Page 15 - paisios-metanthropismos
P. 15
Αν και ο Φεντόροβιτς δεν είναι πολύ γνωστός εκτός Ρωσίας, κάποιοι
Αγγλοαμερικανοί διανθρωπιστές έχουν αρχίσει να τον αγκαλιάζουν, όχι
όμως και η Ορθόδοξη Εκκλησία. Η αγάπη είναι το κλειδί για αυτή τη
μεταμόρφωση. Για τον Μάξιμο, ο χριστιανός πρέπει ολοένα και
προοδευτικά να χαρακτηρίζεται από θεϊκή αγάπη σε μια μυστικιστική
διαδικασία θέωσης. Ο αόρατος Θεός καθίσταται ορατός, όταν ο
Χριστιανός αποκτήσει και κάνει πράξη τις θείες αρετές. Για τον
Φεντόροβιτς, τα ανθρώπινα όντα σχηματίζουν μια ενιαία οικογένεια, τα
μέλη της οποίας μοιράζονται τις χαρές και τις υποχρεώσεις της
συγγένειας.
Φυσικά, ούτε ο Μάξιμος ούτε ο Φεντόροβιτς προσφέρουν έτοιμες
απαντήσεις στις προκλήσεις που παρουσιάζονται από τις πρόσφατες
εξελίξεις στη βιοτεχνολογία. Οι σύγχρονοι Αμερικανοί χριστιανοί
στρέφονται στον Μάξιμο για βοήθεια στην επίλυση ορισμένων
πρακτικών προβλημάτων. Η μελέτη της θεολογίας του Μαξίμου για το
σώμα θα έχει γόνιμες εφαρμογές για τους βιοηθικούς. Όσο για τον
Φεντόροβιτς, πολλές από τις επικρίσεις που ασκήθηκαν εναντίον των
Φεντόροβιτς είναι συχνά μη πρακτικός, δεν είναι σε θέση να παράσχει
συγκεκριμένες πληροφορίες ή καθοδήγηση σχετικά με το πώς να
προχωρήσει η ανάσταση των νεκρών. Αγνοεί τους νόμους της φυσικής και
εσφαλμένα φαντάζεται ότι είναι δυνατή η αλλαγή τους. Αλλά και οι δύο
στοχαστές, Μάξιμος και Φεντόροφ, προσφέρουν ένα αισιόδοξο
χριστιανικό ηθικό πλαίσιο για τη συζήτηση του μετασχηματισμού της
ανθρωπότητας. Χωρίς ένα τέτοιο ηθικό πλαίσιο, οι διανθρωπιστές είναι
καταδικασμένοι να παραμείνουν ηθικά τυφλοί, ανίκανοι να απαντήσουν
στους επικριτές τους .
14