Page 9 - vasilakis-metamorfosi_tsiakkas
P. 9

Δ.Α. Βασιλάκης Μεταμόρφωση και Τσιάκκας


               Ταυτόχρονα  είναι  η  μόνη  οδός  που  ως  εκ  θαύματος  και  με  την  ευδοκία  ή  την

               παραχώρηση  του  Θεού  μπορεί  σε  ορισμένες  περιπτώσεις  να  μεταμορφώσει

               γνήσια τα σπαράγματα και υπάρξεις του θρυμματισμένου περιβάλλοντός μας. Σε

               κάθε περίπτωση, η συγχώρηση, ευρισκόμενη στο κέντρο του ασκητικού αγώνα του


               χριστιανού  ως  εγκοπής  του  ιδίου,  δηλ.  του  φίλαυτου/ναρκισσικού  θελήματος,
                                                                    19
               αποτελεί  τόπο  του  σύνολου  έργου  του  Γ.Τ.   και  αποτυπώνεται  με  τρόπο

                                                           20
               απαράμιλλο στο φινάλε της Βασιλικής.

                   Όσον αφορά την μεταμόρφωση σε επίπεδο διακειμενικότητας, πιστεύω ότι η

               διασύνδεση  με  προφανείς  πηγές,  όπως  οι  Μεταμορφώσεις  του  Οβιδίου  (43

               π.Χ.-17/18  μ.Χ.)  ή  ο  Χρυσός  Γάιδαρος  (/Μεταμορφώσεις)  του  μεσοπλατωνικού

                                           21
               Απουληίου (125-170 μ.Χ.),  καθώς και Η Μεταμόρφωση του Φ. Κάφκα (1883-1924),
               μπορεί να γίνει περισσότερο στο επίπεδο της τοπολογίας, δηλ. της διαπίστωσης

               της  χρήσης  ενός  κοινού  λογοτεχνικού  τόπου,  ο  οποίος  όμως  σαρκώνεται

               διαφορετικά  σε  κάθε  συγγραφέα,  ανάλογα  και  με  τις  χωροχρονικές  του











               19  Αξίζει να γραφτεί ένα βιβλίο (πιθανόν διδακτορική διατριβή) για την τοπολογία του Γ.Τ., όπως η
               σχέση γονέων-τέκνων, το πρόβλημα των αμβλώσεων (κεντρικό στη σειρά Μίλα μου), η μάστιγα
               των ναρκωτικών (στο επίκεντρο της σειράς Μόνο μια φορά, αλλά και τη Βασιλική) και άλλα που
               δεν  είναι  της  παρούσης.  Αναγκαστικά  προσφέρω  μόνο  κάποια  εισαγωγικά  στοιχεία  εδώ.  Οι
               προαναφερθείσες σειρές του Γ.Τ. βρίσκονται ανηρτημένες διαδικτυακά και στην ιστοσελίδα του
               Σίγμα    (https://www.sigmatv.com/shows/category/8),   αλλά   και   στην   Πεμπτουσία   (λ.χ.
               https://www.pemptousia.gr/new_videothiki/2/?scat=6018).

               20  Ως φινάλε εδώ εννοώ την τελευταία συνάντηση Τουμέρ και Βασιλικής, όχι απλά το απότοκο,
               τηλ. την θαυματουργική ίαση της Βασιλικής ταυτόχρονα με την γέννηση του παιδιού της. Για το
               θέμα αυτό αξίζει ένα ξεχωριστό άρθρο.
               21  Ευχαριστώ την αδελφή μου, η οποία λόγω παλαιάς της ενασχόλησης με τον Απουλήιο με έκανε
               πριν  από  κάμποσα  χρόνια  κοινωνό  προβληματισμών  για  το  ενδιαφέρον  αυτό  έργο,  οι  οποίοι
               υποσυνείδητα  έχουν  εν  μέρει  κάποια  επίδραση  και  στις  παρατηρήσεις  που  προβαίνω  στην
               παρούσα μελέτη. Σε αυτό το πλαίσιο ανήκει και η διασύνδεση του μεσοπλατωνικού έργου με τον
               Luigi Pirandello (1867-1936) και το μυθιστόρημά του Uno, Nessuno e Centomilα (Ένας, κανένας και
               εκατό χιλιάδες), διασύνδεση η οποία θα μπορούσε να μελετηθεί και με αναφορά στην υπό εξέτασιν
               σειρά του Γ.Τ.

                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14