Page 10 - mantzaridis_ploutosftoxeia
P. 10

τὴν  πεμπτουσία  τῆς  χριστιανικῆς  ζωῆς  δαπανᾶ  τὸν  πλοῦτο.  Καὶ

                   ὅποιος ἀγαπᾶ τὸν πλησίον του εἶναι φυσικὸ νὰ μὴ διατηρεῖ πλούτη
                                        30
                   γιὰ τὸν ἑαυτό του , ἀλλὰ νὰ τὰ διαθέτει γιὰ νὰ καλύπτει τὶς ἀνάγκες
                   ἐκείνου.  Τέλος  ὄχι  μόνο  ἡ  διατήρηση  ἀλλὰ  καὶ  ἡ  ἐπιθυμία  τοῦ

                   πλούτου  δημιουργεῖ  στὸν  ἄνθρωπο  ἠθικὰ  καὶ  πνευματικὰ
                   προβλήματα. Ἡ ἐπιθυμία αὐτὴ δὲν ἀφήνει τὸν ἄνθρωπο νὰ ζήσει καὶ
                                                         31
                   νὰ  καρποφορήσει  στὴν  πίστη ,  ἀλλὰ  τὸν  ὁδηγεῖ  σὲ  πνευματικὴ
                   στειρότητα. Γι’ αὐτὸ ὁ πιστὸς πρέπει νὰ ἀρκεῖται στὰ ἀπαραίτητα γιὰ
                                                32
                                                                                                    33
                   τὶς βασικὲς ἀνάγκες του . Ὅσα δὲν εἶναι ἀπαραίτητα εἶναι περιττά .
                   Ἐξάλλου οἱ πλούσιοι προτρέπονται νὰ μὴν ὑπερηφανεύονται οὔτε νὰ
                   στηρίζονται  στὸν  πλοῦτο  τους,  ἀλλὰ  νὰ  ἔχουν  ἐμπιστοσύνη  στὸν
                        34
                   Θεό . Ἄλλωστε, ὅπως παρατηρεῖ ὁ Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρεύς, πλούσιος
                   δὲν εἶναι ὅποιος κατέχει, ἀλλὰ ὅποιὁς μεταδίδει, «καὶ ἡ μετάδοσις τὸν
                   μακάριον, οὐχ ἡ κτῆσις δείκνυσιν» .
                                                             35
                        Ὁ  πλοῦτος  καὶ  ἡ  πολυτέλεια  καλλιεργοῦν  τὴν  ἔπαρση,  ἐνῶ  ἡ
                   φτώχεια καὶ ἡ ἁπλότητα τὴν ταπείνωση. Τέλος ἡ φτώχεια ὡς ἑκούσια
                   προσωπικὴ  ἐπιλογὴ  αὐξάνει  τὴν  ἐλευθερία  καὶ  τὸν  πνευματικὸ

                            36
                   πλοῦτο . Στὴν περίπτωση αὐτήν, ὅπως παρατηρεῖ ὁ ὅσιος Ἰσαὰκ ὁ
                   Σύρος, ὅσο ὁ ἄνθρωπος στερεῖται τὰ ἀγαθά, τόσο τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ
                   τὸν συνοδεύει καὶ τὸν στηρίζει ἡ θεία φιλανθρωπία . Ἡ ἑκούσια αὐτὴ
                                                                                37
                   φτώχεια ἀνυψώνει τὸν ἄνθρωπο πνευματικὰ καὶ τὸν καθιστᾶ μιμητὴ

                   ἐμπαθῶς κτῶνται· διότι μέλλοντες στερεῖσθαι, περίλυποι γίνονται· ὡς ὁ ἐν τῷ Εὐαγγελίῳ
                   πλούσιος ἀπῆλθε λυπούμενος. Εἰ δὲ καὶ στεροῦνται, μέχρι θανάτου λυποῦνται. Τοῦ οὖν
                   ἀπαθοῦς καὶ τοῦ ἐμπαθοῦς τὴν διάθεσιν ἡ στέρησις ἐλέγχει». Κεφάλαια περὶ ἀγάπης 2,89,
                   PG 90,1013AB.
                   30 . «Ὁ ἀγαπῶν τὸν πλησίον ὡς ἑαυτὸν οὐδὲν περισσότερον κέκτηται τοῦ πλησίον... ὅσον
                   οὖν  πλεονάζεις  τῷ  πλούτῳ,  τοσοῦτον  ἐλλείπεις  τῇ  ἀγάπῃ».  Μ.  Βασιλείου,  Πρὸς
                   πλουτοῦντας 1, PG 31,281B.
                   31 . Πρβλ. Ματθ. 19,22.
                   32 . «Ἔχοντες διατροφὰς καὶ σκεπάσματα τούτοις ἀρκεσθησόμεθα». Α΄ Τιμ. 6,8.
                   33 . «Περιττὸν δέ ἐστιν ὃ τῆς χρείας πλέον ἐστίν. Ὅταν γὰρ καὶ χωρὶς τούτου δυνάμεθα
                   διάγειν  ὑγιῶς  καὶ  εὐσχημόνως,  περιττὸν  πάντως  ἐκεῖνό  ἐστι  προστεθέν».  Ἰω.
                   Χρυσοστόμου, Ὁμιλία εἰς τὴν Β΄ Κορινθίους 15,3, PG 506.
                   34 . Βλ. Α΄ Τιμ. 6,17.
                   35 . Κλήμεντος Ἀλεξανδρέως, Παιδαγωγὸς 3,6,35,5.
                   36 . «Οὐκ ἀεὶ ἐπαινετὴ ἡ πτωχεία, ἀλλ' ἡ ἐκ προαιρέσεως κατὰ τὸν εὐαγγελικὸν σκοπὸν
                   κατορθουμένη». Μ. Βασιλείου, Ὁμιλία εἰς Ψαλμοὺς 33,5, PG 29, 361A.
                   37 . Ἰσαὰκ Σύρου, Λόγος 25, ἔκδ. Ἰ. Σπετσιέρη, σ. 105.

                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15