Page 8 - vaxevanis-efarmoges-protaseon
P. 8

ο
                                                     Κεφάλαιο 1 :

                      Μουσική Ανάλυση και Μορφολογία  σε σχέση με τη σημειογραφία της

                                                    ψαλτικής τέχνης







                             Η  Ψαλτική  μας  τέχνη,  πέρασε  από  μια  σειρά  διαφόρων  σταδίων

                   εξέλιξης της σημειογραφίας της (Στάθης 1994: 47-59,  Φλώρος 1998: 112).

                   Η Ελληνική Ψαλτική τέχνη έχει δικό της σημειογραφικό σύστημα για την


                   καταγραφή  των  εκκλησιαστικών  της  μελών.  Αυτό  το  εκκλησιαστικό

                   σύστημα  ερχόμαστε  σήμερα  να  μελετήσουμε  για  να  μπορέσουμε  να

                   κατανοήσουμε τον τρόπο λειτουργίας του, αναλύοντας το φθογγικό του

                   υλικό.  Το  ερώτημα  όμως  που  προκύπτει  είναι,  πώς  γίνεται  η  ανάλυση;

                   Είναι  η  ανάλυση  ίδια  με  την  μορφολογία  και  με  ατό  που  αποκαλούμε


                   μορφολόγηση ή όταν λέμε μουσική ανάλυση εννοούμε και την μορφολογία

                   μαζί ή είναι δύο διαφορετικές επιστήμες;



                             Στο πόνημα του Δημητρίου Θέμελη, «Μορφολογία και ανάλυση της

                   μουσικής»  (Θέμελης  1994:  11-14),  γίνεται  ξεκάθαρα  διαχωρισμός:  Η

                   μουσική ανάλυση είναι ένας τομέας της μουσικής θεωρίας που μελετά την

                   λειτουργικότητα της μουσικής των διαφόρων φθόγγων και η μορφολογία

                   μελετά την δομή του έργου. Έτσι λοιπόν, φαντάζει επιτακτικό το ερώτημα


                   να  βρούμε  έναν  τρόπο  για  να  προσεγγίσουμε  τα  μέλη  με  σκοπό  να

                   μπορέσουμε να κατανοήσουμε, τον τρόπο λειτουργίας τους.


                              Η Βυζαντινή σημειογραφία έφτασε στην τέλεια έκφραση και εξέλιξή

                   της  μετά  από  πολύχρονη  αναζήτηση.  Σχετικά  με  την  σημειογραφία  της


                   Βυζαντινής Μουσικής πρέπει να ειπωθεί,  ότι η τέλεια σύνθεσή της και  η

                                                                                                     8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13