Page 17 - Gkrillas_EkklhsiastikiParadosi
P. 17

αξία  του.  Για  παράδειγμα,  το  να  αναγνωστεί  ένας  ύμνος  είναι  τελείως

                   διαφορετικά ποιοτικά και αισθητικά από τον αποδοθεί ως ψαλμός. Ακόμα και
                   τα  δορυφορούμενα  στοιχεία  της  πίστης  που  εντάσσονται  στην  Παράδοση

                   όπως οι εικόνες, τα κεριά, τα καντήλια, το θυμίαμα κ.α., αποτελούν μέσα τα

                   οποία βοηθούν την ανθρώπινη πίστη να προσεγγίσει τη γνώση για το Θεό με
                   ένα διαφορετικό τρόπο. Στην εποχή μας η γνώση καθίσταται δύσκολη. Στην

                   Ορθόδοξη  Παράδοση  ωστόσο,  η  γνώση  αποκτά  βιωματική  σημασία  και
                   αποδίδεται  ως  βιωματική  εμπειρία  αναπτυσσόμενη  με  την  παράλληλη

                   ανάπτυξη  αντίρροπων  δυνάμεων,  οι  οποίες  είναι  απαραίτητες  για  την
                   εξισορρόπηση  αντιθέσεων.  Κάθε  άλλη  μορφή  μονόπλευρης  γνώσης  οδηγεί

                   τον  άνθρωπο  σε  αδιέξοδο.  Στην  Ορθόδοξη  Παράδοση  παρέχεται  η

                   δυνατότητα ανάπτυξης της γνώσης σε περιβάλλον αντίρροπης διάστασης και
                   έτσι κάθε έννοια αποκτά βιωματικό χαρακτήρα. Η δε μέθοδος της γνώσης δεν

                   περιορίζεται  μόνο  σε  θεωρητικά  περιβάλλοντα,  αλλά  κυρίως  σε  εμπειρικά.
                   Αυτή η δυνατότητα Ορθόδοξης Παράδοσης, έρχεται σε αντίθεση με τον μέχρι

                   σήμερα  κρατούντα  Δυτικό  ορθολογισμό.  Γι’ αυτό  και  η Εκκλησίας  μέσω  της

                   Ορθόδοξης  Παράδοσης  όχι  απλώς  δεν  παρουσιάζεται  αναχρονιστική,  αλλά
                   αποκτά  τη  δυναμική  της  γνώσης,  στην  βιωματική  επιλογή  του  διαρκώς

                   επεκτεινόμενου προβλήματος της ανθρώπινης φύσης, που ανάγεται σε αυτή
                   καθ’ εαυτή τη γνώση του καλού και του κακού. Αυτό το πρώτο πρόβλημα του

                   Αδάμ, παραμένει μέχρι σήμερα και σαφώς θα παραμένει έως της συντέλειας

                   του αιώνα, καθ’ όσον η δυναμική της ελεύθερης βούλησης που δυναμικά εκ
                   του Θεού ενυπάρχει στον άνθρωπο, εκτείνεται έως εσχάτων.


                          Η  Ορθόδοξη  Παράδοση  δεν  αποτελεί  μια    φωνή  του  παρελθόντος,
                   αλλά την αδιάκοπη παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή της Εκκλησίας.

                   Μέσα από την Παράδοση διατηρείται στην Εκκλησία η ζωντανή συνέχεια της

                   πίστης  την  οποία  δίδαξε  ο  Χριστός  στους  Αποστόλους  και  στον  κόσμο.
                   Πυρήνας  αυτής  της  Παράδοσης  στο  γραπτό  της  περιβάλλον  είναι  οι

                   αποφάσεις και οι όροι των  Οικουμενικών Συνόδων και τα συγγράμματα των

                   αγίων Πατέρων. Στο προφορικό της περιβάλλον η Παράδοση συγκροτείται με





                                                           16
   12   13   14   15   16   17   18   19