Page 13 - gaitanidis-hthos
P. 13

Οι τρόποι



                  Η μουσική των Ελλήνων του Πόντου παίζεται και γράφεται σε ένα μικρό σύνο-

               λο διατονικών και χρωματικών τρόπων. Είναι οι ποικίλες εκδοχές, που παράγονται

               από τον διατονικό δώριο τρόπο [ρε]



                                                           τρόπος ρε









               Οι παραγωγές αυτές εμφανίζουν μία νέα δομή η οποία θεμελιώνεται στη σχέση

               των δεσποζόντων φθόγγων· ειδικότερα στη διαφορετική, κάθε φορά, σχέση της το-

               νικής βάσης [ΤΒ] με τη μελωδική βάση [ΜΒ]. Στη νέα δομή συμβάλλουν ανάλογα

               και τα μεγέθη των τονιαίων διαστημάτων.



               Σημείωση



                 Η τονική βάση χαρακτηρίζει την ταυτότητα του τρόπου, ενώ η μελωδική βάση

               τον καταληκτικό φθόγγο της μουσικής ή του τραγουδιού· ειδικότερα, όταν η με-


               λωδική ταυτίζεται με την τονική βάση η κατάληξη είναι ευθεία, σε κάθε άλλη εκ-
               δοχή, δηλαδή όταν δεν ταυτίζεται με την τονική βάση η κατάληξη είναι πλάγια.



                  Τα δομικά αυτά συστατικά είναι εμφανή στα παρακάτω ενδεικτικά παραδείγμα-


               τα των  τρόπων. Συνεπώς, τα ομοιογενή (μεγέθη  διαστημάτων  μικρής  διαφοράς)
               και  ανομοιογενή (μεγέθη διαστημάτων μεγάλης  διαφοράς)  τονιαία μουσικά δια-


               στήματα του διατονικού και του χρωματικού γένους και οι λευκές νότες με τις ε-

               πισημάνσεις τους ως τονική [ΤΒ] και μελωδική βάση [ΜΒ] αντίστοιχα, αποτελούν

               χαρακτηριστικά αυτής της διάκρισης:





       12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18