Page 15 - gaitanidis-hthos
P. 15
Σημείωση
Στα παραπάνω παραδείγματα των τρόπων οι αστερίσκοι κάτω από ορισμένες
νότες δηλώνουν τη διακύμανση της συχνότητας (όξυνση/βάρυνση) του φθόγγου,
που σημαίνει ότι η όξυνση/βάρυνση εξαρτάται αφενός, από την ανοδική ή την κα-
θοδική εξελικτική πορεία της μελωδίας ή αλλιώς του μουσικού παιχνιδιού και α-
φετέρου, από την επιρροή που ασκούν τα καθαρά τετράχορδα στην παράλληλη
συνηχητική μελωδική γραμμή. Οι φθόγγοι αυτοί με την κυμαινόμενη συμπεριφορά
οξύτητας συμβάλλουν στην αρμονική και τη φυσική ροή της μελωδίας και συνε-
πώς, στην ευελιξία, την ομιλητικότητα και γενικότερα στην καλλιτεχνική μουσική
δημιουργία.
Το ποιητικό περιεχόμενο
Στην προφορική μουσική παράδοση, γενικά, η προσαρμογή διαφορετικών στί-
χων σε ένα συγκεκριμένο μουσικό κώδικα (μέλος) είναι, όχι μόνο θεμιτό, αλλά
σύνηθες φαινόμενο. Με άλλα λόγια, ένας συγκεκριμένος μουσικός κώδικας μπορεί
να είναι φορέας διαφορετικών (από τόπο σε τόπο, από γενιά σε γενιά) στίχων ανε-
ξάρτητα από το περιεχόμενο και τα μηνύματα που εκπέμπουν. Στον κανόνα αυτό,
εξαίρεση αποτελούν τα κάλαντα Χριστουγέννων/Πρωτοχρονιάς/Θεοφανείων και
ορισμένα τραγούδια συγκεκριμένων τελετουργικών περιστάσεων.
Το σημείο αυτό, όχι μόνο διατηρεί κάθε φορά επίκαιρο το πνεύμα και την αισθη-
τική της παραδοσιακής μελοποιίας, αλλά κάνει διακριτή την ιδιαίτερη λειτουργία
της μουσικής ως βιωματική «γλώσσα» με την οποία ο λαός επικοινωνεί, διαπλέκε-
ται και δρα συλλογικά αναδεικνύοντας κάθε φορά τους παραδοσιακούς τρόπους
ζωής και κατ’ επέκταση τον λαϊκό του πολιτισμό.
Το ποιητικό περιεχόμενο ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ποιητικής έκφρασης, πέρα
από τα μηνύματα που εκπέμπει, διέπεται από μία διανοητική και πνευματική διά-
θεση - ήθος· συνεπώς, μέσα από την ποιητική διάσταση το περιεχόμενο και η δυ-
14