Page 1 - vasilakis-metamorfosi_tsiakkas
P. 1

Δ.Α. Βασιλάκης Μεταμόρφωση και Τσιάκκας





                                           Η έννοια της Μεταμόρφωσης

                                          στο έργο του Γιώργου Τσιάκκα


                            με αναφορά στην τηλεoπτική σειρά Λύκε, λύκε είσ’ εδώ;
                                                                                             1




               Πιθανόν ο μεγαλύτερος φιλόσοφος, μαζί και δραματουργός, που έζησε ποτέ, ο

               Πλάτων,  μας  υποδεικνύει  μέσω  του  δασκάλου  του,  Σωκράτους,  στο  τέλος  του

                                        2
               περίφημου Συμποσίου,  ότι η συγγραφή τραγωδίας και κωμωδίας είναι έργο ενός
               και του αυτού δημιουργού. Γνωρίζουμε ότι κατά την αρχαιότητα οι δραματουργοί

               που  ελάμβαναν  μέρος  σε  διαγωνισμούς,  ιδιαίτερα  στο  πλαίσιο  της  αθηναϊκής

               εορτής  των  «ἐν  ἄστει»  (μεγάλων)  Διονυσίων,  ήταν  υποχρεωμένοι  να

               παρουσιάσουν στο κοινό τους μια τετραλογία αποτελούμενη από τρεις τραγωδίες

               και ένα σατυρικό δράμα, μορφή χαρακτηριζόμενη από χιούμορ, αλλά πιο ελαφριά

               από  μια  κωμωδία  και  χωρίς  απαραίτητα  το  βάθος  των  συνυποδηλώσεων  που

               συναντούμε  σε  ένα  αριστοφανικό  έργο.  Ο  Γιώργος  Τσιάκκας  (στο  εξής  Γ.Τ.),

                                                                   3
               οικοδομώντας με το έργο του ένα πνευματικό  κεφάλαιο του Νέου Ελληνισμού,
               συνεχίζει  την  χορεία  αυτών  των  μεγάλων  δραματουργών  της  αρχαιότητας,

               έχοντας  την  δυνατότητα  να  συνθέτει  απαράμιλλες  τόσο  τραγωδίες,  όσο  και

               κωμωδίες.  Αυτό  είναι  το  πρώτο  πρωτεϊκό   του  στοιχείο,  η  δυνατότητα  να
                                                                  4
               μεταμορφώνεται  από  κωμωδό  σε  τραγωδό  και  τανάπαλιν,  αλλά  όχι  το  μόνον.



               1  Ευχαριστώ την πνευματική όαση του διαδικτύου, την «Πεμπτουσία» (www.pemptousia.gr) για την
               πρώτη μου γνωριμία με το έργο του Γιώργου Τσιάκκα. Για την εξοικείωση με αυτό ευχαριστώ την
               γυναίκα μου, αλλά και την τρίχρονη πλέον κόρη μου, καθώς και τον κουνιάδο μου, ιδιαίτερα για
               την συντροφιά και τις όμορφές στιγμές που έχουμε περάσει παρακολουθώντας και σχολιάζοντας
               την καλλιτεχνική παραγωγή του Γ. Τσιάκκα στην ξενιτειά όπου ζούμε.

               2  Πβ. Πλάτωνος, Συμπόσιον, 223d3-6.
               3  Σημασιοδοτώντας τη λέξη με την έννοια α) που στοιχεί σε έναν διανοούμενο, β) την καλλιτεχνική,
               αλλά και γ) την αγιοπνευματική.

               4  Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία ο Πρωτέας ήταν θαλασσινή θεότητα που μπορούσε να
               αλλάζει μορφές.

                                                            1
   1   2   3   4   5   6