Page 35 - Συνθετική Βιολογία: Βιοηθική θεώρηση
P. 35

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 29 /  Βιοηθική θεώρηση της Συνθετικής Βιολογίας/ 21 Φεβρουαρίου 2015     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         κή θεώρηση των εκάστοτε νεοφανών βιοηθικών διλημ-    τών ανήκουν σε διάφορες πολιτισμικές ομάδες, εκ των
         μάτων. Η εισαγωγή της βιοηθικής στην κλινική πράξη   οποίων η κάθε μία έχει διαφορετικά ηθικά προτάγμα-
         και η σύσταση βιοηθικών συμβουλίων εντός των χώρων   τα από την άλλη, έστω και αν κάποιες από αυτές (π.χ.
         υγείας, όπως τα νοσοκομεία ή τα ιατρικά ερευνητικά   οι τρεις μεγάλες χριστιανικές ομολογίες: Ορθοδοξία,
         κέντρα, ανέδειξε ακόμη περισσότερο τον επείγοντα και   Ρωμαιοκαθολικισμός  και  Προτεσταντισμός  ή  οι τρεις
         περιπτωτικό χαρακτήρα της βιοηθικής και επέτεινε το   μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες: Χριστιανισμός, Ιου-
         αίτημα για μία διαδικαστική βιοηθική του «εδώ και    δαϊσμός, Μωαμεθανισμός) φαινομενικά τουλάχιστον
         τώρα» [2].                                           αποδέχονται κάποιες κοινές αρχές.

         Σχετικά με αυτό το ζήτημα έγινε και συνεχίζει να γί-  Υπό αυτές τις συνθήκες καταβλήθηκαν προσπάθειες
         νεται μεγάλη συζήτηση στους κύκλους των βιοηθικο-    και έγινε μεγάλος διάλογος για τον τρόπο με τον οποί-
         λόγων. Το βασικό ερώτημα το οποίο θα μπορούσε να     ον η βιοηθική θα κατέληγε σε κοινά αποδεκτές αρχές.
         συμπυκώσει την όλη προβληματική είναι το εξής: Ποιό   Πρέπει να σημειωθεί ότι, αν και στον διάλογο αυτόν
         είναι τελικά το ζητούμενο; Μία βιοηθική η οποία θα   συμμετείχαν πολλοί εκπρόσωποι της θεολογίας και
         έχει ένα σαφές φιλοσοφικό και ανθρωπολογικό υπόβα-   των θρησκειών εν γένει, στο τέλος αποφασίστηκε να
         θρο και θα κινείται σε σταθερές αρχές και με συγκε-  μην γίνει καμία αναφορά θρησκευτικού περιεχομένου
         κριμένα προτάγματα ή μία βιοηθική η οποία θα έχει    στις τελικές αρχές της βιοηθικής, αλλά να έχουν αυτές
         ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση ενός επείγοντος    έναν κοσμικό χαρακτήρα, ο οποίος θα τις καθιστούσε
         διλήμματος και θα μπορεί, αν κριθεί απαραίτητο, να   πιο εύκολα κοινά αποδεκτές. Έτσι, μετά από πολλές
         παραμερίσει αρχές και φιλοσοφία ως αγκυλώσεις;       συζητήσεις, κατέληξαν οι βιοηθικολόγοι στην σύνταξη
                                                              ενός καταλόγου τεσσάρων κοινών αρχών, οι οποίες
         Υπήρξαν πολλοί υποστηρικτές και της μιας και της άλ-  έμειναν γνωστές στην ιστορία ως κείμενο του Belmont.
         λης άποψης. Όσοι επέμεναν σε μία Βιοηθική με πλήρες   Οι αρχές αυτές είναι:
         περιεχόμενο, αρχές και φιλοσοφικό υπόβαθρο επεσή-
         μαιναν τον κίνδυνο της ηθικής αυθαιρεσίας από την      1. Η αρχή της αυτονομίας
         σχετικοκρατία μίας καθαρά διαδικαστικής και περι-
         πτωτικής ηθικής.                                       2. Η αρχή της ευεργεσίας

