Page 16 - koutsos-triodio
P. 16
16
ἕως πότε τῇ ῥαθυμίᾳ κατάκεισαι;
Αλίμον, μαύρη μου ψυχή,
Ως πότε δεν θα ξεκόψεις από τις κακές σου συνήθειες;
Ως πότε θα είσαι ξαπλωμένος λόγω της ραθυμίας σου;
τί οὐκ ἐνθυμῇ τὴν φοβεραν ὥραν τοῦ θανάτου;
τί οὐ τρέμεις ὅλη τὸ φρικτόν Βῆμα τοῦ Σωτῆρος;
Γιατί δεν βάζεις στο μυαλό σου την φοβερή στιγμή του θανάτου;
Γιατί δεν τρέμεις ολόκληρη
όταν βρεθείς μπροστά στο φρικτό Βήμα του Σωτήρος;
ἆρα τί ἀπολογήσῃ, ἢ τί ἀποκριθήσῃ;
τὰ ἔργα σου παρίστανται πρὸς ἔλεγχόν σου
αἱ πράξεις σου ἐλέγχουσι κατηγοροῦσαι.
Άραγε τι θα απολογηθείς ή τι θα αποκριθείς;
Τα έργα σου πάνε για έλεγχο
Οι πράξεις σου σε ελέγχουν και σε κατηγορούν.
Λοιπὸν ὧ ψυχή, ὁ χρόνος ἐφέστηκε· δράμε, πρόφθασον,
πίστει βόησον. Ἥμαρτον Κύριε, ἥμαρτόν σοι,
Λοιπόν, ψυχή μου, έφτασε ο καιρός
Τρέξε, πρόφτασε και φώναξε με πίστη:
Συγχώρεσέ με, Κύριε, συγχώρεσέ με.
ἀλλ' οἶδα φιλάνθρωπε τὸ εὔσπλαγχνόν σου,
ὁ ποιμὴν ὁ καλός, μὴ χωρίσῃς με,
τῆς ἐκ δεξιῶν σου παραστάσεως, διὰ τὸ μέγα σου ἔλεος.
Γνωρίζω όμως φιλάνθρωπε την μεγάλη σου ευσπλαχνία.
Εσύ που είσαι ο καλός ο ποιμήν, μη με ξεχωρίσεις
από το να παραστώ στα δεξιά σου
εξαιτίας της μεγάλης σου ευσπλαχνίας.
Σχολιασμός
Ενόψει της τελικής κρίσεως, που θα γίνει οπωσδήποτε μετά τον θάνατό
μας, ο υμνωδός καλεί τους πιστούς σε εγρήγορση και να φερθούμε όπως οι
φρόνιμες παρθένες και όχι όπως οι μωρές παρθένες. Αναλογίζεται την «φοβεράν
ημέραν της κρίσεως» και καλεί την δυστυχισμένη του ψυχή να κόψει τις κακές
συνήθειες και να διακόψει την επανάπαυσή του στη ραθυμία. Αυτό τονίζει και
ένα τροπάριο της Τυρινής «Ἐννοῶ τὴν ἡμέραν τὴν φοβεράν, καὶ θρηνῶ μου τὰς