατά την
παρακολούθηση των Παραολυμπιακών αγώνων του 2004 στη χώρα μας και αφού ωρίμασε
εξελικτικά έφθασε στο σύμπλοκο «αναλογική συμπληρωματικότητα».
Χαρακτηριστικό και “πρότυπο” παράδειγμα για την κατ’ αίσθηση αντίληψη τής λειτουργικής
κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης, ως αποτέλεσμα συνεργασίας ΠμΑ και ΠχΑ, μας δίνει ο
αθλητισμός των ΠμΑ,.
Το μήνυμα που εκπέμπει το παράδειγμα αυτό προέρχεται από τον τρόπο με τον οποίο
συνεργάζονται ο αθλητής με προβλήματα όρασης και ο χωρίς αναπηρία «συναθλητής – οδηγός» του
ή ο «προπονητής-οδηγός» του στα αγωνίσματα των δρόμων και των αλμάτων, αντίστοιχα. Όσοι
παρακολουθήσαμε την Παραολυμπιάδα τού 2004 είδαμε τα δύο πρόσωπα, δηλαδή τον αθλητή και
τον οδηγό του, στα μεν αγωνίσματα των δρόμων να είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με έναν υλικό
δεσμό («ελαστικό σύνδεσμο» και να αγωνίζονται από κοινού ως ένα πρόσωπο για ένα σκοπό, στα
δε αγωνίσματα των αλμάτων να βρίσκονται συνεχώς ο ένας απέναντι στον άλλο, με τον οδηγό έξω
από το σκάμμα –στον ίδιο άξονα του διαδρόμου τού άλματος– για να καθοδηγεί φωνητικά τον
αθλητή. Στις εικόνες αυτές και τις ερμηνευτικές προσεγγίσεις τους εμπερικλείεται, ίσως, και
ολόκληρη η φιλοσοφία τού τρόπου τής λειτουργικής σχολικής, επαγγελματικής και κοινωνικής
ένταξης και τής ποιότητας ζωής των ΠμΑ. Οι παρακάτω εικόνες προέρχονται απο τον 37ο
ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΑΘΗΝΑΣ ( Ο ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ (ΑΜΑ) - 2019).
13