Page 13 - Gkrillas_EkklhsiastikiParadosi
P. 13

ρεαλιστικό συστατικό στοιχείο ενός βιώματος, μπορεί παράλληλα να είναι και

                   ιδιότυπο.  Ο  προβληματισμός  όμως  αυτός  εξασθενεί  και  αποδυναμώνεται
                   παντελώς στη γενικότερη θεώρηση της Ορθόδοξης Παράδοσης. Η Ορθόδοξη

                   Παράδοση  είναι  ρεαλιστική,  αλλά  παραμένοντας  ανθρώπινη.  Αυτό  σημαίνει

                   ότι  τα  πάθη,  οι  αδυναμίες,  οι  προβληματισμοί  και  η  ίδια  η  δυναμική  του
                   ανθρώπου  είναι  αναγνωρίσιμα  στοιχεία  στο  ορθόδοξο  περιβάλλον  της

                   Παράδοσης.  Τρανό  παράδειγμα  αποτελούν  οι  Άγιοι  της  Ορθόδοξης
                   Εκκλησίας.  Το  προβαλλόμενο  βιωματικό  περιβάλλον  των  Αγίων  της

                   Εκκλησίας,  έτσι  όπως  καταγράφεται  στα  ίδια  τα  κείμενά  της  Εκκλησίας  ή
                   ακόμα όπως αποτυπώνεται στον προφορικό της λόγο, δεν είναι τίποτε άλλο

                   παρά  μια  διαρκής  ρεαλιστική  αναφορά  στην  ανθρώπινη  αδυναμία.  Αυτή  η

                   επίγνωση  της  αδυναμίας,  που  γίνεται  βιωματική  δυναμική  σε  μια  διαρκή
                   ταπείνωση με διαρκή στόχο την μετάνοια, καθιστά του Αγίους μοναδικούς για

                   έναν λόγο. Ο Άγιος αυτογνωρίζεται εντός της βιωματικής του πορείας και αυτή
                   η  αυτογνωσία  είναι  το  στοιχείο  που  στην  Ορθόδοξη  Παράδοση  και  στην

                   Ορθόδοξη  Εκκλησία  αναγνωρίζεται  ως  Αγιότητα.  Το  δεδομένο  αυτής  της

                   ουσιαστικής βιωματικότητας του Αγίου, που γνωρίζει τον εαυτό του σε πνεύμα
                   ταπεινωτικής συντριβής και καθημερινής μετάνοιας, είναι αυτό εκ του οποίου

                   απορρέει η ζωντάνια, η ζεστασιά και η αλήθεια των λόγων και των έργων του.


                          Στην  αντίληψη  πολλών  είτε  χριστιανών  είτε  μη,  ότι  η  Ορθόδοξη
                   Παράδοση αποτελεί ένα αυστηρό βιωματικό περιβάλλον πορείας, εμφαίνεται

                   η  αδυναμία  κατανόησης  της  Ορθόδοξης  Αλήθειας.  Η  Ορθόδοξη  Παράδοση
                   όντως  παρουσιάζεται  αυστηρή,  όταν  αφαιρεθεί  η  ρεαλιστική  οπτική  της

                   προσέγγισής  της  και  αντικατασταθεί  με  κριτήρια  ορθολογισμού.  Ο
                   ορθολογισμός  δεν  εμπεριέχει  μήτε  δεδομένα  πίστης  μήτε  δεδομένα

                   ταπείνωσης  μήτε  δεδομένα  μετάνοιας.  Αφαιρώντας  όμως  αυτά  τα  στοιχεία

                   από την Ορθόδοξη Παράδοση, αφαιρούμε τον ίδιο τον άνθρωπο και σαφώς
                   μια τέτοια Παράδοση δεν μπορεί να είναι βιωματική. Αντίθετα, η προσέγγιση

                   της  Ορθόδοξης  Παράδοσης με  τη  ρεαλιστική  βεβαιότητα  και  την  ανθρωπιά,

                   έτσι όπως καλλιεργείτε στην πίστη, την ταπείνωση και την μετάνοια, έχει την
                   δυναμική  να  αντιμετωπίζει  το  όποιο  πρόβλημα  του  ανθρώπου  με  προσιτό



                                                           12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18