Page 10 - aslanidis-psarasgennisaret
P. 10

Αύγουστο. Το ψάρι πήρε την ονομασία του από την παραβολή του Ματθαίου για την

                   πληρωμή  του  φόρου  του  Ναού  (Μτ.  17:24).  Στην  παραβολή  ο  Ιησούς  στέλνει  τον
                   Πέτρο να ψαρέψει με το αγκίστρι του και στο πρώτο ψάρι που θα έπιανε, θα έβρισκε

                   μέσα στο στόμα του το ανάλογο ποσό για να πληρώσει τον φόρο του Ιησού και του
                   Πέτρου. Όμως, το ψάρι του Αγίου Πέτρου δεν μπορεί να είναι το ίδιο με το ψάρι του

                   θαύματος. Αυτό, επειδή το συγκεκριμένο ψάρι τρέφεται μόνο με φυτοπλαγκτόν και
                   επομένως το δόλωμα από το αγκίστρι θα του ήταν εντελώς αδιάφορο. Σύμφωνα με τον

                   Nun οι ντόπιοι πληθυσμοί πιθανόν έδωσαν το όνομα αυτό στο συγκεκριμένο ψάρι για

                   εμπορικούς  λόγους,  διότι  ήταν  το  καλύτερης  ποιότητας  ψάρι  και  το  σέρβιραν  στα
                                                     33
                   παράκτια οινομαγειρεία της λίμνης .
                         Δυστυχώς, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με απόλυτη ακρίβεια τι ψάρια έτρωγαν

                   οι  Ιουδαίοι  εκείνη  την  εποχή  ή  γενικότερα  πια  είδη  υπήρχαν  στην  λίμνη.  Αυτό
                   οφείλεται στην μεγάλη έλλειψη οστών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ακριβή

                   έκβαση κάποιου συμπεράσματος.  Τα  τελευταία  χρόνια, βέβαια, το ενδιαφέρον των
                   αρχαιολόγων έχει ξεκινήσει να στρέφεται προς την ανακάλυψη τέτοιων ευρημάτων.

                   Ένα σημαντικό στοιχείο για την διατροφή των  Ιουδαίων, όμως, μας το παρέχει  το
                   Λευιτικό. Αναφερόμενο στις καθαρές και τις ακάθαρτες τροφές μας πληροφορεί ότι οι

                   Ιουδαίοι επιτρεπόταν να καταναλώνουν ψάρια που έχουν λέπια, πτερύγια και ζουν στην

                   θάλασσα ή στα ποτάμια (Λευ. 11:9-12). Αποκλείοντας έτσι ψάρια και άλλα υδρόβια
                   ζώα που θύμιζαν στην μορφή τους το φίδι. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν τα χέλια

                   τα οποία δεν ανήκουν στις διατροφικές συνήθειες των Ιουδαίων. Άλλωστε δεν είναι
                   τυχαίο πως στα λατινικά το χέλι αποκαλείτε «anguila» που προέρχεται από την λέξη

                                              34
                   «anguis» που σημαίνει φίδι .
                         Επομένως καταλαβαίνουμε την ζωτική σημασία της λίμνης για τους κατοίκους

                   της  περιοχής.  Ο  Ιώσηπος,  ακόμη,  εγκωμιάζει  την  περιοχή  της  Γεννησαρέτ  με

                   αξιοθαύμαστο τρόπο και ιδιαίτερη επιμέλεια. Αναφέρει ότι το νερό είναι γλυκό, οι
                   βαλτότοποι  της  καθαροί  με  αμμώδεις  παραλίες  και  εξαιρετικό  κλίμα  με  δροσερό

                          35
                   αεράκι .  Συνεχίζει,  λέγοντας  ότι  κανένας  δεν  μπορεί  να  αρνηθεί  την  εξαιρετική


                   33  Nun, "Cast Your Net Upon the Waters: Fish and Fishermen in Jesus’ Time." Σελ. 53-54.

                   34  Edwin Firmage, «Zoology (Fauna): Animal Profiles», ABD 6:1147.
                   35  «Παρατείνει δὲ τὴν Γεννησὰρ ὁμώνυμος χώρα θαυμαστὴ φύσιν τε καὶ κάλλος· οὔτε γὰρ αὐτή

                   τι  φυτὸν  ἀρνεῖται  διὰ  τὴν  πιότητα,  καὶ  πᾶν  πεφυτεύκασιν  οἱ  νεμόμενοι,  τοῦ  δ'  ἀέρος  τὸ
                   εὔκρατον ἁρμόζει καὶ τοῖς διαφόροις» (Ιώσηπος, Ιουδαϊκός πόλεμος 3, 516-517).


                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15