Page 11 - eis_mnimosynon
P. 11
Η διπλή υπόσταση της ασθένειας και η σύγχρονη Ιατρική
Η ζωή και ο θάνατος του σύγχρονου Έλληνα καθημερινά ιατρικοποιούνται
και εκκοσμικεύονται με ταχείς ρυθμούς. Ο «νεοέλληνας» υποκύπτει όλο
και περισσότερο σε έναν ιατρικό καταναλωτισμό, με παθολογική ενίοτε
εξάρτηση από την ιατρική για να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα, τα
γηρατειά και τον θάνατο. Αυτή η χωρίς όρους εκχώρηση τόσο σημαντικών
γεγονότων στην ιατρική βασίζεται σε μια μονοδιάστατη θεώρηση του
ανθρώπου ως αυθύπαρκτου βιολογικού όντος χωρίς πνευματικές
αναφορές.
Όμως, η ασθένεια έχει και μια πνευματική διάσταση, για την Εκκλησία,
«ασθενεί το σώμα ασθενεί και η ψυχή» και η ίαση αφορά το σώμα και την
ψυχή ταυτόχρονα, διαφορετικά είναι ελλιπής και αποσπασματική. Ο
«καλλιεργημένος» ιατρός διαπιστώνει συχνά αυτή τη «διττή νόσηση» και
γνωρίζει ότι το αποτέλεσμα είναι καλλίτερο όταν η θεραπεία απευθύνεται
και στις δυο όψεις της ασθένειας. “Αν αρρωστήσει ο «λύκος» και τον
θεραπεύσεις, θα τον αφήσεις να φύγει σαν «λύκος», δεν θα κάνεις κάτι για
την ψυχή του; αναρωτιόταν ο Άγιος Παίσιος για να απαντήσει ο Άγιος
Πορφύριος ότι εφόσον ο θεραπευτής ζει στην Εκκλησία, μεταδίδει αρρήτως
τη χάρη της στον ασθενή χωρίς να χρειασθεί να καταφύγει σε ατελέσφορες
συζητήσεις και νουθεσίες.
Ο καλόπιστος κριτής δεν μπορεί παρά να διαπιστώσει ότι η σύγχρονη
Ιατρική εμφανίζεται ενίοτε μεν, ως «αλαζονική» και «παντοδύναμη»-
θέτοντας εαυτήν υπεράνω κριτικής, άλλοτε δε ως «μονομερής»-
αντιμετωπίζοντας τον άνθρωπο μόνο «βιολογικά». Αντιδρώντας σε αυτές