Page 25 - stylianidou-parigoritiki
P. 25

πλησιάζει ο θάνατός του συνειδητοποιεί ότι έχει έναν θάνατο ανάλογο της ζωής που

                   έζησε. Επιθυμεί, λοιπόν, συντροφιά, παρηγοριά, χάδια και φιλιά σαν να ήταν μικρό
                   παιδί. Ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν τον καταλαβαίνει, ούτε οι συγγενείς ούτε οι φίλοι

                   του, ούτε οι γιατροί του (Τολστόι, 1989, Τσομπανίδης, 2018: 235-236).
                      Μάλιστα,  όπως  επισημαίνει  ο  Αναπληρωτής  Καθηγητής  Στ.  Τσομπανίδης  στη

                   μελέτη του με θέμα «Ο άνθρωπος είναι το γιατρικό του ανθρώπου: Η φιλανθρωπία
                   ως μέρος της αντιμετώπισης του καρκίνου» (2018), συμπεριλαμβάνονται πολύ συχνά

                   σε σεμινάρια ή σε υποχρεωτικά αναγνώσματα όσων εκπαιδεύονται να προσφέρουν

                   ανακούφιση  σε  ανθρώπους  που  αντιμετωπίζουν  σοβαρά  προβλήματα  υγείας.  Το
                   λογοτέχνημα  αυτό  επηρέασε  πολλούς,  μεταξύ  των  οποίων  και  τον  Αμερικανό

                   χειρουργό και καθηγητή στο Χάρβαρντ Ατούλ Γκαουάντε, ο οποίος στο βιβλίο του

                   «Εμείς  οι  θνητοί»  επιχειρεί  να  εντοπίσει  επιλογές  που  θα  ανταποκρίνονται  στις
                   βιοψυχοκοινωνικές  ανάγκες  ενός  ανθρώπου  που  υποφέρει  και  όχι  απλώς  ενός

                   οργανισμού  που  νοσεί.  Ο  ίδιος  εξομολογείται  πόσο  τον  επηρέασε  η  επαφή  του  με
                   ασθενείς σε τελικό στάδιο, καθώς συνειδητοποίησε ότι ήταν ελάχιστα έτοιμος να τους

                   βοηθήσει. Με το πέρασμα των χρόνων όμως, όταν και απέκτησε πολλές εμπειρίες,
                   παραδέχτηκε  ότι  «η  απλή  αλλά  καίρια  φροντίδα»  του  Γεράσιμου  στο  έργο  του

                   Τολστόι, δηλαδή  «να αντιληφθούμε την ανάγκη ενός ανθρώπου που πεθαίνει, [την

                   ανάγκη] για την καθημερινή παρηγοριά, για συντροφιά, για βοήθεια να εκπληρώνει
                   τους  περιορισμένους  στόχους  του,  εξακολουθεί  να  λείπει,  αφήνοντας,  έναν  αιώνα

                   αργότερα, ένα καταστροφικό κενό». (Γκαουάντε, 2016: 15, Τσομπανίδης, 2018: 237).
                      Μια  τέτοια  είδους  θεώρηση  συνταυτίζεται  οπωσδήποτε  με  την  παραδοσιακή

                   χριστιανική  διδασκαλία,  κατά  την  οποία  κάθε  άνθρωπος  ανεξάρτητα  από  φύλο,
                   καταγωγή, κοινωνική θέση κλπ. έχει δικαίωμα στην αγάπη μας, στην αλληλεγγύη μας

                   και στη βοήθειά μας, όταν χρειαστεί. Η φιλανθρωπία αυτή είναι  μια μοναδική και

                   ανεπανάληπτη αξία, καθώς ο άλλος, ο ξένος, ο πλησίον μας δεν είναι άλλος από τον
                   ίδιο  τον  Ιησού  Χριστό  ενσαρκωμένο.  Πρόκειται,  δηλαδή,  για  μια  θεολογία  της

                   οικουμενικής αγάπης, που χωρά όλους τους ανθρώπους του κόσμου. Με άλλα λόγια,

                   ο  φτωχός,  ο  ξένος,  ο  αδύνατος,  ο  κατατρεγμένος,  εξυψώνεται  τόσο  πολύ  χάρη  σ’
                   αυτήν  την  αγάπη,  ώστε  στο  πρόσωπό  του  να  εικονίζεται  ο  ίδιος  ο  Χριστός.

                   (Σταμούλης, 2008, Τσομπανίδης, 2018: 243).


                   6) Το δικαίωμα στον «καλό θάνατο».




                                                                                                    24
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30