Page 8 - lemontzis_emfyles
P. 8

βιώνει το φύλο του, ανεξάρτητα από το φύλο που καταχωρίστηκε κατά τη
                   γέννησή του με βάση τα βιολογικά του χαρακτηριστικά Υποστηρίζουν ότι
                   η έμφυλη ταυτότητα, η αυτοαντίληψη, δηλαδή, που σχηματίζει ένα άτομο
                   σχετικά με τον γυναικείο ή ανδρικό κοινωνικό ρόλο, είναι κοινωνικό και
                   πολιτισμικό  κατασκεύασμα,  που  διαμορφώνει  συγκεκριμένους  και
                   στερεοτυπικούς τρόπους συμπεριφοράς, σε συμφωνία ή διαφορά προς το
                   βιολογικό  φύλο.  Υποστήριξαν     ότι  δεν  υφίσταται   συνοχή   μεταξύ
                   βιολογικού  φύλου,  κοινωνικού  φύλου  και  σεξουαλικότητας.  Η
                   οποιαδήποτε  συνοχή  που   παρατηρείται   δεν  αποτελεί  φυσικό
                   δεδομένο  αλλά οφείλεται σε μία επαναλαμβανόμενη στιλιστική επιτέλεση
                   συγκεκριμένων πράξεων. Υποστηρίζουν ότι είναι δυνατόν ένας άντρας να
                   έχει αντρικό βιολογικό φύλο και να είναι ετεροφυλόφιλος, ωστόσο στοιχεία
                   της  κοινωνικής  συμπεριφοράς  ή  της  έκφρασής  τους  να  ανήκουν
                   περισσότερο στο γυναικείο κοινωνικό φύλο και το αντίστροφο.

                        Με  εισηγητή  τον  John  Money  ο  όρος  κοινωνικό  φύλο(Gender)
                   εξαπλώθηκε τη δεκαετία του '70  και η φεμινιστική θεωρία υιοθέτησε την
                   ιδέα της διάκρισης του βιολογικού φύλου και της κοινωνικής κατασκευής
                   των φύλων. Άλλωστε  οι καταβολές της εν λόγω θεωρίας εντοπίζονται  στη
                   διατύπωση της  φεμινίστριας Simone de Beauvoir της οποίας αποδίδεται η
                   φράση:  «γυναίκα δεν γεννιέσαι, αλλά γίνεσαι». Παρότι η Simone de Beauvoir
                   δεν χρησιμοποιεί τον όρο κοινωνικό φύλο,  υπονοεί  όμως ότι ένα βιολογικά
                   καθορισμένο σώμα με συγκεκριμένα ανατομικά χαρακτηριστικά (θηλυκό),

                   σταδιακά  διαμορφώνεται  και  εξελίσσεται  σε  έμφυλο  υποκείμενο
                   (γυναίκα).  Η  ανθρωπολόγος   Gayle  Rubin  προβαίνει  σε  μια  πιο
                   ολοκληρωμένη  θεωρητικά  διατύπωση  της  διάκρισης  βιολογικού  και
                   κοινωνικού φύλου  στο άρθρο της “The Traffic in Women”,  υποστηρίζοντας
                   ότι  κάθε κοινωνική οργάνωση,  έχει ένα ‘σύστημα βιολογικού/κοινωνικού
                   φύλου’,  μια  σειρά  δηλαδή  από  κανονιστικές  αντιλήψεις,  διαδικασίες  και
                   πρακτικές  μέσω  των  οποίων  το  ‘βιολογικό  φύλο’  και  το  ωμό  υλικό  της
                   ανθρώπινης αναπαραγωγής μετασχηματίζεται και διαμορφώνεται μέσω
                   της ανθρώπινης παρέμβασης σε κοινωνικό προϊόν.

                        Η  κατεξοχήν   υπέρμαχη  της   Gender  αντίληψης,  η  οποία  ώθησε  τη
                   θεωρία  στα  άκρα,  ήταν  η  Αμερικανίδα  Judith  Butler  η  οποία  στο  βιβλίο
                   της «Gender Trouble»  (Μπελάδες του φύλου) υποστήριξε ότι το αρσενικό και
                   το θηλυκό είναι εξ ολοκλήρου κοινωνικές κατασκευές. Αυτό σημαίνει ότι οι
                   κατηγορίες  άντρας και γυναίκα, είναι κατασκευασμένες και ότι αποτελεί
                   πλάνη το γεγονός ότι οι κοινωνίες μας τις δέχονται ως δεδομένες. Σύμφωνα
                   με  την Butler,  η  αντιστοίχιση  του  «βιολογικού»  στο  «κοινωνικό»  φύλο,


                                                            7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13