Page 3 - bredas-agsymeon-aggrigorios
P. 3
ηθική επιστολές κ.α. κέντρο της πνευματικότητας είναι η προσωπική
κοινωνία με το Θεό η οποία επιτυγχάνεται με τα δάκρυα της μετανοίας και
την έλλαμψη του θείου φωτός που κατακλύζει την ύπαρξή του πιστού και
τον οδήγησε μία ανέκφραστη φωτοειδη αγαλλίαση και μακαριότητα. στην
πνευματική αυτή θεωρία του θείου φωτός κορυφωνόταν η πνευματική
εμπειρία του Ασκητή. Η εποχή στην οποία έζησε δεν ήταν έτοιμη να δεχτεί
είναι ασκητική πνευματικότητα ενώ διατυπώθηκαν σοβαρές επιφυλάξεις
από την ιεραρχία για την πραγματική αξία του έργου του και την αγιότητα
του βίου του. Ωστόσο κατά την περίοδο των ησυχαστικών ερίδων του 14ου
αιώνα οι θεολογικές προσεγγίσεις της ασκητικής πνευματικότητας
ανέδειξαν την εξαιρετική σημασία του έργου του Συμεών και την οργανική
σχέση του με την ορθόδοξη ασκητική παράδοση.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Ο Συμεών ο νέος Θεολόγος έζησε στη βυζαντινή αυτοκρατορία τον 10ο και
11ο αιώνα. Η χιλιόχρονη τότε αυτοκρατορία βρισκόταν υπό την διοίκηση
της μακεδονικής δυναστείας. Πρόκειται για το απόγειο της βυζαντινής
αυτοκρατορίας όπου οι Μακεδόνες αυτοκράτορες Νικηφόρος Φωκάς,
Ιωάννης Τσιμισκής, και Βασίλειος βουλγαροκτόνος αντεπιτέθηκαν στις
ορδές των αράβων, των βούλγαρων, των Ρώσων και των Γερμανών
κατατροπώνοντας τους δημιουργώντας ένα κράτος πανίσχυρο,
παντοδύναμο και μεγάλο σε έκταση. Ο Νικηφόρος Φωκάς (963-969) με την
ανακατάληψη της Κύπρου και της Κρήτης και με την εξάλειψη του
αραβικού κινδύνου στην θάλασσα κατάφερε να συντρίψει τα αραβικά
Εμιράτα στη Μέση Ανατολή καταλαμβάνοντας πόλεις όπως την ταρσό και
άλλες της Συρίας. Ο Ιωάννης Τσιμισκής (969-976) κατάφερε με τη μάχη
στην Αρκαδίουπολη και στο Δορύστολο το 970 και 971 αντίστοιχα να
συντρίψει το ρωσικό κίνδυνο και να καθυποτάξει τη Βουλγαρία κάνοντας
τη προτεκτοράτο της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Εν συνεχεία πορεύτηκε
στην Ανατολή διαλύοντας τους Άραβες εμίρηδες στη Συρία, την
Παλαιστίνη και το Λίβανο καταλαμβάνοντας τη Δαμασκό και άλλες
σημαντικές περιοχές φτάνοντας έξω από την Ιερουσαλήμ την οποία όμως