         Από την άλλη πλευρά, οι υποστηρικτές της διαδικαστι-   3. Η αρχή της αποφυγής βλάβης και πόνου
         κής ηθικής υποστήριζαν ότι μια βιοηθική η οποία ρίχνει
         το βάρος της στην φιλοσοφική της αφετηρία, μπορεί      4. Η αρχή της δικαιοσύνης.
         τελικά να αποβεί άκαμπτη και αρτηριοσκληρωτική.
         Και αυτό, ιδιαίτερα όταν κληθεί να αντιμετωπίσει ένα   Η αλήθεια είναι ότι γύρω από τις αρχές αυτές διατυ-
         νεοφανές και επείγον ζήτημα, το οποίο θετει νέα δεδο-  πώθηκαν διάφορες απόψεις και ασκήθηκε κριτική σχε-
         μένα όχι μόνον στο καθαρά ιατρικό ή βιολογικό επίπε-  τικά με την λειτουργικότητά τους ή την ευρύτητα του
         δο, αλλά και σε επίπεδο αντίληψης της ζωής και του   φάσματος των απαιτήσεων την οποία θα μπορούσαν
         ανθρώπου. Όταν δηλαδή ενδέχεται δηλαδή να δημιουρ-   αν καλύψουν. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε έως σήμερα,
         γηθεί ένας τρόπος αντίληψης και σκέψης άγνωστο στα   κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι αποτελούν το
         παλαιότερα ηθικοφιλοσοφικά συστήματα[3].             κύριο σημείο αναφοράς και συζήτησης σχετικά με το
                                                              ζήτημα των αρχών στη βιοηθική[4].
         Όπως ήταν φυσικό και επόμενο τέθηκε το ερώτημα, αν
         αυτές οι δύο τάσεις θα μπορούσαν να συνδυαστούν.       Σημειώσεις
         Με άλλα λόγια, να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί από
         τη μια ο χρακτήρας της Βιοηθικής ως μίας πρακτικής     [1] Πρβλ. Νικολάου Κόϊου, Ηθική Θεώρηση των Τε-
         επιστήμης η οποία θα μπορούσε να ανταποκριθεί στα      χνικών Παρεμβάσεων στο Ανθρώπινο Γονιδίωμα, σ.
         «αιτήματα των καιρών» και από την άλλη, να μην οδη-    224-230.
         γηθούν τα πράγματα στην απόλυτη αυθαιρεσία και σε
         ηθικό σχετικισμό.                                      [2] Mila Aroskar, Anatomy of an Ethical Dilemma: THE
                                                                THEORY, American Journal of Nursing, τ. 4, Απρίλιος
         Το δυσκολότερο σημείο στην υπόθεση ήταν να καθο-       1980, σ. 658-660.
         ριστούν κοινά αποδεκτές αρχές οι οποίες θα μπορού-
         σαν να εφαρμοστούν σε κάθε περίπτωση. Η δυσκολία       [3] Για περισσότερα βλ. Johann S. Ach,Christa
         αυτή αυξήθηκε, καθώς το περιβάλλον στο οποίογεννή-     Runtenberg, Bioethik: Disziplin und Diskurs : zur
         θηκε και αναπτύχθηκε η Βιοηθική, αυτό των Ηνωμέ-       Selbstaufklärung angewandter Ethik, Frankfurt/Main
         νων Πολιτειών κατ’ αρχήν και της Δυτικής Ευρώπης       2002.
         (συμπεριλαμβανομένων και χωρών όπως ο Καναδάς
         και η Αυστραλία) σε δεύτερο χρόνο, ήταν και είναι ένα   [4] A.R. Jonsen,  “The Birth  of  Bioethics”,  Special
         περιβάλλον πολυπολιτισμικό με αύξουσες τάσεις πο-      Supplement, Hastings Center Report 23, τ. 6, 1993.
         λυπολιτισμικότητας. Οι πολίτες δηλαδή των χωρών αυ-


                                                                                                            Σελίδα 35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40