Page 2 - bredas-agsymeon-aggrigorios
P. 2
ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΡΓΑ-ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Ο Συμεών ο νέος Θεολόγος ήταν μυστικός θεολόγος, υμνογράφος και
ασκητής του 11ου αιώνα. Η προσωνυμία του νέος δείχνει την θέληση των
μαθητών του να τον διακρίνουν από τον διδάσκαλο του Συμεών τον
Στουδίτη τον ευλαβή. Τον χαρακτηρισμό του Θεολόγου τον απέδωσαν οι
μαθητές του για να εξάρουν την προσωπικότητα του. Γεννήθηκε το 949 και
καταγόταν από πλούσια οικογένεια της Παφλαγονίας λαμβάνοντας την
εγκύκλια παιδεία στην βασιλεύουσα. Συνδέθηκε πνευματικά με τον
Συμεών τον ευλαβή ο οποίος τον μύησε στο σχετικό ιδεώδες της ησυχίας
της απάθειας και των δακρύων και στη σχετική ασκητική γραμματεία. Με
τη βοήθεια του θείου του που ήταν ισχυρό στέλεχος στην αυτοκρατορία
κατέλαβε σημαντική θέση στις υπηρεσίες του παλατιού ο Συμεών
(σπαθαροκουβικουλαριος) όμως μετά το θάνατο του θείου του μπήκε ως
δόκιμος στη μονή στουδίου με το μοναχικό όνομα Συμεών. Αρχικά οι
δυσκολίες προσαρμογής σε αυτό το κοινοβιακό σύστημα της μονής
ανάγκασαν τον Συμεών να φύγει στη μονή του Αγίου μάμαντα
ξηλοκερκου. Εκεί έλαβε τη μοναχική κουρά και έγινε ηγούμενος μετά τη
χειροτονία του σε πρεσβύτερο περίπου του 987. Σταδιακά η εμφάνιση
πολλών ασκητών στημόνι προκάλεσε εσωτερικές διαμάχες με αποτέλεσμα
ο οικουμενικός Πατριάρχης να επέμβει υπέρ της απομάκρυνσης των
αντιδραστικών μοναχών. Με δική του βούληση το 1012 περίπου
αποσύρθηκε αφιερώνοντας τον εαυτό του στην άσκηση προσπαθώντας
μάλιστα να παρουσιάσει τον πνευματικό του διδάσκαλο ως Άγιο κάτι που
προκάλεσε αντιδράσεις στις τάξεις των ιεραρχών. Έτσι απομακρύνθηκε
από κει και κατέφυγε στην ακτή της Προποντίδας όπου και δημιούργησε
ένα μικρό μοναστικό κέντρο. Ήταν κέντρο όπου πήγαν πολλοί μοναχοί
όπως και ο βιογράφος του Νικήτας στηθάτος. Ταυτόχρονα όμως με την
προσήλωση τους στην άσκηση αφιερώθηκε και στη συγγραφή
πνευματικών έργων μέχρι το θάνατο του μετά το 1035(απροσδιόριστο το
ακριβές έτος θανάτου). Σημαντικότερα έργα του ήταν θείων ερώτων ύμνοι
κεφαλαία πρακτικά και θεολογικά εκατόν γνωστικά και θεολογικά 25
θεολογικά και πρακτικά εκατόν κατηχησις 34 λόγοι θεολογική λογική