Page 43 - Συνθετική Βιολογία: Βιοηθική θεώρηση
P. 43

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 29 /  Βιοηθική θεώρηση της Συνθετικής Βιολογίας/ 21 Φεβρουαρίου 2015     ΑΝΑΛΕΚΤΑ





              Δικαιοσύνη και Πνευματική ιδιοκτησία



              Η συνέχεια του αφιερώματος στη συνθετική βιολογία μας φέρνει αναπόφευκτα
              αντιμέτωπους με μια σειρά ηθικής και νομικής φύσης ζητήματα
              http://bit.ly/1l5ibSQ




             πως ήδη ειπώθηκε, η διακαιοσύνη είναι μία έννοια   τύχει μία κοινωνία την επιστημονική ανάπτυξη. Από
         Ό– αρχή, η οποία έχει ιδιαίτερη σημασία για την βι-  την αλλοι, ορισμένοι βιοηθικολόγοι αντιτείνουν ότι το
         οηθική. Ενεργεί κατά κάποιον τρόπο ως η ασφαλιστική   γονιδίωμα του ανθρώπου και του φυσικού κόσμου εί-
         δικλείδα τήρησης των υπολοίπων αρχών. Ο ήδη ανα-     ναι κοινή κληρονομία και δεν είναι ηθικά αποδεκτό να
         φερθείς John Rawls θεωρείται ο κύριος εισηγητής της   αποτελεί αντικείμενο κατοχύρωσης προς εκμετάλλευ-
         στην βιοηθική. Ο Rawls κάνει λόγο για τη δικαιοσύνη   ση. Έτσι πυροδοτήθηκε ένας μεγάλος διάλογος εντός
         υπό την διανεμητική της εκδοχή ως ισότητα-ισονομία,   της Ε.Ε. για το ποιες ανακαλύψεις μπορούν να απο-
         γιαυτό και τις περισσότερες φορές χρησιμοοιεί τον όρο   τελέσουν αντικείμενο κατοχύρωσης της πνευματικής
         «fairness» και όχι τον όρο «justice». Σύμφωνα με τη   ιδιοκτησίας και ποιες όχι. Η νομική κατοχύρωση και
         σκέψη του, η κατανομή-καταλογισμός των υποχρεώ-      η αποκλειστική εκμετάλλευση κάποιων ανακαλύψεων,
         σεων και των οφελών πρέπει να εξεταστεί από την      όπως η παραγωγή χιμαιρικών οργανισμών από τα γε-
         άποψη ότι οι λιγότερο ευνοημένοι, π.χ., τα παιδιά ή οι   νετικά κύτταρα ή η ανθρώπνινη κλωνοποίηση, μπορεί
         φτωχοί, πρέπει να μοιραστούν τα οφέλη στην κοινω-    να οδηγήσει σε προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπει-
         νία εξίσου με όλους τους υπόλοιπους. Το όφελος του   ας.
         λιγότερο ευνοημένου γίνεται ο κανόνας για την όποια
         απόφαση, καθώς και για την χάραξη πολιτικής.         Υπό αυτές τις προϋποθέσεις προτάθηκε ο διαχωρισμός
                                                              των βιολογικών ανακαλύψεων σε αυτές που ανήκουν
         Η EGE κρίνει ότι η αρχή της δικαιοσύνης αποτελεί το   σε όλη την ανθρωπότητα και δεν μπορούν να αποτε-
         κλειδί για την ηθική θεώρηση της συνθετικής βιολογίας   λέσουν αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και σε
         σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν    αυτές  που  μπορούν  να  κατοχυρωθούν  ως  πνευματι-
         δεν θα επηρεάσουν μόνο τις γενιές του σήμερα, αλλά   κή ιδιοκτησία. Στην πρώτη κατηγορία εντάσσεται για
         και του αύριο. Με βάση τη δικαιοσύνη η βιοηθική κα-  παράδειγμα το ανθρώπινο γονδίωμα[2]. Υπάρχει και
         λείται να κρίνει και να προστατέψει θεμελιώδη ανθρώ-  μία άλλη κατηγορία ανακαλύψεων, αυτές που αποτε-
         πινα δικαιώματα, όχι μόνο για τους σημερινούς, αλλά   λού προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η επιστημο-
         και για τους μελλοντικούς πολίτες[1].                νική έρευνα, οι οποίες ωστόσο παρέχουν γνώχεις και
                                                              πληροφορίες τόσες πολλές, ώστε είναι αδύνατο να τις
         Πνευματική ιδιοκτησία                                διαχειριστεί και να τις αναπτύξει ένας και μόνον επι-
                                                              στημονικός οργανισμός, ώστε να μπορέσει να διεκδι-
         Μέσα από την αρχή της δικαιοσύνης κρίνεται και το    κήσει την κατοχύρωση της πνευματικής τους ιδιοκτησί-
         ζήτημα της πνευματικής ιδιοκτησίας, το οποίο ανακύ-  ας. Έτσι προτείνεται η δημόρια διάθεσή τους, ώστε να
         πτει από τις καινοτόμες ανακαλύψεις στον χώρο της    προαχθεί η έρευνα. Για τη συνθετική βιολογία, τέτοια
         συνθετικής βιολογίας. Ένας από τους βασικούς παρά-   περίπτωση αποτελούν οι βιολογικοί δομικοί λίθοι, τα
         γοντες που θεωρείται ότι συνετέλεσαν στην ανάπτυξη   λεγόμενα biobricks στα οποία αναφερθήκαμε στο πρώ-
         της επιστμονικής έρευνας και καινοτομίας στις δυτικές   το κεφάλαιο.
         κοινωνίες, είναι η προστασία των πνευματικών δικαι-
         ωμάτων από μία ανακάλυψη και η δυνατότητα εκμε-      Εκείνο που πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι αν και η
         τάλλευσή της από τον επιστήμονα προς ίδιον όφελος.   κατοχύρωση της πνευματικής ιδιοκτησίας αναγνωρίζε-
         Η προστασία και η εμετάλλευση της πνευματικής ιδιο-  ται διεθνώς, οι κανόνες της λειτουργίας της και η πρα-
         κτησίας απασχόλησε και τους επιστήμονες της γενετι-  κτική της ορίζονται σε εθνικό επίπεδο. Έτσι δεν μπορεί
         κής και της βιοτεχνολογίας. Ωστόσο, το κατά πόσον η   να γίνει εύκολα λόγος για κοινή βιοηθική αντιμετώπιση
         αναλάλυψη ενός οργανισμού, ή του γονιδιώματός του    στο ζήτημα αυτό.
         μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο του λεγόμενου
         patenting, αυτό θεωρήθηκε ιδιαίτερα συζητήσιμο και
         αμφιλεγόμενο.                                           Σημειώσεις
                                                                 [1] Ό.π., σ. 45.
         Πολλοί οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η προστασία       [2] Ό.π., 46.
         της πνευματικής ιδιοκτησίας μέσω της κατοχύρωσης
         της πατέντας είναι ο γρηγορότερος τρόπος για να επι-


                                                                                                            Σελίδα 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48