Page 16 - gaitanidis-hthos
P. 16

ναμική των λέξεων, των φράσεων και γενικά του λόγου, δια της μελοποιίας φορτί-

               ζεται ως ένα νέο άκουσμα/αφήγημα, το οποίο επενεργεί, ανάλογα, στην υποκειμε-

               νική και ιδιαιτέρως στη συλλογική ακροαματική και αφουγκραστική ιδιότητα/α-

               ντίληψη και αισθητική.

                  Συμπερασματικά, η ιδιωματική μουσική των Ελλήνων του Πόντου είναι αποτέ-

               λεσμα της οργανικής (κυρίως της λύρας) και φωνολογικής ιδιότητας του λαού στο

               επίπεδο μουσικής πράξης και αποκωδικοποίησης των διατονικών και χρωματικών

               τρόπων, των μεταβολών, των έλξεων και άλλων φυσικών/τεχνικών οργανικών και

               τραγουδιστικών ιδιωμάτων, συστατικά τα οποία εν τέλει συμβάλλουν σε μεγάλο

               βαθμό στη δημιουργία της μουσικής ταυτότητας.

                  Αντιθέτως το εναρμόνιο γένος - σύμφωνα με τη θεωρητική του προσέγγιση στη

               βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική - δεν υφίσταται στη μουσική των Ελλήνων του

               Πόντου. Υπάρχει ωστόσο ένας υπαινιγμός του εναρμόνιου γένους, μία δυναμική η

               οποία είναι διακριτή στη βάση της σταθερής παρουσίας του αρμονικού περιβάλ-

               λοντος· ένα αρμονικό περιβάλλον το οποίο παράγεται, σταθερά, με τη φυσική το-

               ποθέτηση και την κινησιολογία των δακτύλων του οργανοπαίκτη/λυράρη στην πα-

               ραγωγή μουσικής. Στο επίπεδο αυτό οι καταληκτικοί φθόγγοι (οι θεωρούμενοι ως

               μελωδικές βάσεις του εναρμόνιου γένους στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική)

               αποτελούν τις ονομαζόμενες πλάγιες ή ενδιάμεσες μελωδικές βάσεις - καταλήξεις.




               Το ήθος της μελοποιίας



                 Το μέλος, μέσα από τους ρυθμικούς και τους μελωδικούς του τύπους, αποκτά
               «λεκτική» και «φραστική» σημασία. Με τις ποικίλες του εκδοχές/κώδικες, την αι-


               σθητική και ιδιαίτερα τη σημειολογία του - σημειολογία η οποία αντανακλά κάθε
               φορά τις ιστορικές περιστάσεις, τα περιστατικά  και γενικότερα τις διάφορες εκ-


               φάνσεις της κοινωνικής και εθιμικής ζωής των Ελλήνων του Πόντου - ως οργανι-
               κή και φωνητική μουσική, σε συνδυασμό με το ποιητικό κείμενο αποτελεί τον κύ-


               ριο αφηγηματικό παράγοντα της εθιμικής και πολιτισμικής έκφρασης.  Το μέλος




       15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21