Page 3 - doukelis_anagnorisi
P. 3

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

                                         ου
                    Από τα τέλη του 20  αιώνα η έννοια της παγκοσμιοποίησης έχει εισαχθεί στην
            καθημερινότητά μας και περιγράφει μια πολυσύνθετη και πολυεπίπεδη πολιτισμική

            διαδικασία, που έχει φέρει στο προσκήνιο μια νέα τάξη πραγμάτων. Κάποια από τα

            κύρια χαρακτηριστικά της είναι η παγκόσμια εξάπλωση των δημοκρατικών θεσμών

            και  πρακτικών,  η  ένταση  των  προτύπων  παγκόσμιας  οικονομικής,  χρηματιστικής,

            τεχνολογικής  και  οικολογικής  αλληλεξάρτησης  και  η  εξασθένηση  της  κρατικής

            κυριαρχίας.  Οι  αιτίες  αλλά  και  οι  συνέπειες  του  πολύπλοκου  και  βαρυσήμαντου

            φαινομένου  αυτού,  είναι  ταυτόχρονα  πολιτισμικές,  οικονομικές,  κοινωνικές  και

            πολιτικές.
                        1
                    Μέσα  σε  αυτή  λοιπόν  την  κοσμογονία  των  αλλαγών,  η  σύγχρονη  κοινωνική

            πραγματικότητα εξελίσσεται και μεταβάλλεται συνεχώς, λόγω κυρίως της δίχως όριο

            ανάμειξης ηθών, κουλτούρων και συνηθειών μεταξύ ανθρώπων και πολιτισμών. Για

            το λόγο αυτό η παραδοσιακή κοινωνία που ο άνθρωπος «λογοδοτούσε» στην κοινότητα

            στην  οποία  ανήκε  και  ο  ρόλος  του  ήταν  καθορισμένος,  πλέον  είναι  παρελθόν  ή

            παραμένει  αποδεκτή  και  γλυκιά  ανάμνηση  για  μια  μερίδα  πολιτών  μεγαλύτερης

            κυρίως ηλικίας, οι οποίοι χαρακτηρίζονται συγκαταβατικά ως συντηρητικοί. Σ’ αυτήν


            την  κοινωνία  ο  γάμος  ήταν  αυτονόητη  κατάσταση,  ευλογημένη  από  την  εκάστοτε
            επικρατούσα  θρησκεία,   ενώ  η  ομοφυλοφιλία,  όταν  υπήρχε,  θεωρούνταν  ως
                                        2

            παρέκκλιση  από  το  φυσικό.  Ο  ομοφυλόφιλος  παρέμενε  μόνος  του,  ουσιαστικά
            καταδικασμένος  κοινωνικά,  αφού  δεν  μπορούσε  να  εκπληρώσει  τον  συμβατικά


            αποδεκτό σκοπό της ζωής. Σε κάποιες περιπτώσεις έκρυβε το δράμα του μέσα σε ένα

            γάμο, κατά συνθήκη, χωρίς όμως να είναι ευτυχισμένος και ολοκληρωμένος όπως είναι

            το ορθόδοξο νόημα του γάμου.
                                               3



            1  Εμμ. Κλάψη, «Η Πρόκληση Ενός Παγκόσμιου Κόσμου» στο Εμμ. Κλάψη, επιμ. εκδ.,  Οι Ορθόδοξες Εκκλησίες σε
            Έναν Πλουραλιστικό Κόσμο, ελλ. μετ. Αρ. Αλαβάνου  (Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006) 112.
            2  Σπ. Αθανασοπούλου - Κυπρίου, Στ. Γιαγκάζογλου και Αν. Μαρά, Η Ορθοδοξία ως Πολιτισμικό Επίτευγμα και τα
            Προβλήματα του Σύγχρονου Ανθρώπου. Τόμ. Γ΄ Ορθοδοξία και [Μετα-] Νεωτερικότητα  (Πάτρα: Έκδοση Ελληνικού
            Ανοικτού Πανεπιστημίου 2008) 163-164.
            3  Στο ίδιο, σελ. 165.

                                                                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8