Page 3 - lemontzis_emfyles
P. 3

Εισαγωγή





                        Κατά τη διάρκεια της συγγραφής της διδακτορικής μου διατριβής, τη
                   δεκαετία  του  ’90,  με  τίτλο  «Η  χρήση  της  Αγίας  Γραφής  εναντίον  των
                   αιρέσεων από τον Άγιο Επιφάνιο Κύπρου», Θεσσαλονίκη 1998,  μεταξύ των
                   άλλων μελέτησα και το άρθρο του αειμνήστου καθηγητού  της Θεολογίας
                   Παναγιώτη  Χρήστου,  με  τίτλο:  «“Ενοφυλία   το  ιδεώδες  των  Γνωστικών”,
                   Κληρονομία,τομ. 5. τευχ. 1, Θεσσαλονίκη 1973, σελ. 1-16». Εκείνη τη χρονική
                   στιγμή,  δεν μπορούσα να φανταστώ ότι το συγκεκριμένο άρθρο θα ήταν
                   τόσο επίκαιρο όσο ποτέ σήμερα,  και θα μας βοηθούσε να απαντήσουμε
                   στις  ανθρωπολογικές  και  θεολογικές   προκλήσεις  που  αναφύονται  από
                   την   πρόσφατη  εμφάνιση  των  διαφόρων  θεωριών  περί  των  έμφυλων
                   ταυτοτήτων,  περί  διαχωρισμού  ανάμεσα  στο  βιολογικό (sex)  και  το
                   κοινωνικό  φύλο(Gender), περί αποδόμησης  των έμφυλων συμπεριφορών
                   και  έμφυλων ρόλων που ουσιαστικά οδηγούν σε μία οντολογική σύγχυση
                   μεταξύ  των  δύο  φύλων  και  την  οικοδόμηση  ενός  ανδρόγυνου
                   ανθρωπολογικού μοντέλου.

                                                             ου
                        Εάν η Ορθόδοξη Θεολογία τον 4   αιώνα κλήθηκε να απαντήσει  στο
                   ερώτημα  περί  του  μυστηρίου  του  εν  Τριάδι  Θεού   και  τον
                   5    αιώνα   στο     ερώτημα   περί  της  θεανθρώπινης  ύπαρξης  του  Ιησού
                    ο
                   Χριστού,  η σύγχρονη  Θεολογία καλείται να απαντήσει στο ερώτημα «τι
                   είναι  ο  άνθρωπος»,  βασιζόμενη  όχι   σε  έναν  άθεο  ουμανισμό  που  εν
                   πολλοίς καθίσταται  ηθικιστικός, και ως εκ τούτου υποκριτικός,  αλλά στην
                   πνευματική  βιωθείσα  εμπειρία  των  Αγίων   όπως  αποτυπώνεται  στους
                   ασκητικούς  τους  αγώνες   και  περιγράφεται  μέσα  στη  διδασκαλία  των
                   Πατέρων της Εκκλησίας  αποκαλύπτοντας  τον αυθεντικό άνθρωπο.


                        Σκοπός  της  παρούσας  μελέτης   είναι,   λαμβάνοντας  υπόψη  τις
                   βασικές     κατευθυντήριες       αρχές      του    άρθρου     του     αειμνήστου
                   καθηγητού   της  Θεολογίας  Παναγιώτη  Χρήστου,  να  παρουσιάσουμε  το
                   ανθρωπολογικό μοντέλο που υποστηρίζει ο χριστιανικός Γνωστικισμός σε
                   αντιπαράθεση  με  την  Ορθόδοξη  ανθρωπολογία  και  να  δείξουμε  ότι  οι
                   διάφορες θεωρίες περί κοινωνικού φύλου και  η επιχειρούμενη αποδόμηση
                   της  διάκρισης  των  δύο  φύλων   αποτελεί  ουσιαστικά   αναβίωση  της
                   ανθρωπολογίας των Γνωστικών. Θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε
                   τις  προϋποθέσεις από τις οποίες εκκινούσε   η γνωστική  ανθρωπολογία
                   ώστε  να προβάλλει το γεγονός της ενοφυλίας και αρρενοθηλείας ως το

                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8