Page 9 - lemontzis_emfyles
P. 9

δηλαδή η ταυτότητα «άνδρας-γυναίκα» είναι αφύσικη και δεν πρέπει να
                   υφίσταται.  Άρα  δεν  έχει  καμιά  σημασία  το  σώμα  (ανδρικό  ή  γυναικείο)
                   στην έμφυλη ταυτότητα. Τα πάντα είναι ζήτημα πολιτισμικής ερμηνείας
                   και  εξουσιαστικής  λειτουργίας.    Η  Butler  αμφισβητούσε  την  έως  τώρα
                   παραδοχή  ότι  ανεξάρτητα  από  την  πολιτισμική  διεργασία  η  ύπαρξη
                   βιολογικού  φύλου  είναι  αντικειμενική,  όπως  και  αντικειμενική  είναι  η
                   δημιουργία  του  κοινωνικού  φύλου,  ως  αποτέλεσμα  της  παιδαγωγικής
                   κοινωνικής  λειτουργίας  επί  του  βιολογικού  φύλου.   Αρνούμενη  τη
                   διαδοχικότητα      των     σταδίων: «βιολογικό       φύλο,     κοινωνικό     φύλο
                   και σεξουαλική επιθυμία», αποκόπτει  ριζικά  την  έμφυλη  ταυτότητα  από
                   τη  βιολογική  πραγματικότητα.  Η  Butler  υποστηρίζει  ότι   η  κοινωνικά
                   κατασκευασμένη  έμφυλη  ταυτότητα  (άνδρας/γυναίκα)  είναι  «αφύσικη»,
                   και  συνεπώς  δεν  είναι  απαραίτητο  να  ανταποκρίνεται  στο  αντίστοιχο
                   ανατομικά  καθορισμένο  σώμα  (αρσενικό/θηλυκό).  Υποστήριξε  ότι
                   η  «ενσώματη ζωή», δηλαδή εάν ένα σώμα είναι τελικά άνδρας ή γυναίκα,
                   είναι ένα υλικό φαινόμενο αντίστοιχο με τα όσα παράγει καθημερινά η
                   κοινωνία  δηλαδή   οι σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στα φύλα (πέρα
                   από  τα  σεξουαλικά  όργανα)  είναι  κοινωνικές  και  όχι  «φυσικές»,  ότι   η
                   αρρενωπότητα  και  η  θηλυκότητα  δεν  είναι  βιολογικά  θέσφατα,  αλλά
                   προϊόντα κοινωνικής εκπαίδευσης, προϊόντα μίμησης συμπεριφορών και
                   κοινωνικών ρόλων ή στερεότυπων και ότι τα αρσενικά και θηλυκά άτομα
                   γίνονται  άντρες ή γυναίκες αντιγράφοντας τις συμπεριφορές  γύρω τους.
                   Έτσι καταλήγει  η Judith Butler  ότι άλλο είναι το κοινωνικό φύλο, άλλο το
                   βιολογικό  φύλο,  άλλο   άντρας,  άλλο  αρσενικό,  άλλο  γυναίκα,  άλλο

                   θηλυκό. Ουσιαστικά αμφισβητεί, ως μια «κανονιστική μυθοπλασία» των
                   σύγχρονων  κοινωνιών,  την  αναγκαιότητα  μιας  αποκλειστικά  διπολικής
                   έμφυλης  ανθρώπινης  ταυτότητας,  η  οποία  προκαθορίζεται  και
                   περιορίζεται, από τους βιολογικούς-υλικούς όρους της ύπαρξής της. Στην
                   πραγματικότητα, υποστηρίζει η Butler, κάθε έμφυλη ταυτότητα είναι μια
                   ανθρώπινη  κοινωνική  κατασκευή,  που  ποτέ  δεν  εξαντλείται  στις
                   βιολογικές-υλικές  προϋποθέσεις  της,  ούτε  βέβαια  στα  κοινωνικά
                   ιδεολογήματα σχετικά με το ανθρώπινο φύλο. Σε τελική ανάλυση η  Judith
                   Butler υπερβαίνει το σχήμα της «αναγκαστικής τάξης» (compulsory order),
                   ότι δηλαδή ένας   άνθρωπος που γεννιέται με γυναικεία γεννητικά όργανα
                   αναγκαστικά  πρέπει  να  συμπεριφέρεται  ως   γυναίκα   κοινωνικά  και
                   σεξουαλικά  και  το  αντίστροφο,  θεωρώντας  ότι   η  κατασκευή  του  φύλου
                   γίνεται μέσω του «πράττειν» και όχι του «είναι», δηλαδή όχι μέσα από το
                   βιολογικό  υλικό  που  φέρει  κάποιος  αλλά  μέσα  από  τον  τρόπο  που
                   εμφανίζεται μέσα στην κοινωνία, δηλαδή ως άντρας ή γυναίκα και η οποία


                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14