Page 16 - gaitanidis-hthos
P. 16
ναμική των λέξεων, των φράσεων και γενικά του λόγου, δια της μελοποιίας φορτί-
ζεται ως ένα νέο άκουσμα/αφήγημα, το οποίο επενεργεί, ανάλογα, στην υποκειμε-
νική και ιδιαιτέρως στη συλλογική ακροαματική και αφουγκραστική ιδιότητα/α-
ντίληψη και αισθητική.
Συμπερασματικά, η ιδιωματική μουσική των Ελλήνων του Πόντου είναι αποτέ-
λεσμα της οργανικής (κυρίως της λύρας) και φωνολογικής ιδιότητας του λαού στο
επίπεδο μουσικής πράξης και αποκωδικοποίησης των διατονικών και χρωματικών
τρόπων, των μεταβολών, των έλξεων και άλλων φυσικών/τεχνικών οργανικών και
τραγουδιστικών ιδιωμάτων, συστατικά τα οποία εν τέλει συμβάλλουν σε μεγάλο
βαθμό στη δημιουργία της μουσικής ταυτότητας.
Αντιθέτως το εναρμόνιο γένος - σύμφωνα με τη θεωρητική του προσέγγιση στη
βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική - δεν υφίσταται στη μουσική των Ελλήνων του
Πόντου. Υπάρχει ωστόσο ένας υπαινιγμός του εναρμόνιου γένους, μία δυναμική η
οποία είναι διακριτή στη βάση της σταθερής παρουσίας του αρμονικού περιβάλ-
λοντος· ένα αρμονικό περιβάλλον το οποίο παράγεται, σταθερά, με τη φυσική το-
ποθέτηση και την κινησιολογία των δακτύλων του οργανοπαίκτη/λυράρη στην πα-
ραγωγή μουσικής. Στο επίπεδο αυτό οι καταληκτικοί φθόγγοι (οι θεωρούμενοι ως
μελωδικές βάσεις του εναρμόνιου γένους στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική)
αποτελούν τις ονομαζόμενες πλάγιες ή ενδιάμεσες μελωδικές βάσεις - καταλήξεις.
Το ήθος της μελοποιίας
Το μέλος, μέσα από τους ρυθμικούς και τους μελωδικούς του τύπους, αποκτά
«λεκτική» και «φραστική» σημασία. Με τις ποικίλες του εκδοχές/κώδικες, την αι-
σθητική και ιδιαίτερα τη σημειολογία του - σημειολογία η οποία αντανακλά κάθε
φορά τις ιστορικές περιστάσεις, τα περιστατικά και γενικότερα τις διάφορες εκ-
φάνσεις της κοινωνικής και εθιμικής ζωής των Ελλήνων του Πόντου - ως οργανι-
κή και φωνητική μουσική, σε συνδυασμό με το ποιητικό κείμενο αποτελεί τον κύ-
ριο αφηγηματικό παράγοντα της εθιμικής και πολιτισμικής έκφρασης. Το μέλος
15