Page 12 - Gkrillas_EkklhsiastikiParadosi
P. 12
Μελετώντας τις Πράξεις των Αποστόλων, βλέπουμε στο εικοστό
κεφάλαιο να γίνεται αναφορά σε κάποιο λόγο του Χριστού, όπου ο Χριστός
αναφέρει πως είναι καλύτερο να δίνεις παρά να λαμβάνεις. Στη διερεύνηση
των Ευαγγελικών κειμένων δεν καταγράφεται πουθενά αυτός ο λόγος εκ
στόματος Χριστού. Τούτο σημαίνει ότι διασώζεται προφορικά στη μνήμη των
Αποστόλων και παραδίδεται και πάλι προφορικά στο Σώμα της Εκκλησίας με
11
σχετική σαφώς αναφορά καταγραφής στο βιβλίων των Πράξεων .
Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι το κείμενο της Καινής Διαθήκης
αφ’ ενός μεν διαχωρίζει με σαφήνεια την γραπτή από την προφορική
διδασκαλία αφ’ ετέρου δε, κάνει μια ουσιαστική αναφορά στο θέμα της
Παραδόσεως την οποία στέργει και αποδέχεται εμφανώς.
5. Η αξία της Παραδόσεως στη βιωματική πορεία της Εκκλησίας.
Στις σύγχρονες κοινωνίες των τελευταίων χρόνων εμφαίνεται ένα
έντονο ενδιαφέρον επαναδιαπραγμάτευσης και καλλιέργειας των πνευματικών
αξιών, που ενέσκηψαν εκ νέου και στο περιβάλλον της Ορθόδοξης
Παράδοσης. Αυτή η στροφή είναι λογική απόλυτα, διότι ο σύγχρονος
άνθρωπος εξαντλημένος από τον υλικό ευδαιμονισμό, ο οποίος γνώρισε
υπέρμετρη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, αναζητά την απλότητα σε
αντιδιαστολή της συνθετότητας των καιρών. Παράλληλα, η παντελής έλλειψη
ανθρωπιάς, προκαλεί την ουσιαστική ανάγκη αναζήτησης του πλούτου και
του βάθους της ορθόδοξης πνευματικότητας. Αυτό διότι, έτσι ο άνθρωπος
μέσα από το ορθόδοξο βίωμα αφ’ ενός μεν βρίσκει λύσεις στους
καθημερινούς προβληματισμούς του αφ’ ετέρου δε διασκορπίζει την αγωνία
του με τη βεβαιότητα ενός ορθού βιώματος, που δεν εκτρέπεται σε λάθος
τρόπους ζωής.
Το σημαντικό στοιχείο που ενυπάρχει στην Ορθόδοξη Παράδοση και
στο βίωμα στο οποίο προτάσσεται, είναι ότι παραμένει ιδιότυπα ρεαλιστική. Η
θέση αυτή θα προκαλούσε ενδεχομένως έντονο προβληματισμό πώς ένα
11 Πραξ. 20, 35: «πάντα ὑπέδειξα ὑμῖν ὅτι οὕτω κοπιῶντας δεῖ ἀντιλαμβάνεσθαι τῶν
ἀσθενούντων, μνημονεύειν τε τῶν λόγων τοῦ Κυρίου ᾿Ιησοῦ, ὅτι αὐτὸς εἶπε· μακάριόν ἐστι
μᾶλλον διδόναι ἢ λαμβάνειν.».
11