Page 19 - lemontzis-omilies
P. 19
Όταν το σώμα αρρωσταίνει τότε απορρυθμίζεται και οι
λειτουργίες του αποσυντονίζονται. Παρομοίως και η ψυχή εξαιτίας
της υποδούλωσης στα πάθη έχει ασθενήσει διότι δεν λειτουργεί με
τους κανόνες που έχει θέσει ο Δημιουργός Θεός αλλά με τους
κανόνες της αμαρτίας που είναι τα πάθη. Αυτό αποτελεί ασθένεια,
και ο άνθρωπος καλείται να επιζητήσει θεραπεία ώστε από το παρά
φύσιν που είναι η αμαρτία, να οδηγηθεί και πάλι στο κατά φύσιν, που
είναι η αρετή και να αποκτήσει εκ νέου την υγεία της ψυχής του.
Η Θεοτόκος Μαρία γέννησε τον Υιόν του Θεού, ο οποίος αφού
ενδύθηκε την ανθρώπινη φύση μας την θεράπευσε από τα πάθη και
την αμαρτία, την ανακαίνισε και τη ζωοποίησε. Την αποκατέστησε
στη φυσιολογική της λειτουργία και μάλιστα μας έδειξε εμπράκτως
με τη ζωή Του και τον τρόπο της θεραπείας. Μας έδωσε και τις
ευαγγελικές εντολές οι οποίες, όπως τόνιζε ο μακαριστός Γέρων
Ιωσήφ Βατοπαιδινός, δεν είναι οι νόμοι που έθεσε κάποιος δυνάστης
Θεός αλλά τα φάρμακα της αποθεραπείας μας από τα πάθη και την
αμαρτία. Οι άνθρωπος οφείλει να τηρήσει τις ευαγγελικές εντολές
και να αντιγράψει το πρότυπό του, τον Ιησού Χριστό, για να επιτύχει
την ίαση από τη ασθένεια των παθών και της αμαρτίας.
Αν και η Θεία Χάρις μάς θεραπεύει από την αμαρτία και τα
πάθη, αν και ο αγιασμός αποτελεί δωρεά του Θεού, όμως απαιτείται
η συγκατάθεση του ανθρώπου για να καρποφορήσει η πνευματική
ζωή. Ο πνευματικός αγώνας εναντίον των παθών εκφράζει
εμπράκτως αυτήν την συγκατάθεση, την ελεύθερη στροφή της
θελήσεως μας προς το Θεό, κάτι το οποίο προκαλεί την επέμβαση
της Θείας Χάρης η οποία κατεργάζεται τη σωτηρία μας.
Ο κυριότερος αντίπαλος στον πνευματικό αγώνα είναι ο
διάβολος ο οποίος συνεχώς φέρνει εμπόδια στην πνευματική πορεία
του πιστού θέλοντας να ματαιώσει το έργο της σωτηρίας και να
αποδείξει ότι αυτός κυριαρχεί στον κόσμο. Γι’ αυτό και ο υμνωδός
αποκαμωμένος από αυτόν τον ανηλεή και αδυσώπητο πόλεμο με το
διάβολο προστρέχει προς την Παναγία και λέγει: “φέρειν οὐ δύναμαι
τῶν δαιμόνων τὰ τοξεύματα”, ελπίζοντας σε βοήθεια: “πάντοθεν
πολεμούμενος, καὶ παραμυθίαν οὐκ ἔχω πλήν Σου. Δέσποινα τοῦ
κόσμου”.
Ο πνευματικός αγώνας απαιτεί άσκηση και κόπο. Ο πιστός
”πολλοῖς συνεχόμενος πειρασμοῖς”, δηλαδή ενοχλούμενος και
18