Page 10 - gaitanidis-mousiki
P. 10
μοτικό τραγούδι αποτελεί έναν βασικό παράγοντα επικοινωνίας, ενότητας
και επαγρύπνησης του λαού στα δύσκολα χρόνια της τουρκοκρατίας.
Γενικά οι εορτές αυτές αποτελούν ισχυρότατα έθιμα κοινωνικής και εθνι-
κής συνοχής· τα φαγοπότια, τα επιτραπέζια τραγούδια, οι χοροί και οι ευ-
χές ιδιαίτερα στις τοπικές και τις ονομαστικές εορτές, πέρα από την λει-
τουργική τους διάσταση, αποτελούν μία ψυχική απελευθέρωση για το υ-
πόδουλο γένος.
Το σύνολο των εορτών στην ουσία αποτελεί ένα δίκτυο σημείων αναφοράς
επαφών, επικοινωνίας και συγχρωτισμού. Είναι οι φάσεις όπου το δημοτι-
κό τραγούδι - όχι μόνο ως ακουστική πλαισίωση στις εθιμοτυπικές αυτές
περιστάσεις αλλά περισσότερο ως κώδικας επικοινωνίας και μηνυμάτων
ψυχικής ανάτασης και προσδοκώμενης απελευθέρωσης από τη σκληρή
πραγματικότητα της εποχής - διακινεί, ενημερώνει και αναπτερώνει τον
πόθο και την πίστη στην εθνική ιδέα και την ελευθερία.
Το δημοτικό τραγούδι στα χρόνια της τουρκοκρατίας
Δημοτική μουσική, υπό το πνεύμα του παρόντος άρθρου, είναι η
προφορική δημιουργία με την οποία ο ελληνικός λαός εκφράζει την
συναισθηματική και την κοινωνική του λυτρωτική και εν τέλει την
πολιτισμική του εξωστρέφεια.
Το μεγαλύτερο αγαθό στην ζωή των ανθρώπων είναι η ελευθερία του (ατομική,
ψυχολογική, κοινωνική κλπ.). Η μουσική ως εξωστρεφής παράγοντας κάθε φο-
ρά δυναμώνει και αναδεικνύει αυτήν την εκ φύσεως τάση. Σε κάθε άνθρωπο
που υφίσταται την παραμικρή πίεση ή καταπίεση δημιουργείται μία ανάγκη ε-
λεύθερης έκφρασης την οποία βρίσκει διεξοδικά στο στοιχείο της μουσικής, εί-
ναι ένας τρόπος αποφόρτισης και ταυτόχρονα ενδυνάμωσης πίστης και αποφα-
σιστικότητας για συλλογικές και δυναμικές ενέργειες.
9