Page 63 - mylonas-ekklisiastikes-prosopikotites
P. 63

Η οριστική κατάργηση του Αρείου Πάγου δεν ανέκοψε την πολιτική Δράση του

                   Άνθιμου Γαζή, που απλά κινήθηκε από άλλη θέση με σκοπό να ενισχύσει την εδραίωση
                   του νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους, συμμετέχοντας ως μέλος σε όλες τις επιτροπές

                   των  πρώτων  χρόνων,  που  συγκροτήθηκαν  για  να  αντιμετωπίσουν  τα  ανακύπτοντα
                   στρατιωτικά θέματα 314 . Συγκεκριμένα, αναγνώριση της δράσης του ήταν η εκλογή του

                   από το Βουλευτικό ως μέλος της επιτροπής που συστάθηκε το Μάιο του 1824 για να
                   αντιμετωπιστούν διάφορα στρατιωτικά θέματα    315 . Ο Γαζής εργάστηκε και ως μέλος

                   επιτροπών για εκπαιδευτικά θέματα 316 .


                   2. 10. Η Γ΄ Εθνοσυνέλευση



                           Γ΄   Εθνική    Συνέλευση του     επαναστατημένου     έθνους,   η    γνωστή
                   ως Εθνοσυνέλευση  της  Τροιζήνας,  συνήλθε  στις  19  Μαρτίου  1827  στο  σημερινό

                   οικισμό της Τροιζήνας. Κατά τη διάρκεια της Εθνοσυνέλευσης, στην Εκκλησιαστική

                   Επιτροπή  που  είχε  συσταθεί,  υπεβλήθη  στις  9/4/1827,  "Σχέδιο  οργάνωσης  της
                   Εκκλησίας".  Την  εισήγηση  έκαναν  οι  αρχιερείς  Κορίνθου  Κύριλλος,  Ανδρούσης

                   Ιωσήφ, Τριπόλεως Δανιήλ, Βρεσθένης Θεοδώρητος και Ρέοντο Διονύσιος, οι οποίοι
                   πρωτοστάτησαν  στις  εργασίες.  Το  Σχέδιο  αυτό  που  προέβλεπε  Ιερά  Σύνοδο  με

                   πενταμελή ή επταμελή, παρ' ότι κρίθηκε χρήσιμο, δεν ψηφίστηκε.
                           Αξίζει  να  σημειωθεί  πως  στα  πρώτα  άρθρα  «Περί  Θρησκείας»,  τόσο

                   του Προσωρινού Πολιτεύματος της Α' Εθνικής Συνελεύσεως της Επιδαύρου (1822, όσο

                   και  του Νόμου  της  Επιδαύρου της  Β'  Εθνικής  Συνελεύσεως  του  Άστρους  (1823),
                   εισάγεται  ο  όρος «επικρατούσα  -θρησκεία», καθώς  επίσης  και  η  έννοια

                   της «ανοχής» των  άλλων  θρησκειών,  ως  εξής  :«Η  επικρατούσα  θρησκεία  εις  την
                   Ελληνικήν επικράτειαν είναι η της Ανατολικής Ορθοδόξου του Χριστού Εκκλησίας·

                   ανέχεται όμως η Διοίκησις της Ελλάδος πάσαν άλλην θρησκείαν και αι τελεταί και

                   ιεροπραγίαι εκάστης αυτών εκτελούνται ακωλύτως   317 .
                           Στο Πολιτικόν Σύνταγμα  της  Ελλάδος  της Γ'  Εθνικής  Συνελεύσεως  της

                   Τροιζήνας  (1827),όμως,  η  περί  θρησκείας  σχετική  διάταξη  εμφανίζεται  φραστικά




                   314   Σ. Βουτυράς Σ., Λεξικόν Ιστορίας και Γεωγραφίας, Κωνσταντινούπολη 1871, τ.Β', σ. 13.
                   315   Αρχεία της Ελληνικής Παλιγγενεσίας μέχρι της εγκαταστάσεως της Βασιλείας. Εγκρίσει και δαπάνη της
                      Βουλής των Ελλήνων, τ.Β' σ. 296.
                   316   Τ. Ευαγγελίδης, Η παιδεία επί Τουρκοκρατίας, τ.Α', σ. 248.
                   317   Κ. Μάμουκας, (όπως σημ. 198), σ. 25, 89.


                                                           64
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68