Page 10 - vaxevanis-efarmoges-protaseon
P. 10

Γ’ Περίοδος:  Μεταβατική εξηγητική σημειογραφία. (1670-1814).

                        Δ’ Περίοδος:  Νέα  αναλυτική  Βυζαντινή  σημειογραφία  ή  Νέα

                                        Μέθοδος. (1814 μέχρι και σήμερα).
                                                                              2




                    Α’ Περίοδος:  Γέννηση μερικών σημαδιών – ασταθής η ενέργειά τους.


                    Β’ Περίοδος:  Γέννηση  και  συμπλήρωση  όλων  των  σημαδιών  και  των
                                    υποστάσεων και σαφής η διαστηματική τους υπόσταση.


                    Γ’ Περίοδος:  Διάφορες  συνθέσεις  των  σημαδιών  μεταξύ  τους  και
                                    βαθμιαία  εξαφάνιση  μερικών  μεγάλων  υποστάσεων  κατά

                                    την  προσπάθεια  αναλύσεως  του  μελωδικού  περιεχομένου
                                    τους και την καταγραφή τους σε αναλυτικότερη μορφή.


                    Δ’ Περίοδος:  Η  αχρήστευση  και  η  εξαφάνιση  κατά  τη  Νέα  Μέθοδο,
                                    όλων των μεγάλων υποστάσεων με εξαίρεση έξι εξ’ αυτών.

                                    Επίσης, εξαφάνιση πέντε σημαδοφώνων και γέννηση νέων
                                    σημαδιών  και  σημείων,  με  σαφή  πια  ενέργεια  των

                                    στοιχείων της αναλυτικής αυτής σημειογραφίας και τέλος,
                                    μεταγραφή μελών της Β’ και Γ’ περιόδου στην Νέα Μέθοδο

                                    των τριών Διδασκάλων. (Στάθης 1994: 48-49)

                              Το  βασικό  και  κοινό  χαρακτηριστικό  όλων  αυτών  των

                   σημειογραφιών  σταδίων  είναι  η  περιγραφικότητα  της  Βυζαντινής


                   Εκκλησιαστικής  Μουσικής.  Η  σημειογραφία  μας  περιγράφει  πώς  να

                   μεταβούμε  από  τον  ένα  τόνο  στον  άλλο,  αλλά  δεν  μας  αναφέρει  τον

                   τρόπο.  Μας  αναφέρει  την  ποσότητα,  αλλά  όχι  τον  τρόπο.  Όταν  για

                   παράδειγμα μας παρουσιάζεται η ανάβαση ενός τόνου, δηλαδή διάστημα

                                                                                            ου
                   2  Ο Δρ. Σωτήριος Δεσπότης για πολλές μελοποιητικές δραστηριότητες του β’ μισού του 20  αιώνα,
                   εισηγήθηκε τον όρο υπέρ – αναλυτική  σημειογραφία, βασιζόμενος στον τρόπο καταγραφής των
                   μελωδιών. Περισσότερα βλέπε: Σωτήριος Δεσπότης, Το σημειογραφικό σύστημα της νέας μεθόδου:
                   Ιστορικές και μορφολογικές παρατηρήσεις. Υπό έκδοση στα πρακτικά του διεθνούς μουσικολογικού
                   και ψαλτικού συνεδρίου: Η Βυζαντινή μουσική μέσα από τη Νέα Μέθοδο Γραφής 1814-2014
                   καθιέρωση – προβληματισμοί – προοπτικές. Θεσσαλονίκη 2014.

                                                                                                    10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15