Page 16 - paisios-metanthropismos
P. 16
Αλλά ίσως τα πιο πιεστικά ερωτήματα για τη σύγχρονη συζήτηση για τον
διανθρωπισμό είναι οι πολιτικές επιπτώσεις ενός κινήματος που τόσο
τολμηρά καλεί για να εξελιχθούν οι άνθρωποι σε κάτι άλλο, σε ένα
διαφορετικό και καλύτερο είδος. Μια τέτοια πρόκληση δικαίως εγείρει μια
σειρά από συναγερμούς. Ο James J. Hughes, που είναι Αμερικανός
καθηγητής Κοινωνιολογίας και Βιοηθικής και ταυτόχρονα εκτελεστικός
διευθυντής του Ινστιτούτου Ηθικής και αναδυόμενων Τεχνολογιών στο
UMass Boston, πιστεύει ότι η σοσιαλοδημοκρατία προσφέρει την καλύτερη
απάντηση στο πολύ πρακτικό πολιτικό ερώτημα σχετικά με την
κατανομή των τεράστιων πόρων που χρειάζονται για να τροχοδρομηθεί η
εξέλιξη της ανθρωπότητας. Άλλοι διανθρωπιστές προτιμούν το
φιλελεύθερο καπιταλιστικό σύστημα αγοράς.
Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι μια δημοκρατία ίσων θα μπορούσε
να επιβιώσει σε έναν κόσμο που οραματίζεται ο διανθρωπισμός, όπου οι
πλούσιοι και ισχυροί μπορούν να επιλέγουν τα καλύτερα για τον εαυτό
τους και να μεταβιβάζουν γενετικά τα πλεονεκτήματά τους στους
απογόνους τους. Οι επαναστατικές αλλαγές που ευαγγελίζεται ο
διανθρωπισμός απαιτούν επίσης εξίσου ριζοσπαστική πολιτική. Ο
Μάξιμος ο Ομολογητής προσφέρει επίσης ένα σημαντικό πολιτικό
μάθημα στη συζήτηση για τον υπερανθρωπισμό. Αν και συνταξιούχος
κυβερνητικός που είχε πιστά υπηρετήσει τον αυτοκράτορά του, ο Μάξιμος
δεν δίστασε να υπερασπιστεί την ελευθερία της ανθρώπινης θέλησης. Η
προθυμία του Μαξίμου να θυσιάσει τη δική του ελευθερία –ακόμα και τη
ζωή του– για να υπερασπιστεί το όραμά του για την ανθρώπινη φύση
και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια είναι αξιοθαύμαστη.
15