Page 9 - mantzaridis_ploutosftoxeia
P. 9

ὑπάρχει,  ἀλλὰ  προσφέρεται  σὲ  κοινὴ  χρήση.  Τέλος  στὴν

                   διαχειριστικὴ χρήση τῆς ἰδιοκτησίας γίνεται ἀποδεκτὴ ἡ ὕπαρξή της
                   γιὰ τὴν αὐτάρκεια τοῦ πιστοῦ καὶ τὴν βοήθεια τῶν ἐνδεῶν. Γίνεται
                   ὅμως φανερὸ ὅτι ἐδῶ ὁ κίνδυνος τῆς ἐξαρτήσεως ἀπὸ τὴν περιουσία,

                   ὅπως  καὶ  τῆς  ἐγωκεντρικῆς  χρήσεώς  της,  εἶναι  πολὺ  σοβαρός.
                   Παραταῦτα  ἡ  καθιερωμένη  πρακτικὴ  τῶν  Χριστιανῶν  διακρίνεται
                   περισσότερο  γιὰ  τὴν  ἐγωκεντρικὴ  καὶ  ἀπολαυστικὴ  χρήση  τῆς

                   ἰδιοκτησίας, ἐνῶ ἡ κοινοκτημοσύνη καὶ ἡ κοινοχρησία περιορίζονται
                   στὸ στενὸ πλαίσιο τοῦ οἰκογενειακοῦ περιβάλλοντος, καὶ μάλιστα ὄχι

                   πάντοτε καὶ οὔτε γιὰ ἀπεριόριστο χρόνο.
                        Ὁ ἄνθρωπος κατὰ τὴν χριστιανικὴ διδασκαλία εἶναι οἰκονόμος
                   καὶ  ὄχι  κύριος  τῶν  ἀγαθῶν  ποὺ  βρίσκονται  στὴν  διάθεσή  του.  Ἡ

                   ἰδιοκτησία, ποὺ ἀποτελεῖ φαινόμενο πλεονεξίας, δὲν προκαλεῖ μόνο
                   ἠθικὰ  ἀλλὰ  καὶ  κοινωνικὰ  προβλήματα.  Ἄλλωστε  ὁ  θεσμὸς  τῆς

                   ἰδιοκτησίας δὲν ἀφορᾶ οὐσιαστικὰ τὶς σχέσεις τῶν ἀνθρώπων μὲ τὰ
                   πράγματα,  ἀλλὰ  τὶς  σχέσεις  τῶν  ἀνθρώπων  μεταξύ  τους  σὲ
                   συνάρτηση μὲ τὰ πράγματα. Ἡ ἰδιοκτησία, ὅπως καὶ ἡ γλώσσα, εἶναι

                   νοητὴ μόνο στὸ πλαίσιο τῆς κοινωνικῆς ζωῆς. Δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει
                   ἰδιοκτησία,  ὅπως  δὲν  μπορεῖ  νὰ  ὑπάρξει  καὶ  γλώσσα,  ἑνὸς
                   μεμονωμένου  ἀτόμου.  Ἡ  ἰδιοκτησία  χωρίζοντας  τὸ  «ἐμὸν»  ἀπὸ  τὸ

                   «σὸν» ψυχραίνει τὶς ἀνθρώπινες σχέσεις καὶ γίνεται αἰτία διαιρέσεων
                                      28
                   καὶ  ἀντιθέσεων .  Ταυτόχρονα  ὅμως  ἐξασφαλίζει  κάποια  ἀτομικὴ
                   ἐλευθερία μέσα στὴν ἀτελὴ ἀνθρώπινη κοινωνία. Ἡ ἐλευθερία αὐτή,

                   ποὺ  συνδέεται  μὲ  τὴν  φιλαυτία,  εἶναι  μιὰ  μορφὴ  δουλείας  στὰ
                   πράγματα τοῦ κόσμου. Ἡ ἀληθινὴ ἐλευθερία προσεγγίζεται μὲ τὴν

                   ἑκούσια ἀκτημοσύνη. Γι’ αὐτὸ ἡ ἐν Χριστῷ τελείωση συνδέεται μὲ τὴν
                   ἀποταγὴ κάθε μορφῆς ἰδιοκτησίας.
                        Ὅταν ἡ ἰδιοκτησία ὑπερκαλύπτει τὶς ἀνάγκες τοῦ ἀνθρώπου καὶ

                   κατέχεται  ὡς  ἀκοινώνητος  πλοῦτος,  συνεπάγεται  κινδύνους,  ποὺ
                                                                       29
                   δύσκολα μπορεῖ νὰ ἀντιμετωπίσει ὁ πιστός . Ἡ ἀγάπη ποὺ ἀποτελεῖ

                   28 . Βλ. Ἰω. Χρυσοστόμου, Ὑπόμνημα εἰς Πράξεις Ἀποστόλων 7,2, PG 60, 66.
                   29 .  Ὁ  ἅγιος  Μάξιμος  ὁ  Ὁμολογητὴς  διακρίνοντας  ἐμπαθὴ  καὶ  ἀπαθὴ  κτήση  ἀγαθῶν
                   παρατηρεῖ τὰ ἑξῆς: «Τῶν κτωμένων οἱ μὲν ἀπαθῶς κτῶνται· διὸ καὶ στερούμενοι αὐτῶν οὐ
                   λυποῦνται· ὡς οἱ τὴν ἁρπαγὴν τῶν ὑπαρχόντων αὐτοῖς μετὰ χαρᾶς προσδεξάμενοι. Οἱ δὲ

                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14