Page 25 - mpotsari-vioithiki
P. 25
Για τον Ιπποκράτη, όλες οι ασθένειες οφείλονται σε φυσικά αίτια. Υπερφυσικές
ή θεϊκές επεμβάσεις δεν υπάρχουν. Στον Ιπποκράτη, η ιατρική και η ηθική
συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους και δεν επιδέχονται κανένα διαχωρισμό και
διάσπαση. Βασικό χαρακτηριστικό της ιπποκρατικής ιατρικής ήταν το ήθος,
γεγονός το οποίο φανερώνεται μέσα από ένα πλήθος έργων της ιπποκρατικής
συλλογής, αλλά κυρίως από τον Όρκο που έδιναν όσοι εισερχόταν στη συντεχνία
των ιατρών. O Ιπποκράτης δεν είναι μόνο μεγάλος ιατρός, με τη σημερινή έννοια
του όρου, αλλά στοχαστής και ηθικολόγος. Στα έργα του συνδυάζει την
επιστημονική γνώση και την ηθική. Η ηθική γι’ αυτόν είναι αναπόσπαστο
στοιχείο της ιατρικής επιστήμη γι αυτό το λόγο ο ιπποκρατικός όρκος μέχρι και
σήμερα θεωρείται το βασικό κείμενο της ιατρικής ηθικής .
27
Η Ιπποκρατική μεθοδολογία έχει τρεις θεμελιώδεις αρχές, την κλινική
παρατήρηση, την εμπειρία και τον ορθολογισμό και στηρίζεται στη νοσολογική
τριαδική αρχή άρρωστος, αρρώστια και ιατρός. Για τον Ιπποκράτη, στο σώμα
ενυπάρχει μια ιδιαίτερη ζωική δύναμη, η φύσις. Από αυτή τη δύναμη εξαρτάται
η συντήρηση, η ανάπτυξη αλλά και η θεραπεία του σώματος και η επαναφορά
του από την παθολογική κατάσταση στη φυσιολογική. Η θεραπευτική του
Ιπποκράτη στηρίζεται σε τέσσερα σκέλη, τη δίαιτα, την υγιεινή, τη
φαρμακευτική και τη θεραπευτική δύναμη της φύσης.
Δίαιτα και Ιπποκράτης
Η διατροφή αποτελεί πεδίο κεντρικής σημασίας για την εφαρμογή πρωτογενούς
και δευτερογενούς πρόληψης. Δεν είναι μόνο το μέσο για τη συντήρηση και την
ανάπτυξη του σώματός μας. Είναι συγχρόνως ένας τρόπος για να διαφυλάξουμε
27 Ιπποκράτους, Όρκος, Ιπποκράτης, Ιατρική δεοντολογία, Νοσολογία, μτφ.-εισ. σχόλια Δ.
Λυπουρλής, Θεσσαλονίκη, 2001, σελ. 16
24