Page 29 - stylianidou-parigoritiki
P. 29

ο Βούλγαρης λέει ότι για τους δίκαιους ανθρώπους ο θάνατος δεν υπάρχει, αντίθετα

                   είναι μόνο μια «σκιά θανάτου». (π. Β. Καλλιακμάνης, 2016).
                      Συνοπτικά, οι προτάσεις – σκέψεις που διατυπώνει ο Βούλγαρης, είναι οι εξής:

                   1) Ο  θάνατος  είναι  αναπόφευκτος  κι  επομένως  δεν  υπάρχει  λόγος  να
                   δυσανασχετούμε με τον ερχομό του.

                   2) Ο θάνατος αφορά όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως.
                   3) Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί στη γη – ανάμεσά τους και ο άνθρωπος – έρχονται

                   και παρέρχονται.

                   4) Θα ήταν ανυπόφορη η ζωή πάνω στη γη, αν δεν πέθαινε κανένας.
                   5) Όσο  ο  άνθρωπος  ζει,  θα  πρέπει  να  ευχαριστεί  τον  Θεό  που  έφτασε  σ’  αυτό  το

                   σημείο της ζωής του. Και σ’ αυτό το σημείο η διδασκαλία του προσλαμβάνει έναν

                   θεολογικό χαρακτήρα.
                   6) Αν ο άνθρωπος ζήσει πολλά χρόνια, πρέπει να έχει φροντίσει να δίνει ποιότητα

                   στη ζωή του.
                   7) Η  παράταση  της  ζωής  ωφελεί  μόνο  αν  την  εκμεταλλευθεί  ο  άνθρωπος  για  να

                   μετανοήσει.
                   8) Η  ζωή  είναι  γεμάτη  βάσανα  και  ο  θάνατος  αποτελεί  λύτρωση  από  αυτά.

                   (Παναγιωτόπουλος, 2009: 338-341).

                      Μελετώντας τις παραπάνω θέσεις του Βούλγαρη, καταλήγουμε στο συμπέρασμα
                   ότι ο Έλληνας λόγιος προσέγγιζε τον θάνατο με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο απ’

                   ό,τι οι Ευρωπαίοι λόγιοι της εποχής. Εκείνοι θεωρούσαν ότι η ευθανασία θα λύτρωνε
                   τον πάσχοντα άνθρωπο από τους πόνους του. Θεωρούσαν ότι αποτελεί «το φάρμακο

                   κατά  του  φόβου  της  ζωής».  Αντίθετα,  ο  Βούλγαρης  πρότεινε  μια  παραμυθητική
                   συμφιλίωση με το θάνατο, έβλεπε, δηλαδή, την ευθανασία σαν ένα φάρμακο κατά

                   του φόβου του θανάτου. Εφόσον ο χριστιανός ακολουθούσε στη ζωή του τις εντολές

                   του Θεού, δεν έχει πλέον κανένα λόγο να φοβάται τον θάνατο, αντίθετα θα τον βλέπει
                   σαν  ένα  πέρασμα  προς  την  αιώνια  ζωή,  η  οποία  εξάλλου  είναι  και  η  μοναδική

                   αληθινή  ζωή.  Ωστόσο,  αυτή  η  πρόταση  του  Βούλγαρη  δεν  έμελλε  να  επικρατήσει
                                      ο
                   τελικά. Κατά το 19  αιώνα, η ιατρική τελικά θριάμβευσε, το ιατρικό επάγγελμα και
                   το νοσοκομείο ανέλαβαν την αποκλειστική διαχείριση του θέματος του θανάτου και η

                   ευθανασία πήρε οριστικά την έννοια της λυτρωτικής θανάτωσης. Οι απόψεις και οι
                   προτάσεις  του  Βούλγαρη  έχουν  περάσει  πλέον  στη  λήθη,  όμως  ακόμη  κι  έτσι  η

                   Διατριβή  περί  ευθανασίας  εξακολουθεί  να  παραμένει  πολύτιμη  στη  μελέτη  της




                                                                                                    28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34