Page 9 - gaitanidis-mousiki
P. 9
7
Θρησκευτικές εορτές και έθιμα
Ο ελληνικός λαός, σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, διατηρεί
την παραδοσιακή του προσήλωση στις εορτές, την εκκλησιαστική και την
οικογενειακή του λατρεία. Η συνολική του αυτή έκφραση πραγματώνεται
στο πλαίσιο των χριστιανικών αρχών. Τρεις είναι οι σημαντικότερες κατη-
γορίες εορτασμών, κοινωνικών συγκεντρώσεων και συγχρωτισμού του ελ-
ληνικού πληθυσμού, αυτές οι κατηγορίες είναι: α) οι μεγάλες της χριστια-
νοσύνης και οι ενδιάμεσες κοσμικές εορτές (Χριστούγεννα Πρωτοχρονιά,
Λαμπρή, Ευαγγελισμός, Αναλήψεως, Δεκαπενταύγουστος, κ.ά.) β) οι εορ-
τές των τοπικών εκκλησιών και των αγίων (της Παναγίας, του Αγίου Ιω-
άννη, Κωνσταντίνου και Ελένης κ.ά.) και γ) οι ονομαστικές εορτές των
βαπτιστικών ονομάτων.
Στο πλαίσιο αυτό προστίθενται και τα οικογενειακά και εθιμικά τελετουρ-
γικά δρώμενα: α) η γέννηση και η ονομαστική γιορτή β) ο γάμος και γ) ο
ξενιτεμός και η τελευτή. Οι εθιμικές αυτές περιστάσεις αποτελούν χώρους
μάζωξης των μελών της οικογένειας, των πλησιέστερων συγγενών και
κατ’ επέκταση των υπόλοιπων μελών της κοινότητας· με άλλα λόγια απο-
τελούν σημεία αναφοράς εθνικού σαλπίσματος. Η μουσική ως πλαισίωση
γενικά και ειδικότερα το τελετουργικό τραγούδι είναι στενά συνυφασμένο
με τις εθιμικές αυτές περιστάσεις. Επιπρόσθετα αναφέρονται και οι εορτές
των αστικών συντεχνιών (διαφόρων επαγγελμάτων)· κάθε συντεχνία επέ-
λεγε από το εορτολόγιο της εκκλησίας έναν άγιο ως προστάτη της. Με α-
φορμή την προστασία αλλά και την προοπτική των επαγγελματικών και
οικονομικών επιτυχιών κάθε συντεχνία, στο όνομα του αγίου της, πραγμα-
τοποιεί την εορτή της. Παρατηρείται όχι απλώς μία διεύρυνση χώρων αλλά
και μία συχνότητα εθιμοτυπικών λειτουργιών όπου η μουσική και το δη-
7 Ό.π. Ιστορία του ελληνικού έθνους, τόμος Ι΄, σσ. 448-449
8